REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wpłaty na fundusz remontowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w ramach ulgi na remont i modernizację można odliczyć wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej oraz wydatki na zakup materiałów przeznaczonych na remont mieszkania, w sytuacji gdy nie mieszkam w remontowanym mieszkaniu, nie jestem w nim zameldowany, lecz je wynajmuję? Jestem właścicielem tego mieszkania i to ja ponosiłem wydatki. - Pismo z 29 września 2005 r. nr IS.I/2-4151/6/05
ODPOWIEDŹ IS – SKRÓT
Ponieważ podatnik remontuje mieszkanie, w którym nie mieszka, przez co nie zaspokaja własnych potrzeb mieszkaniowych, nie może ponoszonych wydatków odliczyć w ramach ulgi remontowej. Podatnik może skorzystać z odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, jeżeli dysponuje dowodami tych wpłat, wystawionymi na własne nazwisko.

KOMENTARZ EKSPERTA
Należy podkreślić, że stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie jest wyrazem literalnej wykładni przepisu art. 27a updof w zakresie ulgi remontowej. Sam fakt, że zagadnienie to rozstrzygane było na poziomie izby skarbowej, świadczy o tym, że wykładnia tego przepisu budzi wątpliwości. Wśród organów podatkowych pojawiają się bowiem również stanowiska, że jeżeli podatnik, który jest właścicielem lokalu, jednak w nim nie mieszka, lecz jedynie go wynajmuje, ponosi wydatki na jego remont – może skorzystać z ulgi remontowej. Obowiązek ponoszenia świadczeń na fundusz remontowy dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Zasadniczo więc obowiązek taki ciąży na osobach mających tytuł prawny do lokalu. Podkreślić jednak należy, że dla celów skorzystania z ulgi z tytułu wpłat na fundusz remontowy nie jest wymagane posiadanie takiego tytułu prawnego.

ODPOWIEDŹ IS – WYCIĄG
Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie informuje:
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.), poniesione w latach 2004–2005, podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy. Zgodnie z regulacją prawną zawartą w art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z 26 lipca 1991 r. (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2–15 tego artykułu, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzony na podstawie odrębnych przepisów.
WAŻNE!
Wysokość wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczonych na remont i modernizację, ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej – na podstawie dowodu tej wpłaty.
Jak z powyższego wynika, prawo do skorzystania z odliczenia od podatku dochodowego wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego przysługuje jedynie w przypadku, gdy podatnik poniesie je na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. O własnych potrzebach mieszkaniowych nie można mówić w sytuacji, kiedy podatnik nie mieszka w danym budynku (lokalu), lecz np. go wynajmuje. Szczególna sytuacja wystąpi, gdy podatnik remontuje mieszkanie, które wynajmuje. W takim przypadku należy uznać, że wydatki na remont i modernizację tego lokalu, co do zasady wynikającej z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią koszty uzyskania przychodów z najmu. W konsekwencji wyklucza to możliwość odliczenia od podatku przedmiotowych wydatków w ramach tzw. ulgi remontowej.
Odnosząc zaprezentowany stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stwierdzić należy, że skoro podatnik remontuje mieszkanie, w którym nie mieszka, nie zaspokaja więc własnych potrzeb mieszkaniowych, nadto wydatki na remont wynajmowanego lokalu stanowią koszt uzyskania przychodów z najmu (o ile przedmiotowe źródło przychodu nie jest opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) – nie może wydatków tych odliczyć od podatku w ramach „ulgi remontowej”.
Niezależnie od wydatków na remont i modernizację (w ramach tego samego limitu) przepisy cyt. art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.) przewidują możliwość odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. Zauważyć jednak należy, że z ww. przepisu nie wynika, aby odliczenie od podatku wpłat na ten fundusz uwarunkowane było zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych czy posiadaniem tytułu prawnego do lokalu. Tym samym już sam fakt wpłat na fundusz remontowy uprawnia do przedmiotowej ulgi. Wysokość wpłat na fundusz remontowy ustala się bowiem na podstawie dowodu wpłaty.
Biorąc pod uwagę zaprezentowany stan prawny oraz stan faktyczny sprawy, należy stwierdzić, iż podatnik może skorzystać z odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, jeżeli dysponuje dowodami wpłat wystawionymi na własne nazwisko.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• U.S. II-415/11/2005


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA