REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy umowa zlecenia jest tytułem do ubezpieczenia wypadkowego

Joanna Goliniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prowadzonego Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jako urząd miejski zlecamy emerytowanym nauczycielom prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, zajęć sportowych, sędziowanie zawodów. Ponadto zlecamy nadzorowanie inwestycji gminnych kierownikom budowy. Gmina realizuje także zadania z zakresu nadzoru i koordynacji nad ochotniczymi strażami pożarnymi przez zawarcie umowy zlecenia z komendantem. Umowy zlecenia zawieramy również z informatykami, podczas wyborów w lokalach wyborczych, i z członkami komisji sondażowych zbierającymi opinie mieszkańców. Jaki kod ubezpieczenia powinien zostać zastosowany w przypadku zleceniobiorców wykonujących te prace.

04 11 xx - osoba wykonująca umowę agencyjną, umowę zlecenia lub umowę o świadczenie usług i praca jest wykonywana w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności zleceniodawcy, czy

REKLAMA

REKLAMA

04 12 xx - osoba wykonująca umowę agencyjną, umowę zlecenia lub umowę o świadczenie usług i praca nie jest wykonywana w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności zleceniodawcy?

Czy obiekty szkoły prowadzone przez gminę, stowarzyszenie, fundację lub inny podmiot są siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności urzędu miejskiego? Jak ustalać to miejsce dla celów ZUS?

RADA

REKLAMA

Jeżeli umówiona praca wymaga od zleceniobiorcy dokonywania w imieniu zleceniodawcy określonych, powtarzających się czynności poza siedzibą zleceniodawcy lub siedzibą jego oddziału, zleceniodawca jest zobowiązany zgłosić zleceniobiorcę także do ubezpieczenia wypadkowego, jeśli z tytułu wykonywania umowy zlecenia podlega on ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. W tym przypadku zleceniobiorców powinni Państwo zgłosić do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego z kodem tytułu 04 11 xx. Więcej o zasadach podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu piszemy w uzasadnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Powinni Państwo przeanalizować treść umów zlecenia dotyczących prowadzenia zajęć pozalekcyjnych, sportowych, sędziowania zawodów, nadzorowania inwestycji gminnych, umów zlecenia zawartych z informatykami lub członkami komisji sondażowych: czy Państwo jako zleceniodawca wskazywali miejsce wykonania umowy i organizowali je - można tak założyć, zwłaszcza w przypadku zajęć pozalekcyjnych lub sportowych. Ważne będą także inne czynniki związane z konkretną umową zlecenia. O wyłączeniu zleceniobiorcy z ubezpieczenia wypadkowego można mówić wyłącznie w przypadku umów, z których będzie wynikać, że zleceniodawca nie organizuje zatrudnienia i nie ma bezpośredniego wpływu na warunki wykonywania pracy przez zleceniobiorców.

Zleceniobiorcy, którzy z tytułu wykonywania umowy zlecenia zostali objęci ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi - obowiązkowo lub dobrowolnie - i wykonują pracę w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności zleceniodawcy, podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu. Z obowiązkowego ubezpieczenia wypadkowego wyłączono jedynie zleceniobiorców, którzy swoją pracę wykonują nie tylko poza siedzibą zleceniodawcy, ale także poza miejscem prowadzenia jego działalności, czyli poza granicami, do których można rozciągnąć ryzyko ubezpieczenia wypadkowego.

Ubezpieczenia społeczne zleceniobiorcy

Przy ustalaniu podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu nie ma znaczenia procentowa ilość pracy wykonywanej w siedzibie zleceniobiorcy i poza nią. Nawet w przypadku poświęcenia jedynie części czasu na wykonywanie zlecenia na pracę w siedzibie zleceniodawcy - zleceniobiorcę należy zgłosić do ubezpieczenia wypadkowego i opłacać za niego składkę.

Zleceniobiorcą jest osoba wykonująca pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia (art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy systemowej). Osoby te podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia jej wykonywania do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia tej umowy.

Jeżeli zleceniobiorca nie przystąpi do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, nie podlega również ubezpieczeniu wypadkowemu, nawet gdy wykonuje pracę w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności przez zleceniodawcę.

Siedziba lub miejsce prowadzenia działalności zleceniodawcy

Siedziba płatnika powinna być zlokalizowana pod konkretnym adresem. Natomiast miejsce prowadzenia działalności nie może być utożsamiane ze ściśle określonym terytorium czy miejscem lub określonym adresem. Gdy miejsce prowadzenia działalności przez danego płatnika nie jest wskazane przez zapisy we właściwym dla niego rejestrze albo zapisy te wskazują jedynie na adres siedziby, należy brać pod uwagę miejsce rzeczywistego prowadzenia działalności, uwarunkowanego jej rodzajem.

WAŻNE!

Siedzibą osoby prawnej jest miejscowość, w której ma siedzibę jej organ zarządzający, jeżeli ustawa lub statut firmy nie określają inaczej siedziby.

W dokumencie zgłoszeniowym ZUS ZPA płatnik składek podaje adres swojej siedziby. Jeżeli jednak adres prowadzenia działalności jest inny niż adres siedziby płatnika, to adres ten (lub adresy) należy podać w dodatkowym dokumencie ZUS ZAA. Informacje podane w tych dokumentach nie przesądzają jednak o obowiązku ubezpieczenia wypadkowego zleceniobiorców wykonujących umowy w innych miejscach. Prowadzenie wielu rodzajów działalności gospodarczej, z racji ich specyfiki, nie podlega opisaniu przez wskazanie konkretnego (konkretnych) adresu prowadzenia działalności.

Ubezpieczenie wypadkowe zleceniobiorcy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

WAŻNE!

Nie zawsze siedziba firmy może być utożsamiana z miejscem prowadzenia działalności, np. siedziba firmy, która zatrudnia przedstawicieli handlowych.

Zgodnie ze stanowiskiem ZUS, jeżeli umówiona praca wymaga od zleceniobiorcy dokonywania w imieniu zleceniodawcy określonych, powtarzających się czynności poza siedzibą zleceniodawcy lub siedzibą jego oddziału, zleceniodawca zobowiązany jest zgłosić zleceniobiorcę także do ubezpieczenia wypadkowego, jeżeli z tytułu wykonywania umowy zlecenia podlega on ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

 

Podobny do stanowiska ZUS pogląd prezentuje Sąd Apelacyjny w Katowicach (wyrok z 31 stycznia 2008 r., sygn. akt III AUa 564/07). Zleceniobiorczynie wykonywały w domach pacjentów czynności pielęgniarskie. W ocenie sądu, pomimo że zleceniobiorczynie nie wykonywały pracy w siedzibie działalności zleceniodawcy, to ich czynności nie były wykonywane poza miejscem prowadzenia działalności przez zleceniodawcę. Dlatego zleceniodawca może zapewnić odpowiednią ochronę tym osobom tylko przez obowiązkowe ubezpieczenie wypadkowe.

Natomiast zdaniem Sądu Najwyższego (wyrok z 20 maja 2008 r., sygn. akt II UK 291/07) ustawa systemowa nie nadaje pojęciom „siedziba” oraz „miejsce prowadzenia działalności zleceniodawcy” szczególnego, techniczno-prawnego znaczenia. Przy ustalaniu znaczenia tych pojęć należy zatem odwołać się przede wszystkim do językowego znaczenia tych terminów. Pojęcie „siedziba” w znaczeniu potocznym oznacza miejsce, gdzie ktoś stale przebywa (mieszka), miejsce, gdzie znajduje się jakaś instytucja. W powiązaniu z prowadzeniem działalności „miejsce” powinno być rozumiane nie tylko w aspekcie terytorialnym, czyli jako część jakiejś przestrzeni, na której ktoś przebywa, coś się znajduje lub odbywa, albo pomieszczenie służące określonym celom. Istotne jest także zgromadzenie środków produkcji (świadczenie usług), zorganizowanie miejsca pracy, kierowanie działalnością przez zleceniodawcę przez wyznaczanie zadań i wydawanie poleceń czy wskazówek odnośnie do tego, jak zadanie ma być wykonane.

WAŻNE!

Za miejsce prowadzenia działalności przez zleceniodawcę, w myśl przepisu wyłączającego z ubezpieczenia wypadkowego niektórych zleceniobiorców, można uznać miejsce, w którym zleceniodawca zorganizował infrastrukturę, zorganizował proces pracy i nadzorował wykonywanie zlecenia.

Planowane zmiany w ustawie systemowej

Kierunek wykładni stosowanej przez ZUS potwierdza projekt zmiany art. 13 ustawy systemowej. Ubezpieczeniem wypadkowym mają zostać objęci wszyscy zleceniobiorcy, niezależnie od miejsca wykonywania pracy.

Wykonywanie umowy zlecenia poza siedzibą zleceniodawcy, w terenie, nie zmniejsza ryzyka wypadku. Dlatego wyłączenie tych osób z obowiązkowego ubezpieczenia wypadkowego godzi w interes ubezpieczonych, pozbawiając ich koniecznej ochrony. Zleceniobiorcy, wykonując zlecenia poza siedzibą zleceniodawcy (w terenie), są również narażeni na ryzyko wypadku.

Poza siedzibą pracodawcy pracę wykonuje znaczna grupa pracowników, których prawa do objęcia ubezpieczeniem wypadkowym nie można kwestionować i których charakter pracy często nie różni się od pracy zleceniobiorcy wykonywanej poza siedzibą zleceniodawcy, np. listonoszy, monterów, instalatorów, kierowców, przedstawicieli handlowych itd.

• art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 12 ust. 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97

Joanna Goliniewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA