REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej ma wejść w życie w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej na początku 2016 r. / Fot. Fotolia
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej na początku 2016 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej zakłada utworzenie nieodpłatnej informacji prawnej w postaci infolinii oraz punktów w całym kraju, w których nieodpłatnie będzie świadczona pomoc prawna dla osób uprawnionych do świadczeń z pomocy społecznej. Wprowadzenie tych rozwiązań planowane jest na rok 2016.

Ministrowie sprawiedliwości Cezary Grabarczyk oraz pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz poinformowali PAP w poniedziałek o pierwszych efektach prowadzonych od połowy grudnia ub. roku konsultacji nad projektem ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej.

REKLAMA

Autopromocja

Szefowie MS i MPiPS uczestniczyli w otwarciu Kongresu Poradnictwa Prawnego i Obywatelskiego, który do środy będzie odbywał się w Warszawie. Organizatorem Kongresu jest Instytut Prawa i Społeczeństwa, zaś współorganizatorami: MPiPS, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Związek Biur Porad Obywatelskich oraz Instytut Spraw Publicznych.

"Dorobek organizacji pozarządowych jest dużo większy, niż go pierwotnie ocenialiśmy. (...) Zgłoszone uwagi spowodowały, że jeszcze raz usiedliśmy nad dokonanymi wcześniej analizami i podjęliśmy decyzję, że w ramach segmentu bezpośredniej pomocy prawnej organizacje pozarządowe będą miały swój udział" - podkreślił Grabarczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów - zmiany od 18 stycznia 2015 r.

Nowe przepisy, zapowiedziane w expose premier Ewy Kopacz jako "Prawo dla każdego", mają wprowadzić system pomocy prawnej. Pierwotnie miał on składać się z dwóch segmentów - nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnej informacji prawnej w postaci infolinii. Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej ma wejść w życie od początku 2016 r. Rząd - według zapowiedzi Ministerstwa Sprawiedliwości - zajmie się projektem w marcu.

Jednym z głównych założeń projektu jest utworzenie w kraju co najmniej 1549 punktów, w których nieodpłatnie będzie świadczona pomoc prawna dla osób uprawnionych do świadczeń z pomocy społecznej. Obecnie progi dochodowe uprawniające do takich świadczeń wynoszą 542 zł miesięcznie dla osoby samotnej i 456 zł na osobę w rodzinie.

"Punkt świadczenia pomocy prawnej będzie organizowany dla 25 tys. mieszkańców na poziomie powiatowym. Jeżeli powiat liczy mniej niż 50 tys. mieszkańców, to w takim powiecie będą przynajmniej dwa punkty; jeżeli zaś jest więcej mieszkańców, tych punktów będzie odpowiednio więcej na każde kolejne rozpoczynające się 25 tys. mieszkańców" - mówił minister sprawiedliwości.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Według pierwotnych założeń projektu pomoc ta miała być świadczona wyłącznie przez adwokatów lub radców prawnych. W konsultacjach zwracano jednak uwagę, że projekt nie odnosi się do istniejących już możliwości uzyskania pomocy prawnej w organizacjach pozarządowych lub uniwersyteckich poradniach prawnych, a placówki te mają wieloletnie doświadczenie w udzielaniu takiej pomocy.


"Sieć organizacji pozarządowych nie jest jeszcze tak rozbudowana, aby mogła pokryć wszystkie potrzeby. Chcemy, aby w pierwszym okresie funkcjonowania ustawy około 20 proc. punktów było powierzonych do świadczenia pomocy organizacjom pozarządowym" - powiedział PAP Grabarczyk. Organizacje pozarządowe prowadzące punkty miałyby być wyłonione w konkursach przeprowadzonych przez wojewodów.

Krytykę w trakcie konsultacji wywołało także założenie, iż uprawnionymi do bezpłatnych porad mają być tylko osoby kwalifikujące się do pomocy społecznej. "Uprawnionymi będą osoby nie tylko dotknięte ubóstwem, ale także sieroctwem, bezrobociem, niepełnosprawnością, przemocą w rodzinie lub długotrwałą chorobą. Tych przyczyn zwracania się o pomoc jest dużo więcej niż się potocznie wydaje" - zaznaczył Grabarczyk, odnosząc się do tych uwag.

Minister dodał, że obecnie "najważniejsze jest, aby uruchomić system świadczenia bezpłatnej pomocy". "Ten system będzie jednak ewoluował, jeśli chodzi o krąg uprawnionych, gdy już zdobędziemy pierwsze doświadczenia na temat ilości osób korzystających z pomocy" - podkreślił.

Limity dla OPP na reklamę finansowaną z 1 proc. podatku

Z kolei Władysław Kosiniak-Kamysz zaznaczył, że dla tej ustawy "jest przewidziany określony budżet" i w związku z tym pomoc musi najpierw trafić do tych, którzy najbardziej tego potrzebują. "Dobrą metodą na późniejszą ewolucję przepisów będzie zapisanie, że na przykład po 24 miesiącach obowiązywania nastąpi przegląd ustawy" - powiedział PAP minister pracy.

Zaznaczył też, że obecnie kluczowe jest "przeprowadzenie i jak najszybsze wprowadzenie przygotowanych rozwiązań legislacyjnych".

Kolejną zmianą wypracowaną w trakcie prowadzonych konsultacji nad projektem ustawy jest - poinformował Grabarczyk - wprowadzenie trzeciego, obok pomocy i informacji, modułu, z których będzie składać się ustawa. "Chodzi o moduł edukacji prawnej. To zadanie też będzie dedykowane organizacjom pozarządowym" - powiedział minister. Dodał, że spośród zgłaszanych przez te organizacje projektów edukacyjnych - w procedurze konkursowej - będą wyłaniane programy edukacyjne przeznaczone do realizacji.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Zgodnie z zapowiedziami MS i MPiPS projekt jeszcze w lutym ma zostać skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów. Wcześniej planowane jest przeprowadzenie jeszcze jednej tury konsultacji polegającej na konferencji uzgodnieniowej z udziałem reprezentantów organizacji świadczących pomoc prawną.

"Czeka nas jeszcze ważna batalia z udziałem ministra finansów. Mam nadzieję, że wspólnie z MPiPS pozyskiwać będziemy wsparcie resortu finansów dla tego projektu. Tylko wtedy, gdy uda się rozwiązać problemy dotyczące źródeł finansowania pomocy, osiągniemy sukces" - zaznaczył Grabarczyk.

Uczestnicy Kongresu - naukowcy, prawnicy i samorządowcy - dyskutują o praktyce poradnictwa prawnego oraz biorą udział w zorganizowanych dla nich warsztatach. Dyskusja dotyczy także aktualnej wersji projektu ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej. Niewykluczone, że na zakończenie Kongresu zostanie przyjęta uchwała odnosząca się do tematyki obrad.

Marcin Jabłoński (PAP)

mja/ gma/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Kto płaci podatek za zmarłego?

30 kwietnia 2025 roku mija termin rozliczenia PIT za rok 2024. Co w przypadku, gdy podatnik zmarł? Czy trzeba rozliczyć PIT za osobę zmarłą? Co z podatkami po śmierci podatnika? Czy rodzina zmarłego musi zapłacić podatek? Sprawdź!

REKLAMA

Kara za odstąpienie od umowy bez VAT

Kara za odstąpienie od umowy przyrzeczonej nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi sama w sobie usługi, taki wniosek płynie z wyroku z 24 lutego 2021 r. WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 1107/20), którego stanowisko zostało podtrzymane w wyroku NSA z 30 stycznia 2025 r. (sygn. I FSK 1377/21).

Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatek od wartości nieruchomości (katastralny) w Polsce: na razie nie ma co się bać. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

REKLAMA