REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czytniki RCP - przydatne narzędzie czy zbyteczny luksus?

RESET2 Sp. z o.o
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna na rynku czytników RCP brakowało niedrogich rozwiązań. Kiedy zaczęło się to zmieniać, pojawiło się zwiększone zainteresowanie przedsiębiorców. W dużej mierze jest to uwarunkowane korzyściami płynącymi z zastosowania tego typu rozwiązań. W ekstremalnych przypadkach, paradoksalnie, firma może zaoszczędzić pomimo wydatków związanych z wdrożeniem infrastruktury dla zastosowania czytników RCP.


Skąd oszczędności?


Biorąc pod uwagę studium przypadku zakładu produkcyjnego, który zatrudnia kilkudziesięciu pracowników, bez sprawnie działającego systemu RCP, zarządzanie takimi zasobami ludzkimi może stanowić nie tyle wyzwanie, co nawet problem. Po pierwsze, nie mamy pewności czy pracownik, który wpisał się na listę o 7:00, faktycznie nie przyszedł do pracy godzinę później. Nie możemy też zweryfikować tego czy pracownicy nie opuszczają zakładu w godzinach pracy. Po drugie, prowadzenie ewidencji czasu pracy na tzw. „fiszkach” sprawia, że przeniesienie zebranych w ten sposób danych do systemu kadrowego jest bardzo czasochłonne. I w końcu po trzecie, reakcja na niespodziewaną absencję pracownika jest znacznie wydłużona, a to z kolei może generować straty z powodu nieoczekiwanego przestoju w produkcji.

REKLAMA

Autopromocja


Jak to działa?


Główne pola zastosowania czytników RCP to ewidencja czasu pracy i kontrola dostępu. Należy przy tym pamiętać, że czytnik sam w sobie na niewiele się zda. Potrzebny jest jeszcze odpowiedni program kadrowy, w którym możliwa będzie obróbka zebranych danych. A te mogą być odczytywane nawet w czasie rzeczywistym. Wszystko zależy od potrzeb użytkownika. Warto zwrócić uwagę na fakt, że na rynku dostępne są rozwiązania bezpośrednie i pośrednie, korzystające z usług firm trzecich, wyspecjalizowanych w dostarczaniu infrastruktury dla czytników RCP. Trzeba zatem wnikliwie przeanalizować dostępne oferty i zdecydować się na najbardziej korzystną opcję. Z reguły do najbardziej korzystnych należą jednak rozwiązania bezpośrednie, czyli czytnik zintegrowany z oprogramowaniem kadrowym, bez dodatkowego oprogramowania do obsługi, zbierania i konwersji zapisanych danych. Podsumowując, im krótsza droga do osiągnięcia tego samego efektu, tym lepiej i nierzadko taniej.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?

Jak rozliczyć zakup licencji

Kompleksowa obsługa sprzedaży - na co zwrócić uwagę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rodzaje dostępnych kart


Z uwagi na wymogi GIODO, biometryczne czytniki wykorzystuje się głównie jako urządzenia do kontroli dostępu. Mając na uwadze ewidencjonowanie czasu pracy, największą popularnością cieszą się karty dostępu lub kody PIN (ang. Personal Identification Number). Chociaż i w tym przypadku wykorzystywanie odcisków palców nie jest niemożliwe.

Urządzenia mogą być wyposażone w czytnik kart zbliżeniowych typu Unique albo typu Mifare. Standardy te różnią się między sobą częstotliwością, na której pracują. Ponadto, karty typu Mifare mają wbudowaną pamięć, w której można zapisać m.in. sygnaturę odcisku palca. A zatem, w przypadku rejestracji na podstawie odcisku palca i karty zbliżeniowej, nie ma potrzeby przechowywania sygnatury odcisku palca w rejestratorze, przez pracodawcę, co jest zgodne z wymogami GIODO.

 


Dodatkowe zabezpieczenia


Czytniki RCP z wyższej półki oferują szereg dodatkowych funkcjonalności, które oprócz poprawy komfortu obsługi, mogą okazać się dodatkowymi zabezpieczeniami dla pracodawcy.

Pomijając oczywiste kwestie związane z kontrolą dostępu na podstawie sygnatury odcisku palca (kartę można zgubić, a kod PIN podejrzeć), należy zwrócić uwagę na dodatkowe wyposażenie oferowanych czytników. Wyższe wersje mogą posiadać m.in. wbudowane kamery, które wykonując serię zdjęć przed, w trakcie i po autoryzacji użytkownika, pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację.

Pracodawca może też zostać poinformowany o wszelkich próbach nieautoryzowanego dostępu lub o problemie, który dotyczy, przykładowo, braku możliwości synchronizacji z bazą danych. Takie funkcje oferują czytniki RCP wyposażone w moduł SMS.


Przydatne wskazówki

Stojąc przed wyborem odpowiedniego systemu, warto zwrócić uwagę na fakt, iż wielu producentów oferuje bezpłatne integracje oprogramowania kadrowego z czytnikami RCP kupionymi u nich. Oczywiście, nie oznacza to, że posiadając funkcjonującą infrastrukturę RCP mamy związane ręce. Moduły integrujące można zwykle dokupić, uiszczając stosowną opłatę.

Konfiguracja systemu RCP nie należy do czynności skomplikowanych, jednak wymaga znajomości podstawowych zagadnień z zakresu funkcjonowania sieci komputerowych. Niektóre czytniki posiadają stosowny moduł WWW, z poziomi którego kreator w kilku prostych krokach przeprowadza przez proces instalacji. Tańsze czytniki często konfiguruje się bezpośrednio z poziomu urządzenia, co być może jest mniej wygodne, ale równie funkcjonalne.

Czym kierować się przy wyborze programu do kadrowo-płacowej obsługi firmy?

Wdrożenie funkcjonującego systemu RCP zazwyczaj nie wiąże się z ukrytymi kosztami. O ile oczywiście zdecydujemy się na rozwiązanie bezpośrednie, współpracujące z wykorzystywanym oprogramowaniem kadrowym. Trzeba natomiast liczyć się z koniecznością doprowadzenia przewodów sieciowych i zasilania do miejsc instalacji czytników. Ponadto, jeżeli wcześniej w firmie nie prowadzono szczegółowej ewidencji czasu pracy, konieczne okaże się przeszkolenie pracowników z zagadnień dotyczących tworzenia harmonogramów czasu pracy czy ewidencji wejść i wyjść.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA