REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wpłaty na fundusz remontowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w ramach ulgi na remont i modernizację można odliczyć wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej oraz wydatki na zakup materiałów przeznaczonych na remont mieszkania, w sytuacji gdy nie mieszkam w remontowanym mieszkaniu, nie jestem w nim zameldowany, lecz je wynajmuję? Jestem właścicielem tego mieszkania i to ja ponosiłem wydatki. - Pismo z 29 września 2005 r. nr IS.I/2-4151/6/05
ODPOWIEDŹ IS – SKRÓT
Ponieważ podatnik remontuje mieszkanie, w którym nie mieszka, przez co nie zaspokaja własnych potrzeb mieszkaniowych, nie może ponoszonych wydatków odliczyć w ramach ulgi remontowej. Podatnik może skorzystać z odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, jeżeli dysponuje dowodami tych wpłat, wystawionymi na własne nazwisko.

KOMENTARZ EKSPERTA
Należy podkreślić, że stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie jest wyrazem literalnej wykładni przepisu art. 27a updof w zakresie ulgi remontowej. Sam fakt, że zagadnienie to rozstrzygane było na poziomie izby skarbowej, świadczy o tym, że wykładnia tego przepisu budzi wątpliwości. Wśród organów podatkowych pojawiają się bowiem również stanowiska, że jeżeli podatnik, który jest właścicielem lokalu, jednak w nim nie mieszka, lecz jedynie go wynajmuje, ponosi wydatki na jego remont – może skorzystać z ulgi remontowej. Obowiązek ponoszenia świadczeń na fundusz remontowy dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Zasadniczo więc obowiązek taki ciąży na osobach mających tytuł prawny do lokalu. Podkreślić jednak należy, że dla celów skorzystania z ulgi z tytułu wpłat na fundusz remontowy nie jest wymagane posiadanie takiego tytułu prawnego.

ODPOWIEDŹ IS – WYCIĄG
Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie informuje:
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.), poniesione w latach 2004–2005, podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy. Zgodnie z regulacją prawną zawartą w art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z 26 lipca 1991 r. (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2–15 tego artykułu, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzony na podstawie odrębnych przepisów.
WAŻNE!
Wysokość wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczonych na remont i modernizację, ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej – na podstawie dowodu tej wpłaty.
Jak z powyższego wynika, prawo do skorzystania z odliczenia od podatku dochodowego wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego przysługuje jedynie w przypadku, gdy podatnik poniesie je na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. O własnych potrzebach mieszkaniowych nie można mówić w sytuacji, kiedy podatnik nie mieszka w danym budynku (lokalu), lecz np. go wynajmuje. Szczególna sytuacja wystąpi, gdy podatnik remontuje mieszkanie, które wynajmuje. W takim przypadku należy uznać, że wydatki na remont i modernizację tego lokalu, co do zasady wynikającej z art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią koszty uzyskania przychodów z najmu. W konsekwencji wyklucza to możliwość odliczenia od podatku przedmiotowych wydatków w ramach tzw. ulgi remontowej.
Odnosząc zaprezentowany stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stwierdzić należy, że skoro podatnik remontuje mieszkanie, w którym nie mieszka, nie zaspokaja więc własnych potrzeb mieszkaniowych, nadto wydatki na remont wynajmowanego lokalu stanowią koszt uzyskania przychodów z najmu (o ile przedmiotowe źródło przychodu nie jest opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) – nie może wydatków tych odliczyć od podatku w ramach „ulgi remontowej”.
Niezależnie od wydatków na remont i modernizację (w ramach tego samego limitu) przepisy cyt. art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r.) przewidują możliwość odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. Zauważyć jednak należy, że z ww. przepisu nie wynika, aby odliczenie od podatku wpłat na ten fundusz uwarunkowane było zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych czy posiadaniem tytułu prawnego do lokalu. Tym samym już sam fakt wpłat na fundusz remontowy uprawnia do przedmiotowej ulgi. Wysokość wpłat na fundusz remontowy ustala się bowiem na podstawie dowodu wpłaty.
Biorąc pod uwagę zaprezentowany stan prawny oraz stan faktyczny sprawy, należy stwierdzić, iż podatnik może skorzystać z odliczenia od podatku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, jeżeli dysponuje dowodami wpłat wystawionymi na własne nazwisko.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• U.S. II-415/11/2005


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA