REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ustawie o usługach płatniczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Będą zmiany w ustawie o usługach płatniczych /Fot. Fotolia
Będą zmiany w ustawie o usługach płatniczych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana nadzoru nad dostawcami kart płatniczych, kary dla dostawców kart płatniczych za naruszanie przepisów, jak również ułatwienia dla krajowych dostawców kart płatniczych - takie rozwiązania przewiduje przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Celem projektu nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw jest dostosowanie przepisów dotyczących transakcji płatniczych przy użyciu kart płatniczych do postanowień rozporządzenia 2015/751 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw przewiduje, że nadzór nad funkcjonowaniem schematów płatniczych, w zakresie określonym w rozporządzeniu MIF, będzie sprawował prezes NBP. Ze sprawowanego przez niego nadzoru nad schematami płatniczymi wyłączeni będą wydawcy instrumentów płatniczych i agenci rozliczeniowi. Nadzór nad tymi podmiotami, w zakresie określonym w rozporządzeniu MIF, zostanie powierzony Komisji Nadzoru Finansowego, która obecnie sprawuje nad nimi nadzór ostrożnościowy.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompetencje prezesa NBP

Prezes NBP będzie mógł skierować do podmiotu objętego nadzorem zalecenie w przypadku stwierdzenia braku zgodności funkcjonowania schematu płatniczego z przepisami prawa lub w zakresie sprawności albo bezpieczeństwa jego funkcjonowania.

Niezastosowanie się do zalecenia będzie mogło skutkować decyzją prezesa NBP o czasowym, częściowym lub całkowitym wstrzymaniu funkcjonowania schematu płatniczego albo decyzją o uchyleniu zgody na jego funkcjonowanie w Polsce. Decyzja ograniczająca, częściowo lub całkowicie, możliwość funkcjonowania w Polsce schematu płatniczego, w tym systemu kart płatniczych, prowadzonego przez „unijną” organizację płatniczą, może być podjęta przy jednoczesnym powiadomieniu o jej skutkach organu nadzoru macierzystego państwa członkowskiego.

W celu zapewnienia realizacji nadzoru prezesa NBP nad schematami płatniczymi w trakcie ich funkcjonowania, nałożono na organizacje płatnicze obowiązek przekazywania prezesowi NBP kwartalnych informacji niezbędnych do dokonania ich oceny.

Kradzież lub zagubienie kart płatniczych - co robić?


Prezes NBP będzie prowadził i ogłaszał na swojej stronie internetowej listę schematów płatniczych funkcjonujących na terenie Polski oraz będzie publikował informację o złożeniu zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w zakresie działania schematu płatniczego.

Ułatwienia dla krajowych dostawców kart płatniczych

Omawiany projekt przewiduje możliwość czasowego (3,5-letniego) zwolnienia takich trójstronnych systemów kart płatniczych z obowiązków przewidzianych w rozdziale II wskazanego wyżej rozporządzenia z 29 kwietnia 2015 r. w odniesieniu do krajowych transakcji płatniczych. Warunkiem zwolnienia będzie, aby transakcje płatnicze realizowane w oparciu o kartę, dokonywane w państwie członkowskim w ramach takiego trójstronnego systemu kart płatniczych nie przekraczały w ujęciu rocznym 3% wartości wszystkich transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę przeprowadzanych w tym państwie członkowskim.

Jak zapobiegać powstawaniu zatorów płatniczych w firmie?

Powyższe ułatwienie dla krajowych dostawców mają pozwolić na ich konkurowanie z MasterCard i VISA, które obejmują obecnie prawie 99% rynku płatności kartowych w Polsce. Omawiane wyłączenie będzie miało jedynie charakter czasowy i utraci moc z dniem 9 grudnia 2018 r. Po tym okresie wszystkie systemy kart płatniczych będą działać na jednolitych zasadach.

Projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw trafi teraz pod obrady rządu.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu i w kontrolach podatkowych

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA