REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wykaz prac szkodliwych dla zdrowia kobiet - nowe rozporządzenie

 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Wykaz prac szkodliwych dla zdrowia kobiet - nowe rozporządzenie /Fotolia
Wykaz prac szkodliwych dla zdrowia kobiet - nowe rozporządzenie /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 maja 2017 roku obowiązuje nowe rozporządzenie z dnia 3 kwietnia 2017 roku w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią. Jakie zmiany zostały wprowadzone, i jak dalece mogą one wpłynąć na działalność pracodawców?

REKLAMA

Autopromocja

To co na pierwszy rzut oka zwraca uwagę przy lekturze tekstu rozporządzenia z dnia 3 kwietnia 2017 roku w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią (dalej: Rozporządzenie) to fakt, że znacząca część czynników oraz ich wartości przewidzianych w jego treści została przeniesiona wprost z poprzednio obowiązującego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet.

Należy natomiast pamiętać, że usunięty został z niego wykaz prac szkodliwych dla zdrowia kobiet, które nie są w ciąży oraz nie karmią dzieci piersią. Spowodowane to zostało przede wszystkim decyzją Komisji Europejskiej, która uznała, że obowiązujące dotychczas w Polsce przepisy zawierające wykaz prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet są przejawem dyskryminacji kobiet jako pracownic. Wprowadzenie ograniczeń w możliwości zatrudniania kobiet przy niektórych pracach, zdaniem Komisji Europejskiej, utrudniało bowiem dostęp do zatrudnienia, kształcenia oraz awansu zawodowego. Tym samym, polski ustawodawca postanowił odpowiednio zmodyfikować regulacje krajowe, tak aby uniknąć możliwości stawiania zarzutu dyskryminacji pracodawcom.

Jakie zmiany wprowadza nowelizacja?

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na to, że Rozporządzenie w przypadku pewnych kategorii spraw dokonało podziału i wyodrębniło kategorię tych prac, których nie powinny wykonywać wyłącznie kobiety w ciąży, a które częściowo dotyczyły uprzednio również kobiet karmiących dziecko piersią. Zalicza się do nich m.in.:
1) prace w pozycji wymuszonej,
2) prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej, przy czym czas spędzony w pozycji stojącej nie może jednorazowo przekraczać 15 minut, po którym to czasie powinna nastąpić 15 – minutowa przerwa,
3) prace na stanowiskach z monitorami ekranowymi – w łącznym czasie nieprzekraczającym 8 godzin na dobę, przy czym czas spędzony przy obsłudze monitora ekranowego nie może jednorazowo przekraczać 50 minut, po którym to czasie powinna nastąpić 10 – minutowa przerwa, wliczana do czasy pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zakresie pozostałych zmian dokonano nielicznych korekt poszczególnych postanowień, które znalazły swoje uzasadnienie przede wszystkim w tym, iż w dobie obecnego rozwoju technologicznego niektóre czynniki nie są już tak szkodliwe, jak miało to miejsce dawniej. I tak:
1) w kategorii „Prac narażających na działanie pola elektromagnetycznego o częstotliwości od 0 Hz do 300 GHz oraz promieniowania jonizującego” – usunięto zapis dotyczący promieniowania nadfioletowego, przy którego występowaniu uprzednio nie mogły być zatrudnione kobiety w ciąży,
2) w kategorii „Prac w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi” – doprecyzowano, iż ocena ryzyka zawodowego będzie dokonywana z uwzględnieniem wpływu na zdrowie kobiet w ciąży, przebiegu ciąży, w tym rozwój płodu,
3) w kategorii „Prac w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych” – z wykazu substancji chemicznych zagrażających kobietom w ciąży oraz kobietom karmiącym piersią usunięto styren,
4) dodatkowo również ujednolicono zapisy dotyczące pracy pod ziemią, poniżej poziomu gruntu i na wysokości, tworząc jedną kategorię obejmującą zarówno kobiety w ciąży oraz kobiety karmiące piersią, i tym samym wprowadzając ograniczenia w zatrudnianiu tychże pracownic przy pracach grożących ciężkimi urazami fizycznymi oraz psychicznymi.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Praca przy monitorach ekranowych

Szczególnie istotna zmiana, która jeszcze przed jej wprowadzeniem była szeroko komentowana, dotyczy wspomnianego powyżej ograniczenia w pracy kobiet w ciąży przy monitorach ekranowych.

W poprzednim stanie prawnym pracodawca nie mógł zatrudniać kobiety w ciąży przy obsłudze monitora ekranowego powyżej 4 godzin na dobę. Pierwotna propozycja nowelizacji rozporządzenia zakładała usunięcie tego ograniczenia i wprowadzenie zasady, zgodnie z którą pracownica w ciąży nie będzie mogła pracować przy obsłudze monitora ekranowego dłużej niż 45 minut w danej godzinie pracy, po czym następować miała 15 – minutowa przerwa.

Zobacz także: Kadry


REKLAMA

Ostatecznie jednak przyjęto, iż możliwość zatrudniania kobiet w ciąży przy obsłudze monitorów ekranowych będzie mogła obejmować 8 godzin w ciągu dnia pracy, pod warunkiem jednak, że jednorazowo pracownica taka będzie pracowała wyłącznie przez 50 minut i po tym czasie udzielona jej zostanie 10 – minutowa przerwa.

Zważywszy na to, należy więc podkreślić, iż zmiana ta powinna w sposób korzystny wpłynąć na sytuację pracodawców zatrudniających pracownice w ciąży przy obsłudze monitorów ekranowych. Niewątpliwie wydłużenie czasu pracy, jaki kobieta w ciąży będzie mogła spędzać przy monitorze ekranowym z zastosowaniem wyłącznie pewnych ograniczeń, przyczyni się do ułatwienia organizacji czasu pracy pracodawcom, którzy dotychczas w razie braku możliwości zapewnienia pracownicy innej pracy, ponad pracę przy monitorze ekranowym, po upływie 4 godzin pracy takiej pracownicy w ciągu doby, zmuszeni byli do zwolnienia jej z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Sytuacja taka nie będzie mogła mieć natomiast miejsca w świetle nowo wprowadzonych zasad. Tym bardziej, że przepisy nie przewidują możliwości kumulowania przez pracownicę w ciąży przerw i wykorzystywania ich łącznie np. w tym celu, aby skrócić dzień pracy.

Podsumowanie

Podsumowując, wprowadzona nowelizacja w zakresie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących piersią nie dokonuje znaczącej zmiany i stanowi zasadniczo (z zastrzeżeniem uwag zawartych powyżej dot. m.in. czasu pracy przy monitorze ekranowym oraz długości stosowanych przerw) przeniesienie uprzednio obowiązujących zasad do nowego rozporządzenia. Niemniej jednak należy pamiętać, że od 1 maja 2017 roku nie obowiązują już ograniczenia dotyczące zatrudniania kobiet niebędących w ciąży i nie karmiących piersią. Tym samym pracodawcy powinni niezwłocznie dokonać zmian w załączniku do regulaminu pracy zawierającym wykaz prac wzbronionych kobietom, który wymagany jest zgodnie z art. 1041 pkt 6 k.p.

Nowe rozporządzenie w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią

Autor: Katarzyna Grygo

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA