REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jeszcze zwiększać efektywność pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Kraus
Karol Nowicki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sukces każdej organizacji zależy przede wszystkim od ludzi, którzy w niej pracują i nią zarządzają. Skuteczność działań pracowników w bezpośredni sposób przekłada się na wyniki organizacji, często decydując o jej być albo nie być na rynku. Jednym z najbardziej pożądanych „towarów” przez wszystkich pracodawców jest efektywny pracownik, tj. taki którego efekty pracy przewyższają poniesione nakłady, generując w ten sposób wartość dodaną dla firmy. O efektywności pracownika decyduje wiele czynników zarówno z życia osobistego jak i zawodowego, a jednym z najważniejszych jest motywacja, która sprawia, że człowiek konsekwentnie dąży do wyznaczonego celu.

REKLAMA

Motywację pracownika można kształtować na wiele sposobów. Motywacja jest zjawiskiem psychologicznym i warto pamiętać, że każdy człowiek inaczej reaguje na dane czynniki. Pojęcie i znaczenie motywacji ciągle jest obiektem dyskusji zarówno teoretyków jak i praktyków zarządzania.  Istnieje szereg teorii opisujących źródła motywacji. Jedną z najbardziej znanych jest tzw. dwuczynnikowa teoria Herzberga.  Zakłada ona istnienie dwóch rodzajów czynników wpływających na motywację: czynniki higieniczne i motywacyjne.  Te pierwsze nie wpływają bezpośrednio na motywację, jednak ich brak prowadzi do niezadowolenia pracownika. Zaliczyć do nich możemy m.in.: bezpieczeństwo pracy lub dostępność narzędzi pracy (komputer, biurko, krzesło). Drugim czynnikiem są tzw. motywatory, których obecność prowadzi bezpośrednio do wzrostu motywacji pracownika. Mogą to być m.in. bonusy, awans, uznanie. Dobrym przykładem nieintuicyjnego, aczkolwiek bardzo skutecznego motywatora może być poprawa warunków pracy poprzez umieszczenie dystrybutora wody w miejscu pracy. Pracownicy na pewno docenią możliwość korzystania ze świeżej wody, co wpłynie na polepszenie ich samopoczucia i zadowolenia z warunków pracy, przy marginalnych kosztach ponoszonych przez pracodawcę.

REKLAMA

Skupmy się właśnie na tym przykładzie, aby lepiej zrozumieć, że efektywność pracownika może być podnoszona nie tylko poprzez awans lub podwyżkę, ale również mniej oczywistymi sposobami.


Woda w biurze - dlaczego warto dbać o dobre warunki pracy

REKLAMA


Światowa organizacja zdrowia (WHO) podaje, że odpowiednie żywienie i nawadnianie organizmu może prowadzić do wzrostu wydajności nawet o 20%.  Dlatego tak ważny jest dostęp do dobrej jakości wody w miejscu pracy. Jej picie zapewnia zdrowie i równowagę fizyczną, a co za tym idzie, daje energię niezbędną do codziennej efektywnej i kreatywnej realizacji zadań zawodowych.  Dodatkowo w  firmach usługowych (np. salony kosmetyczne, fryzjerskie, apteki) stały dostęp do wody źródlanej wpływa na podniesienie standardów obsługi, a w konsekwencji na zadowolenie klientów.

Warto zwrócić uwagę jakie funkcje może spełniać wprowadzenie wody w biurze. Po pierwsze tak jak wspomniano wcześniej woda w biurze prowadzi do poprawy warunków pracy i jest to inwestycja dająca długookresowe efekty. W tym przypadku należy traktować to jako czynnik motywacyjny - dystrybutor wody jest dodatkowym wyposażeniem firmy, z którego mogą korzystać wszyscy pracownicy. Koszt wprowadzenia jednego takiego urządzenia to około 100 zł miesięcznie i rozkłada się na wiele osób. W celu lepszego zrozumienia efektywności takiego rozwiązania oprzyjmy się na przykładzie. Wyobraźmy sobie, że jako pracodawca mielibyśmy do dyspozycji 1000 zł i chcielibyśmy przeznaczyć je na premie dla 10 osób. Wówczas każdemu pracownikowi przysługiwałoby 100 zł premii - tak niska kwota w wielu firmach nie tylko nie dałaby wzrostu motywacji, ale nawet miałaby efekt odwrotny. W przypadku wprowadzenia wody w biurze nie dość, że koszt dla pracodawcy jest niższy, to dodatkowo wpływ na zadowolenie pracowników może być wielokrotnie większy. Warto jednak przy tym pamiętać, aby podczas wyboru dostawcy postawić na wiodące firmy w branży ceniące sobie wysoką jakość obsługi i oferowanych produktów/usług. Jeśli wspomniane 100 zł przeznaczymy np. na dystrybutor od firmy nieoferującej odpowiedniego poziomu obsługi, to możemy osiągnąć skutek odwrotny do zamierzonego.


Więcej na ten temat znajdziesz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Zamów prenumeratę Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Bardzo dobrym przykładem firmy, która zwiększyła swoje zyski dbając właśnie o dobre samopoczucie pracowników m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów wody jest jedna z firm farmaceutycznych. Wprowadzenie programu poprawy samopoczucia pozwoliło na zmniejszenie wydatków medycznych firmy o 13%, a średnia nieobecność w pracy spadła z 3,7 do 1,9 dnia*.  W firmie zanotowano znaczny wzrost dobrego samopoczucia pracowników, a co za tym idzie ich motywacji do pracy. Oczywistym jest, że chory pracownik jest mniej zmotywowany i mniej efektywny od osoby zdrowej.  Co ciekawe niektóre Polskie firmy zdają się w obliczu zbliżającego się „kryzysu” mają zamiar oszczędzać na pracownikach. Przykładem daleko idących oszczędności może być cięcie kosztów na wyposażeniu biura i warunkach pracy pracowników. Dotyczy to m.in. rezygnacji z dostawy wody i kawy do firm. Pytanie tylko czy tego typu oszczędności będą większe niż zmniejszona efektywność pracowników firmy

Efektywność pracowników ma kluczowe znaczenie dla zyskowności przedsiębiorstwa, a co za tym idzie egzystencji na rynku. Istnieje szereg dróg do wzrostu motywacji pracowników i ich efektywności, poczynając od awansu i podwyżki, a kończąc na poprawie warunków pracy m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów z wodą do miejsca pracy. Każda możliwość zwiększenia skuteczności działania organizacji powinna być wykorzystywana przez pracodawców. Wydatki na poprawę środowiska pracy mogą być skuteczną i podatkowo-efektywną metodą na poprawę wyników firmy przez zwiększenie motywacji  i satysfakcji pracowników.

*na podstawie materiałów ze strony www.Eden.pl

Maciej Kraus, Karol Nowicki - FernPartners

www.fernpartners.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Fernpartners

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

REKLAMA