REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zorganizowanie imprezy rocznicowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wydatki poniesione w związku z organizacją dziesiątej rocznicy powstania firmy (obejmujące m.in. poczęstunek, obsługę cateringową, zespół muzyczny, ochronę imprezy itp.) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Udział w imprezie był dobrowolny. Wydatki zostały sfinansowane ze środków obrotowych spółki i zaliczone do kosztów pracowniczych. - Pismo z 20 września 2006 r. nr I-1/423-44/06

ODPOWIEDŹ IS – SKRÓT

Wydatki poniesione na organizację tej imprezy mają związek z działalnością spółki i tym samym spełnione zostały wymogi art. 15 ust. 1 updop. Przesądza o tym cel zorganizowania imprezy, którym było podkreślenie osiągnięcia, jakim jest dziesięciolecie istnienia spółki na rynku, a nie zorganizowanie rekreacji i spotkania integracyjnego dla pracowników. W tej sytuacji chociaż poniesione wydatki nie mogą być powiązane z uzyskaniem konkretnego przychodu, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż wiążą się z funkcjonowaniem (działalnością) spółki jako całości.

KOMENTARZ EKSPERTA

Interpretacja organu podatkowego jest kontrowersyjna. Spotkać się można z odmiennymi interpretacjami w tym zakresie. Jak wynika z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, działalnością socjalną jest m.in. działalność kulturalno-oświatowa, sportowo-rekreacyjna oraz usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 updop kosztem podatkowym nie są wydatki ponoszone na działalność socjalną, również wówczas, gdy zostaną poniesione ze środków obrotowych podatnika. W przedstawionym stanie faktycznym zorganizowana impreza ma właśnie taki charakter. Świadczą o tym m.in. ponoszone wydatki – zespół muzyczny czy catering. Nie ma przy tym znaczenia, na co wskazuje organ podatkowy, iż celem imprezy było podkreślenie istnienia firmy i dbałość o jej wizerunek. Dla celów podatkowych decydujące znaczenie ma charakter świadczonych usług, a należy przyjąć, iż w tym wypadku miały one charakter działalności socjalnej. (O problemach związanych z zaliczeniem do kosztów wydatków związanych z organizowaniem imprez okolicznościowych pisaliśmy w numerze 6/2006, str. 63 – przyp. redakcji).

ODPOWIEDŹ IS – WYCIĄG

Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Zielonej Górze informuje:

Dla rozstrzygnięcia, czy wydatek związany z organizacją 10-lecia istnienia podmiotu gospodarczego stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podstawowe znaczenie ma określenie charakteru organizowanej w tym celu imprezy okolicznościowo-integracyjnej.

Chcąc dokonać właściwej kwalifikacji podatkowej wydatku, każdorazowo należy rozważyć, czy zorganizowanie imprezy okolicznościowo-integracyjnej ma charakter działalności socjalnej podatnika. Definicja legalna świadczenia socjalnego została zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), zgodnie z którym przez działalność socjalną rozumie się: „usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową”. Jeżeli zatem charakter imprezy okolicznościowej (integracyjnej) mieści się w zakresie świadczeń wymienionym w art. 2 ww. ustawy, to taką imprezę należy uznać za działalność socjalną pracodawcy.

W konsekwencji jeżeli świadczenia realizowane w ramach imprezy okolicznościowej (integracyjnej) stanowią działalność socjalną, o której mowa w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, oraz nie są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wówczas ponoszone na organizację takiej imprezy wydatki nie stanowią kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki ponoszone na działalność socjalną nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, również wówczas, gdy zostaną poniesione ze środków obrotowych podatnika.

WAŻNE!
Wydatki ponoszone na działalność socjalną, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, również wówczas, gdy zostaną poniesione ze środków obrotowych podatnika.

W tym zakresie bez znaczenia pozostaje kwestia zastosowania przez pracodawcę art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, który zobowiązuje pracodawcę do uzależnienia przyznawania ulgowych usług i świadczeń oraz wysokości dopłat z funduszu od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Powyższą kwestię pracodawca jest obowiązany uregulować w regulaminie ZFŚS, a fakt, iż pracodawca w konkretnym przypadku może napotkać trudności z jej uregulowaniem, nie odbiera samemu świadczeniu charakteru socjalnego.

Organ odwoławczy podkreśla zatem, iż w celu rozstrzygnięcia, czy dany wydatek ma charakter świadczenia socjalnego, należy w każdym przypadku dokonać indywidualnej i szczegółowej analizy. Organizacja imprezy okolicznościowej związanej z 10-leciem funkcjonowania podmiotu nie jest działalnością socjalną w rozumieniu art. 2 ustawy o ZFŚS. Nie jest to bowiem dokonywane przez pracodawcę świadczenie skierowane na zapewnienie pracownikom określonej formy wypoczynku lub prowadzenie na ich rzecz działalności kulturalno-oświatowej czy sportowo-rekreacyjnej. Kwestię możliwości zaliczenia poniesionych przez podatnika wydatków do kosztów uzyskania przychodów rozstrzygać należy zatem na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie ze wskazanym przepisem poniesiony wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodów, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki: celem poniesionego wydatku powinno być osiągnięcie przychodu, wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz powinien być prawidłowo udokumentowany. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów oparta jest zatem na swoistej klauzuli generalnej, zgodnie z którą podatnik ma możliwość odliczania dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod warunkiem że wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zorganizowanie przez podatnika imprezy wiązało się ściśle z 10 rocznicą powstania firmy. Należy uznać więc, że wydatki poniesione na organizację tej imprezy mają związek z działalnością spółki i tym samym spełnione zostały wymogi art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Przesądza o tym cel zorganizowania imprezy. Celem tym bowiem było podkreślenie osiągnięcia, jakim jest dziesięciolecie istnienia spółki na rynku, a nie zorganizowanie rekreacji i spotkania integracyjnego dla pracowników. Wskazuje to raczej na dbałość o wizerunek firmy i podkreślanie jej osiągnięć niż na dbałość o pracowników samą w sobie, co jest celem działalności socjalnej. W tej sytuacji chociaż poniesione wydatki nie mogą być powiązane z uzyskaniem konkretnego przychodu, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż wiążą się z funkcjonowaniem (działalnością) spółki jako całości.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• PBI/1/4150/9104/BP
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA