REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedaż samochodu po wymontowaniu z niego tzw. kratki jest zwolniona z VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radomsku z 12 grudnia 2006 r., nr US III/443-44/06

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - GŁÓWNA TEZA
Pomimo zmiany statusu z ciężarowego na osobowy, przedmiotowy pojazd wciąż pozostaje tym samym towarem, w stosunku do którego przy jego nabyciu, przysługiwało Wnioskującej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tak więc, sprzedaż powyższego samochodu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką podatku w wysokości 22%.

KOMENTARZ EKSPERTA
Stanowisko organów podatkowych jest prawidłowe. Sprzedaż samochodu może korzystać ze zwolnienia, gdy można go uznać za towar używany. Zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT będzie miało zastosowanie, gdy:
• samochód był użytkowany przez danego podatnika przez okres co najmniej pół roku,
•  związku z zakupem tego samochodu, nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia VAT.

To zwolnienie będzie miało zastosowanie do samochodów osobowych nabytych, przed 1 maja 2004 r., w związku z nabyciem których nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT w ogóle(ma znaczenie czy na podstawie obowiązujących przepisów takie prawo nam przysługiwało, a nie czy skorzystaliśmy z niego według własnego uznania) lub gdy nabyliśmy, również po 1maja 2004 r. samochód którego dostawa korzystała ze zwolnienia lub nieodlczyliśmy VAT gdyż miał służyć czynnościom zwolnionym z VAT.

Gdy po 1 maja 2004 r. kupiliśmy samochód, w związku z nabyciem którego przysługiwało nam prawo do odliczenia:
• 50% podatku naliczonego, nie więcej niż 5000 zł,
• 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł
i był przez nas użytkowany przez okres co najmniej pół roku - to na podstawie par. 8 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w prawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaż takiego samochodu korzysta ze zwolnienia. 
Ponieważ przy nabyciu samochodu przysługiwało prawo do odliczenia VAT w całości, jego sprzedaż nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT. Nie ma znaczenia, że w chwili sprzedaży jest samochodem osobowym.

Interpretację skomentowała
Olga Jasielska
Ekspert z zakresu VAT

STAN FAKTYCZNY I PYTANIE PODATNIKA
Podatniczka 21 kwietnia 2000 r. zakupiła samochód ciężarowy z tzw. "kratką". Przy nabyciu powyższego auta, na podstawie obowiązujących wówczas przepisów, został odliczony podatek naliczony jak od samochodu ciężarowego. W kwietniu 2006 r. Strona dokonała wymontowania "kratki", a następnie na podstawie odpowiednich badań pojazdu oraz zaświadczenia samochód stał się samochodem osobowym.
Podatniczka pyta, czy sprzedając w/w samochód, który jest obecnie samochodem osobowym, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskującej powyższa sprzedaż powinna być zwolniona z podatku VAT, ponieważ samochód w myśl obecnie obowiązujących przepisów jest samochodem osobowym, który był użytkowany powyżej 5 lat. Zgodnie z art. 86 pkt 3 ustawy o podatku VAT samochód ten w chwili obecnej spełnia warunki samochodu osobowego oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Od powyższych samochodów można odliczyć obecnie 60% kwoty podatku określonego w fakturze, nie więcej niż 6 000 zł. Przy sprzedaży takiego samochodu, który zgodnie z ustawą o podatku dochodowym jest środkiem trwałym, wartość początkowa przewyższyła 15 000 zł i minął okres 5 lat nie należy dokonywać korekty podatku naliczonego przy sprzedaży tego samochodu, a sprzedaż ta jest zwolniona z podatku VAT. Podatniczka uważa, że stanowisko jej co do sprzedaży powyższego samochodu znajduje również potwierdzenie w art. 91 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia. 

INTERPRETACJA ORGANU PODATKOWEGO - ARGUMENTACJA
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomsku nie podzielił stanowiska przedstawionego przez Podatniczkę i stwierdził co następuje.
Powołane przez Wnioskującą przepisy ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie będą miały w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania.

Art. 86 ust. 3 cytowanej powyżej ustawy dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w wysokości 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Stosownie do postanowień § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Przy nabyciu przedmiotowego samochodu, jak poinformowała podatniczka, przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, na podstawie obowiązujących w 2000 r. przepisów ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Tak więc § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. nie będzie miał zastosowania, ponieważ dotyczy on jak cytowano powyżej dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 60% - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Nie będzie miał również zastosowania powoływany przez Wnioskującą art. 91 ust. 7 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ w myśl art. 163 ust. 2 tej ustawy w stosunku do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed dniem 1.05.2004 r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).
Zdaniem tut. organu pomimo zmiany statusu z ciężarowego na osobowy, przedmiotowy pojazd wciąż pozostaje tym samym towarem, w stosunku do którego przy jego nabyciu, przysługiwało Wnioskującej prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tak więc, sprzedaż powyższego samochodu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką podatku w wysokości 22%.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA