REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czytniki RCP - przydatne narzędzie czy zbyteczny luksus?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RESET2 Sp. z o.o
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do niedawna na rynku czytników RCP brakowało niedrogich rozwiązań. Kiedy zaczęło się to zmieniać, pojawiło się zwiększone zainteresowanie przedsiębiorców. W dużej mierze jest to uwarunkowane korzyściami płynącymi z zastosowania tego typu rozwiązań. W ekstremalnych przypadkach, paradoksalnie, firma może zaoszczędzić pomimo wydatków związanych z wdrożeniem infrastruktury dla zastosowania czytników RCP.


Skąd oszczędności?


Biorąc pod uwagę studium przypadku zakładu produkcyjnego, który zatrudnia kilkudziesięciu pracowników, bez sprawnie działającego systemu RCP, zarządzanie takimi zasobami ludzkimi może stanowić nie tyle wyzwanie, co nawet problem. Po pierwsze, nie mamy pewności czy pracownik, który wpisał się na listę o 7:00, faktycznie nie przyszedł do pracy godzinę później. Nie możemy też zweryfikować tego czy pracownicy nie opuszczają zakładu w godzinach pracy. Po drugie, prowadzenie ewidencji czasu pracy na tzw. „fiszkach” sprawia, że przeniesienie zebranych w ten sposób danych do systemu kadrowego jest bardzo czasochłonne. I w końcu po trzecie, reakcja na niespodziewaną absencję pracownika jest znacznie wydłużona, a to z kolei może generować straty z powodu nieoczekiwanego przestoju w produkcji.

REKLAMA


Jak to działa?


Główne pola zastosowania czytników RCP to ewidencja czasu pracy i kontrola dostępu. Należy przy tym pamiętać, że czytnik sam w sobie na niewiele się zda. Potrzebny jest jeszcze odpowiedni program kadrowy, w którym możliwa będzie obróbka zebranych danych. A te mogą być odczytywane nawet w czasie rzeczywistym. Wszystko zależy od potrzeb użytkownika. Warto zwrócić uwagę na fakt, że na rynku dostępne są rozwiązania bezpośrednie i pośrednie, korzystające z usług firm trzecich, wyspecjalizowanych w dostarczaniu infrastruktury dla czytników RCP. Trzeba zatem wnikliwie przeanalizować dostępne oferty i zdecydować się na najbardziej korzystną opcję. Z reguły do najbardziej korzystnych należą jednak rozwiązania bezpośrednie, czyli czytnik zintegrowany z oprogramowaniem kadrowym, bez dodatkowego oprogramowania do obsługi, zbierania i konwersji zapisanych danych. Podsumowując, im krótsza droga do osiągnięcia tego samego efektu, tym lepiej i nierzadko taniej.

Systemy finansowo-księgowe - jak poradzić sobie z wyborem?

Jak rozliczyć zakup licencji

Kompleksowa obsługa sprzedaży - na co zwrócić uwagę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rodzaje dostępnych kart


Z uwagi na wymogi GIODO, biometryczne czytniki wykorzystuje się głównie jako urządzenia do kontroli dostępu. Mając na uwadze ewidencjonowanie czasu pracy, największą popularnością cieszą się karty dostępu lub kody PIN (ang. Personal Identification Number). Chociaż i w tym przypadku wykorzystywanie odcisków palców nie jest niemożliwe.

Urządzenia mogą być wyposażone w czytnik kart zbliżeniowych typu Unique albo typu Mifare. Standardy te różnią się między sobą częstotliwością, na której pracują. Ponadto, karty typu Mifare mają wbudowaną pamięć, w której można zapisać m.in. sygnaturę odcisku palca. A zatem, w przypadku rejestracji na podstawie odcisku palca i karty zbliżeniowej, nie ma potrzeby przechowywania sygnatury odcisku palca w rejestratorze, przez pracodawcę, co jest zgodne z wymogami GIODO.

 


Dodatkowe zabezpieczenia


Czytniki RCP z wyższej półki oferują szereg dodatkowych funkcjonalności, które oprócz poprawy komfortu obsługi, mogą okazać się dodatkowymi zabezpieczeniami dla pracodawcy.

Pomijając oczywiste kwestie związane z kontrolą dostępu na podstawie sygnatury odcisku palca (kartę można zgubić, a kod PIN podejrzeć), należy zwrócić uwagę na dodatkowe wyposażenie oferowanych czytników. Wyższe wersje mogą posiadać m.in. wbudowane kamery, które wykonując serię zdjęć przed, w trakcie i po autoryzacji użytkownika, pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację.

Pracodawca może też zostać poinformowany o wszelkich próbach nieautoryzowanego dostępu lub o problemie, który dotyczy, przykładowo, braku możliwości synchronizacji z bazą danych. Takie funkcje oferują czytniki RCP wyposażone w moduł SMS.


Przydatne wskazówki

Stojąc przed wyborem odpowiedniego systemu, warto zwrócić uwagę na fakt, iż wielu producentów oferuje bezpłatne integracje oprogramowania kadrowego z czytnikami RCP kupionymi u nich. Oczywiście, nie oznacza to, że posiadając funkcjonującą infrastrukturę RCP mamy związane ręce. Moduły integrujące można zwykle dokupić, uiszczając stosowną opłatę.

Konfiguracja systemu RCP nie należy do czynności skomplikowanych, jednak wymaga znajomości podstawowych zagadnień z zakresu funkcjonowania sieci komputerowych. Niektóre czytniki posiadają stosowny moduł WWW, z poziomi którego kreator w kilku prostych krokach przeprowadza przez proces instalacji. Tańsze czytniki często konfiguruje się bezpośrednio z poziomu urządzenia, co być może jest mniej wygodne, ale równie funkcjonalne.

Czym kierować się przy wyborze programu do kadrowo-płacowej obsługi firmy?

Wdrożenie funkcjonującego systemu RCP zazwyczaj nie wiąże się z ukrytymi kosztami. O ile oczywiście zdecydujemy się na rozwiązanie bezpośrednie, współpracujące z wykorzystywanym oprogramowaniem kadrowym. Trzeba natomiast liczyć się z koniecznością doprowadzenia przewodów sieciowych i zasilania do miejsc instalacji czytników. Ponadto, jeżeli wcześniej w firmie nie prowadzono szczegółowej ewidencji czasu pracy, konieczne okaże się przeszkolenie pracowników z zagadnień dotyczących tworzenia harmonogramów czasu pracy czy ewidencji wejść i wyjść.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA