Czym jeszcze zwiększać efektywność pracowników?
REKLAMA
REKLAMA
Motywację pracownika można kształtować na wiele sposobów. Motywacja jest zjawiskiem psychologicznym i warto pamiętać, że każdy człowiek inaczej reaguje na dane czynniki. Pojęcie i znaczenie motywacji ciągle jest obiektem dyskusji zarówno teoretyków jak i praktyków zarządzania. Istnieje szereg teorii opisujących źródła motywacji. Jedną z najbardziej znanych jest tzw. dwuczynnikowa teoria Herzberga. Zakłada ona istnienie dwóch rodzajów czynników wpływających na motywację: czynniki higieniczne i motywacyjne. Te pierwsze nie wpływają bezpośrednio na motywację, jednak ich brak prowadzi do niezadowolenia pracownika. Zaliczyć do nich możemy m.in.: bezpieczeństwo pracy lub dostępność narzędzi pracy (komputer, biurko, krzesło). Drugim czynnikiem są tzw. motywatory, których obecność prowadzi bezpośrednio do wzrostu motywacji pracownika. Mogą to być m.in. bonusy, awans, uznanie. Dobrym przykładem nieintuicyjnego, aczkolwiek bardzo skutecznego motywatora może być poprawa warunków pracy poprzez umieszczenie dystrybutora wody w miejscu pracy. Pracownicy na pewno docenią możliwość korzystania ze świeżej wody, co wpłynie na polepszenie ich samopoczucia i zadowolenia z warunków pracy, przy marginalnych kosztach ponoszonych przez pracodawcę.
REKLAMA
Skupmy się właśnie na tym przykładzie, aby lepiej zrozumieć, że efektywność pracownika może być podnoszona nie tylko poprzez awans lub podwyżkę, ale również mniej oczywistymi sposobami.
Woda w biurze - dlaczego warto dbać o dobre warunki pracy
Światowa organizacja zdrowia (WHO) podaje, że odpowiednie żywienie i nawadnianie organizmu może prowadzić do wzrostu wydajności nawet o 20%. Dlatego tak ważny jest dostęp do dobrej jakości wody w miejscu pracy. Jej picie zapewnia zdrowie i równowagę fizyczną, a co za tym idzie, daje energię niezbędną do codziennej efektywnej i kreatywnej realizacji zadań zawodowych. Dodatkowo w firmach usługowych (np. salony kosmetyczne, fryzjerskie, apteki) stały dostęp do wody źródlanej wpływa na podniesienie standardów obsługi, a w konsekwencji na zadowolenie klientów.
Warto zwrócić uwagę jakie funkcje może spełniać wprowadzenie wody w biurze. Po pierwsze tak jak wspomniano wcześniej woda w biurze prowadzi do poprawy warunków pracy i jest to inwestycja dająca długookresowe efekty. W tym przypadku należy traktować to jako czynnik motywacyjny - dystrybutor wody jest dodatkowym wyposażeniem firmy, z którego mogą korzystać wszyscy pracownicy. Koszt wprowadzenia jednego takiego urządzenia to około 100 zł miesięcznie i rozkłada się na wiele osób. W celu lepszego zrozumienia efektywności takiego rozwiązania oprzyjmy się na przykładzie. Wyobraźmy sobie, że jako pracodawca mielibyśmy do dyspozycji 1000 zł i chcielibyśmy przeznaczyć je na premie dla 10 osób. Wówczas każdemu pracownikowi przysługiwałoby 100 zł premii - tak niska kwota w wielu firmach nie tylko nie dałaby wzrostu motywacji, ale nawet miałaby efekt odwrotny. W przypadku wprowadzenia wody w biurze nie dość, że koszt dla pracodawcy jest niższy, to dodatkowo wpływ na zadowolenie pracowników może być wielokrotnie większy. Warto jednak przy tym pamiętać, aby podczas wyboru dostawcy postawić na wiodące firmy w branży ceniące sobie wysoką jakość obsługi i oferowanych produktów/usług. Jeśli wspomniane 100 zł przeznaczymy np. na dystrybutor od firmy nieoferującej odpowiedniego poziomu obsługi, to możemy osiągnąć skutek odwrotny do zamierzonego.
Więcej na ten temat znajdziesz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Zamów prenumeratę Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>
REKLAMA
Bardzo dobrym przykładem firmy, która zwiększyła swoje zyski dbając właśnie o dobre samopoczucie pracowników m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów wody jest jedna z firm farmaceutycznych. Wprowadzenie programu poprawy samopoczucia pozwoliło na zmniejszenie wydatków medycznych firmy o 13%, a średnia nieobecność w pracy spadła z 3,7 do 1,9 dnia*. W firmie zanotowano znaczny wzrost dobrego samopoczucia pracowników, a co za tym idzie ich motywacji do pracy. Oczywistym jest, że chory pracownik jest mniej zmotywowany i mniej efektywny od osoby zdrowej. Co ciekawe niektóre Polskie firmy zdają się w obliczu zbliżającego się „kryzysu” mają zamiar oszczędzać na pracownikach. Przykładem daleko idących oszczędności może być cięcie kosztów na wyposażeniu biura i warunkach pracy pracowników. Dotyczy to m.in. rezygnacji z dostawy wody i kawy do firm. Pytanie tylko czy tego typu oszczędności będą większe niż zmniejszona efektywność pracowników firmy
Efektywność pracowników ma kluczowe znaczenie dla zyskowności przedsiębiorstwa, a co za tym idzie egzystencji na rynku. Istnieje szereg dróg do wzrostu motywacji pracowników i ich efektywności, poczynając od awansu i podwyżki, a kończąc na poprawie warunków pracy m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów z wodą do miejsca pracy. Każda możliwość zwiększenia skuteczności działania organizacji powinna być wykorzystywana przez pracodawców. Wydatki na poprawę środowiska pracy mogą być skuteczną i podatkowo-efektywną metodą na poprawę wyników firmy przez zwiększenie motywacji i satysfakcji pracowników.
*na podstawie materiałów ze strony www.Eden.pl
Maciej Kraus, Karol Nowicki - FernPartners
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat