REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czytniki RCP - przydatne narzędzie czy zbyteczny luksus?

RESET2 Sp. z o.o
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna na rynku czytników RCP brakowało niedrogich rozwiązań. Kiedy zaczęło się to zmieniać, pojawiło się zwiększone zainteresowanie przedsiębiorców. W dużej mierze jest to uwarunkowane korzyściami płynącymi z zastosowania tego typu rozwiązań. W ekstremalnych przypadkach, paradoksalnie, firma może zaoszczędzić pomimo wydatków związanych z wdrożeniem infrastruktury dla zastosowania czytników RCP.


Skąd oszczędności?


Biorąc pod uwagę studium przypadku zakładu produkcyjnego, który zatrudnia kilkudziesięciu pracowników, bez sprawnie działającego systemu RCP, zarządzanie takimi zasobami ludzkimi może stanowić nie tyle wyzwanie, co nawet problem. Po pierwsze, nie mamy pewności czy pracownik, który wpisał się na listę o 7:00, faktycznie nie przyszedł do pracy godzinę później. Nie możemy też zweryfikować tego czy pracownicy nie opuszczają zakładu w godzinach pracy. Po drugie, prowadzenie ewidencji czasu pracy na tzw. „fiszkach” sprawia, że przeniesienie zebranych w ten sposób danych do systemu kadrowego jest bardzo czasochłonne. I w końcu po trzecie, reakcja na niespodziewaną absencję pracownika jest znacznie wydłużona, a to z kolei może generować straty z powodu nieoczekiwanego przestoju w produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Jak to działa?


Główne pola zastosowania czytników RCP to ewidencja czasu pracy i kontrola dostępu. Należy przy tym pamiętać, że czytnik sam w sobie na niewiele się zda. Potrzebny jest jeszcze odpowiedni program kadrowy, w którym możliwa będzie obróbka zebranych danych. A te mogą być odczytywane nawet w czasie rzeczywistym. Wszystko zależy od potrzeb użytkownika. Warto zwrócić uwagę na fakt, że na rynku dostępne są rozwiązania bezpośrednie i pośrednie, korzystające z usług firm trzecich, wyspecjalizowanych w dostarczaniu infrastruktury dla czytników RCP. Trzeba zatem wnikliwie przeanalizować dostępne oferty i zdecydować się na najbardziej korzystną opcję. Z reguły do najbardziej korzystnych należą jednak rozwiązania bezpośrednie, czyli czytnik zintegrowany z oprogramowaniem kadrowym, bez dodatkowego oprogramowania do obsługi, zbierania i konwersji zapisanych danych. Podsumowując, im krótsza droga do osiągnięcia tego samego efektu, tym lepiej i nierzadko taniej.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?

Jak rozliczyć zakup licencji

REKLAMA

Kompleksowa obsługa sprzedaży - na co zwrócić uwagę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rodzaje dostępnych kart


Z uwagi na wymogi GIODO, biometryczne czytniki wykorzystuje się głównie jako urządzenia do kontroli dostępu. Mając na uwadze ewidencjonowanie czasu pracy, największą popularnością cieszą się karty dostępu lub kody PIN (ang. Personal Identification Number). Chociaż i w tym przypadku wykorzystywanie odcisków palców nie jest niemożliwe.

Urządzenia mogą być wyposażone w czytnik kart zbliżeniowych typu Unique albo typu Mifare. Standardy te różnią się między sobą częstotliwością, na której pracują. Ponadto, karty typu Mifare mają wbudowaną pamięć, w której można zapisać m.in. sygnaturę odcisku palca. A zatem, w przypadku rejestracji na podstawie odcisku palca i karty zbliżeniowej, nie ma potrzeby przechowywania sygnatury odcisku palca w rejestratorze, przez pracodawcę, co jest zgodne z wymogami GIODO.

 


Dodatkowe zabezpieczenia


Czytniki RCP z wyższej półki oferują szereg dodatkowych funkcjonalności, które oprócz poprawy komfortu obsługi, mogą okazać się dodatkowymi zabezpieczeniami dla pracodawcy.

Pomijając oczywiste kwestie związane z kontrolą dostępu na podstawie sygnatury odcisku palca (kartę można zgubić, a kod PIN podejrzeć), należy zwrócić uwagę na dodatkowe wyposażenie oferowanych czytników. Wyższe wersje mogą posiadać m.in. wbudowane kamery, które wykonując serię zdjęć przed, w trakcie i po autoryzacji użytkownika, pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację.

Pracodawca może też zostać poinformowany o wszelkich próbach nieautoryzowanego dostępu lub o problemie, który dotyczy, przykładowo, braku możliwości synchronizacji z bazą danych. Takie funkcje oferują czytniki RCP wyposażone w moduł SMS.


Przydatne wskazówki

Stojąc przed wyborem odpowiedniego systemu, warto zwrócić uwagę na fakt, iż wielu producentów oferuje bezpłatne integracje oprogramowania kadrowego z czytnikami RCP kupionymi u nich. Oczywiście, nie oznacza to, że posiadając funkcjonującą infrastrukturę RCP mamy związane ręce. Moduły integrujące można zwykle dokupić, uiszczając stosowną opłatę.

Konfiguracja systemu RCP nie należy do czynności skomplikowanych, jednak wymaga znajomości podstawowych zagadnień z zakresu funkcjonowania sieci komputerowych. Niektóre czytniki posiadają stosowny moduł WWW, z poziomi którego kreator w kilku prostych krokach przeprowadza przez proces instalacji. Tańsze czytniki często konfiguruje się bezpośrednio z poziomu urządzenia, co być może jest mniej wygodne, ale równie funkcjonalne.

Czym kierować się przy wyborze programu do kadrowo-płacowej obsługi firmy?

Wdrożenie funkcjonującego systemu RCP zazwyczaj nie wiąże się z ukrytymi kosztami. O ile oczywiście zdecydujemy się na rozwiązanie bezpośrednie, współpracujące z wykorzystywanym oprogramowaniem kadrowym. Trzeba natomiast liczyć się z koniecznością doprowadzenia przewodów sieciowych i zasilania do miejsc instalacji czytników. Ponadto, jeżeli wcześniej w firmie nie prowadzono szczegółowej ewidencji czasu pracy, konieczne okaże się przeszkolenie pracowników z zagadnień dotyczących tworzenia harmonogramów czasu pracy czy ewidencji wejść i wyjść.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA