REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż samochodu po wymontowaniu z niego tzw. kratki jest zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radomsku z 12 grudnia 2006 r., nr US III/443-44/06

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Pomimo zmiany statusu z ciężarowego na osobowy, przedmiotowy pojazd wciąż pozostaje tym samym towarem, w stosunku do którego przy jego nabyciu, przysługiwało Wnioskującej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tak więc, sprzedaż powyższego samochodu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką podatku w wysokości 22%.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organów podatkowych jest prawidłowe. Sprzedaż samochodu może korzystać ze zwolnienia, gdy można go uznać za towar używany. Zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT będzie miało zastosowanie, gdy:
• samochód był użytkowany przez danego podatnika przez okres co najmniej pół roku,
•  związku z zakupem tego samochodu, nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia VAT.

To zwolnienie będzie miało zastosowanie do samochodów osobowych nabytych, przed 1 maja 2004 r., w związku z nabyciem których nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT w ogóle(ma znaczenie czy na podstawie obowiązujących przepisów takie prawo nam przysługiwało, a nie czy skorzystaliśmy z niego według własnego uznania) lub gdy nabyliśmy, również po 1maja 2004 r. samochód którego dostawa korzystała ze zwolnienia lub nieodlczyliśmy VAT gdyż miał służyć czynnościom zwolnionym z VAT.

Gdy po 1 maja 2004 r. kupiliśmy samochód, w związku z nabyciem którego przysługiwało nam prawo do odliczenia:
• 50% podatku naliczonego, nie więcej niż 5000 zł,
• 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł
i był przez nas użytkowany przez okres co najmniej pół roku - to na podstawie par. 8 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w prawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż takiego samochodu korzysta ze zwolnienia. 
Ponieważ przy nabyciu samochodu przysługiwało prawo do odliczenia VAT w całości, jego sprzedaż nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT. Nie ma znaczenia, że w chwili sprzedaży jest samochodem osobowym.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatniczka 21 kwietnia 2000 r. zakupiła samochód ciężarowy z tzw. "kratką". Przy nabyciu powyższego auta, na podstawie obowiązujących wówczas przepisów, został odliczony podatek naliczony jak od samochodu ciężarowego. W kwietniu 2006 r. Strona dokonała wymontowania "kratki", a następnie na podstawie odpowiednich badań pojazdu oraz zaświadczenia samochód stał się samochodem osobowym.
Podatniczka pyta, czy sprzedając w/w samochód, który jest obecnie samochodem osobowym, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskującej powyższa sprzedaż powinna być zwolniona z podatku VAT, ponieważ samochód w myśl obecnie obowiązujących przepisów jest samochodem osobowym, który był użytkowany powyżej 5 lat. Zgodnie z art. 86 pkt 3 ustawy o podatku VAT samochód ten w chwili obecnej spełnia warunki samochodu osobowego oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Od powyższych samochodów można odliczyć obecnie 60% kwoty podatku określonego w fakturze, nie więcej niż 6 000 zł. Przy sprzedaży takiego samochodu, który zgodnie z ustawą o podatku dochodowym jest środkiem trwałym, wartość początkowa przewyższyła 15 000 zł i minął okres 5 lat nie należy dokonywać korekty podatku naliczonego przy sprzedaży tego samochodu, a sprzedaż ta jest zwolniona z podatku VAT. Podatniczka uważa, że stanowisko jej co do sprzedaży powyższego samochodu znajduje również potwierdzenie w art. 91 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia. 

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomsku nie podzielił stanowiska przedstawionego przez Podatniczkę i stwierdził co następuje.
Powołane przez Wnioskującą przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie będą miały w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania.

Art. 86 ust. 3 cytowanej powyżej ustawy dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Stosownie do postanowień § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Przy nabyciu przedmiotowego samochodu, jak poinformowała podatniczka, przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, na podstawie obowiązujących w 2000 r. przepisów ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Tak więc § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. nie będzie miał zastosowania, ponieważ dotyczy on jak cytowano powyżej dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Nie będzie miał również zastosowania powoływany przez Wnioskującą art. 91 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ w myśl art. 163 ust. 2 tej ustawy w stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1.05.2004 r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).
Zdaniem tut. organu pomimo zmiany statusu z ciężarowego na osobowy, przedmiotowy pojazd wciąż pozostaje tym samym towarem, w stosunku do którego przy jego nabyciu, przysługiwało Wnioskującej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tak więc, sprzedaż powyższego samochodu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką podatku w wysokości 22%.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

REKLAMA

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA