REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jeszcze zwiększać efektywność pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Kraus
Karol Nowicki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sukces każdej organizacji zależy przede wszystkim od ludzi, którzy w niej pracują i nią zarządzają. Skuteczność działań pracowników w bezpośredni sposób przekłada się na wyniki organizacji, często decydując o jej być albo nie być na rynku. Jednym z najbardziej pożądanych „towarów” przez wszystkich pracodawców jest efektywny pracownik, tj. taki którego efekty pracy przewyższają poniesione nakłady, generując w ten sposób wartość dodaną dla firmy. O efektywności pracownika decyduje wiele czynników zarówno z życia osobistego jak i zawodowego, a jednym z najważniejszych jest motywacja, która sprawia, że człowiek konsekwentnie dąży do wyznaczonego celu.

Motywację pracownika można kształtować na wiele sposobów. Motywacja jest zjawiskiem psychologicznym i warto pamiętać, że każdy człowiek inaczej reaguje na dane czynniki. Pojęcie i znaczenie motywacji ciągle jest obiektem dyskusji zarówno teoretyków jak i praktyków zarządzania.  Istnieje szereg teorii opisujących źródła motywacji. Jedną z najbardziej znanych jest tzw. dwuczynnikowa teoria Herzberga.  Zakłada ona istnienie dwóch rodzajów czynników wpływających na motywację: czynniki higieniczne i motywacyjne.  Te pierwsze nie wpływają bezpośrednio na motywację, jednak ich brak prowadzi do niezadowolenia pracownika. Zaliczyć do nich możemy m.in.: bezpieczeństwo pracy lub dostępność narzędzi pracy (komputer, biurko, krzesło). Drugim czynnikiem są tzw. motywatory, których obecność prowadzi bezpośrednio do wzrostu motywacji pracownika. Mogą to być m.in. bonusy, awans, uznanie. Dobrym przykładem nieintuicyjnego, aczkolwiek bardzo skutecznego motywatora może być poprawa warunków pracy poprzez umieszczenie dystrybutora wody w miejscu pracy. Pracownicy na pewno docenią możliwość korzystania ze świeżej wody, co wpłynie na polepszenie ich samopoczucia i zadowolenia z warunków pracy, przy marginalnych kosztach ponoszonych przez pracodawcę.

REKLAMA

Autopromocja

Skupmy się właśnie na tym przykładzie, aby lepiej zrozumieć, że efektywność pracownika może być podnoszona nie tylko poprzez awans lub podwyżkę, ale również mniej oczywistymi sposobami.


Woda w biurze - dlaczego warto dbać o dobre warunki pracy

REKLAMA


Światowa organizacja zdrowia (WHO) podaje, że odpowiednie żywienie i nawadnianie organizmu może prowadzić do wzrostu wydajności nawet o 20%.  Dlatego tak ważny jest dostęp do dobrej jakości wody w miejscu pracy. Jej picie zapewnia zdrowie i równowagę fizyczną, a co za tym idzie, daje energię niezbędną do codziennej efektywnej i kreatywnej realizacji zadań zawodowych.  Dodatkowo w  firmach usługowych (np. salony kosmetyczne, fryzjerskie, apteki) stały dostęp do wody źródlanej wpływa na podniesienie standardów obsługi, a w konsekwencji na zadowolenie klientów.

Warto zwrócić uwagę jakie funkcje może spełniać wprowadzenie wody w biurze. Po pierwsze tak jak wspomniano wcześniej woda w biurze prowadzi do poprawy warunków pracy i jest to inwestycja dająca długookresowe efekty. W tym przypadku należy traktować to jako czynnik motywacyjny - dystrybutor wody jest dodatkowym wyposażeniem firmy, z którego mogą korzystać wszyscy pracownicy. Koszt wprowadzenia jednego takiego urządzenia to około 100 zł miesięcznie i rozkłada się na wiele osób. W celu lepszego zrozumienia efektywności takiego rozwiązania oprzyjmy się na przykładzie. Wyobraźmy sobie, że jako pracodawca mielibyśmy do dyspozycji 1000 zł i chcielibyśmy przeznaczyć je na premie dla 10 osób. Wówczas każdemu pracownikowi przysługiwałoby 100 zł premii - tak niska kwota w wielu firmach nie tylko nie dałaby wzrostu motywacji, ale nawet miałaby efekt odwrotny. W przypadku wprowadzenia wody w biurze nie dość, że koszt dla pracodawcy jest niższy, to dodatkowo wpływ na zadowolenie pracowników może być wielokrotnie większy. Warto jednak przy tym pamiętać, aby podczas wyboru dostawcy postawić na wiodące firmy w branży ceniące sobie wysoką jakość obsługi i oferowanych produktów/usług. Jeśli wspomniane 100 zł przeznaczymy np. na dystrybutor od firmy nieoferującej odpowiedniego poziomu obsługi, to możemy osiągnąć skutek odwrotny do zamierzonego.


Więcej na ten temat znajdziesz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń
Zamów prenumeratę Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Bardzo dobrym przykładem firmy, która zwiększyła swoje zyski dbając właśnie o dobre samopoczucie pracowników m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów wody jest jedna z firm farmaceutycznych. Wprowadzenie programu poprawy samopoczucia pozwoliło na zmniejszenie wydatków medycznych firmy o 13%, a średnia nieobecność w pracy spadła z 3,7 do 1,9 dnia*.  W firmie zanotowano znaczny wzrost dobrego samopoczucia pracowników, a co za tym idzie ich motywacji do pracy. Oczywistym jest, że chory pracownik jest mniej zmotywowany i mniej efektywny od osoby zdrowej.  Co ciekawe niektóre Polskie firmy zdają się w obliczu zbliżającego się „kryzysu” mają zamiar oszczędzać na pracownikach. Przykładem daleko idących oszczędności może być cięcie kosztów na wyposażeniu biura i warunkach pracy pracowników. Dotyczy to m.in. rezygnacji z dostawy wody i kawy do firm. Pytanie tylko czy tego typu oszczędności będą większe niż zmniejszona efektywność pracowników firmy

Efektywność pracowników ma kluczowe znaczenie dla zyskowności przedsiębiorstwa, a co za tym idzie egzystencji na rynku. Istnieje szereg dróg do wzrostu motywacji pracowników i ich efektywności, poczynając od awansu i podwyżki, a kończąc na poprawie warunków pracy m.in. poprzez wprowadzenie dystrybutorów z wodą do miejsca pracy. Każda możliwość zwiększenia skuteczności działania organizacji powinna być wykorzystywana przez pracodawców. Wydatki na poprawę środowiska pracy mogą być skuteczną i podatkowo-efektywną metodą na poprawę wyników firmy przez zwiększenie motywacji  i satysfakcji pracowników.

*na podstawie materiałów ze strony www.Eden.pl

Maciej Kraus, Karol Nowicki - FernPartners

www.fernpartners.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Fernpartners

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA