REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zorganizowanie imprezy rocznicowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy wydatki poniesione w związku z organizacją dziesiątej rocznicy powstania firmy (obejmujące m.in. poczęstunek, obsługę cateringową, zespół muzyczny, ochronę imprezy itp.) mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? Udział w imprezie był dobrowolny. Wydatki zostały sfinansowane ze środków obrotowych spółki i zaliczone do kosztów pracowniczych. - Pismo z 20 września 2006 r. nr I-1/423-44/06

ODPOWIEDŹ IS – SKRÓT

Wydatki poniesione na organizację tej imprezy mają związek z działalnością spółki i tym samym spełnione zostały wymogi art. 15 ust. 1 updop. Przesądza o tym cel zorganizowania imprezy, którym było podkreślenie osiągnięcia, jakim jest dziesięciolecie istnienia spółki na rynku, a nie zorganizowanie rekreacji i spotkania integracyjnego dla pracowników. W tej sytuacji chociaż poniesione wydatki nie mogą być powiązane z uzyskaniem konkretnego przychodu, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż wiążą się z funkcjonowaniem (działalnością) spółki jako całości.

KOMENTARZ EKSPERTA

Interpretacja organu podatkowego jest kontrowersyjna. Spotkać się można z odmiennymi interpretacjami w tym zakresie. Jak wynika z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, działalnością socjalną jest m.in. działalność kulturalno-oświatowa, sportowo-rekreacyjna oraz usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 updop kosztem podatkowym nie są wydatki ponoszone na działalność socjalną, również wówczas, gdy zostaną poniesione ze środków obrotowych podatnika. W przedstawionym stanie faktycznym zorganizowana impreza ma właśnie taki charakter. Świadczą o tym m.in. ponoszone wydatki – zespół muzyczny czy catering. Nie ma przy tym znaczenia, na co wskazuje organ podatkowy, iż celem imprezy było podkreślenie istnienia firmy i dbałość o jej wizerunek. Dla celów podatkowych decydujące znaczenie ma charakter świadczonych usług, a należy przyjąć, iż w tym wypadku miały one charakter działalności socjalnej. (O problemach związanych z zaliczeniem do kosztów wydatków związanych z organizowaniem imprez okolicznościowych pisaliśmy w numerze 6/2006, str. 63 – przyp. redakcji).

ODPOWIEDŹ IS – WYCIĄG

Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej w Zielonej Górze informuje:

Dla rozstrzygnięcia, czy wydatek związany z organizacją 10-lecia istnienia podmiotu gospodarczego stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, podstawowe znaczenie ma określenie charakteru organizowanej w tym celu imprezy okolicznościowo-integracyjnej.

Chcąc dokonać właściwej kwalifikacji podatkowej wydatku, każdorazowo należy rozważyć, czy zorganizowanie imprezy okolicznościowo-integracyjnej ma charakter działalności socjalnej podatnika. Definicja legalna świadczenia socjalnego została zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.), zgodnie z którym przez działalność socjalną rozumie się: „usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową”. Jeżeli zatem charakter imprezy okolicznościowej (integracyjnej) mieści się w zakresie świadczeń wymienionym w art. 2 ww. ustawy, to taką imprezę należy uznać za działalność socjalną pracodawcy.

W konsekwencji jeżeli świadczenia realizowane w ramach imprezy okolicznościowej (integracyjnej) stanowią działalność socjalną, o której mowa w ustawie o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, oraz nie są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wówczas ponoszone na organizację takiej imprezy wydatki nie stanowią kosztów podatkowych. Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki ponoszone na działalność socjalną nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, również wówczas, gdy zostaną poniesione ze środków obrotowych podatnika.

WAŻNE!
Wydatki ponoszone na działalność socjalną, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, również wówczas, gdy zostaną poniesione ze środków obrotowych podatnika.

W tym zakresie bez znaczenia pozostaje kwestia zastosowania przez pracodawcę art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS, który zobowiązuje pracodawcę do uzależnienia przyznawania ulgowych usług i świadczeń oraz wysokości dopłat z funduszu od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Powyższą kwestię pracodawca jest obowiązany uregulować w regulaminie ZFŚS, a fakt, iż pracodawca w konkretnym przypadku może napotkać trudności z jej uregulowaniem, nie odbiera samemu świadczeniu charakteru socjalnego.

Organ odwoławczy podkreśla zatem, iż w celu rozstrzygnięcia, czy dany wydatek ma charakter świadczenia socjalnego, należy w każdym przypadku dokonać indywidualnej i szczegółowej analizy. Organizacja imprezy okolicznościowej związanej z 10-leciem funkcjonowania podmiotu nie jest działalnością socjalną w rozumieniu art. 2 ustawy o ZFŚS. Nie jest to bowiem dokonywane przez pracodawcę świadczenie skierowane na zapewnienie pracownikom określonej formy wypoczynku lub prowadzenie na ich rzecz działalności kulturalno-oświatowej czy sportowo-rekreacyjnej. Kwestię możliwości zaliczenia poniesionych przez podatnika wydatków do kosztów uzyskania przychodów rozstrzygać należy zatem na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie ze wskazanym przepisem poniesiony wydatek można uznać za koszt uzyskania przychodów, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki: celem poniesionego wydatku powinno być osiągnięcie przychodu, wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz powinien być prawidłowo udokumentowany. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów oparta jest zatem na swoistej klauzuli generalnej, zgodnie z którą podatnik ma możliwość odliczania dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod warunkiem że wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zorganizowanie przez podatnika imprezy wiązało się ściśle z 10 rocznicą powstania firmy. Należy uznać więc, że wydatki poniesione na organizację tej imprezy mają związek z działalnością spółki i tym samym spełnione zostały wymogi art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Przesądza o tym cel zorganizowania imprezy. Celem tym bowiem było podkreślenie osiągnięcia, jakim jest dziesięciolecie istnienia spółki na rynku, a nie zorganizowanie rekreacji i spotkania integracyjnego dla pracowników. Wskazuje to raczej na dbałość o wizerunek firmy i podkreślanie jej osiągnięć niż na dbałość o pracowników samą w sobie, co jest celem działalności socjalnej. W tej sytuacji chociaż poniesione wydatki nie mogą być powiązane z uzyskaniem konkretnego przychodu, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż wiążą się z funkcjonowaniem (działalnością) spółki jako całości.

Inne pisma dotyczące omawianego zagadnienia, zamieszczone w bazie internetowej:
• PBI/1/4150/9104/BP
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA