REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii
Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny. Czym jest błąd medyczny i kiedy możesz liczyć na odszkodowanie w Wielkiej Brytanii?

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny

Mimo coraz lepszego poziomu świadczenia usług medycznych wynikającego ze stałego rozwoju technologii, na całym świecie dochodzi do błędów popełnianych przez pracowników służby zdrowia. Zdarzenia te, określane mianem błędów medycznych, pogarszają stan zdrowia pacjenta, prowadząc nawet do jego śmierci. W związku z tym, powodują (z mocy prawa) powstanie roszczeń odszkodowawczych, mających na celu zrekompensowanie zaistniałych szkód.

REKLAMA

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny przysługuje oczywiście także pacjentom pokrzywdzonym przez brytyjską służbę zdrowia. Jak ono wygląda dokładnie?

Chociaż nie istnieje jedna, oficjalna definicja błędu medycznego, bez obaw można powołać się na określenie autorstwa A. Liszewskiej, opisujące dokładnie istotę zdarzenia określanego mianem „błąd medyczny”. A więc jest to „...naruszenie przez lekarza (świadomego tego, że podejmuje czynność medyczną) obowiązujących go w konkretnym wypadku, wypracowanych na gruncie nauki i praktyki reguł postępowania zawodowego wobec dóbr prawnych w postaci życia i zdrowia człowieka, które na gruncie prawa stanowi podstawę dla stwierdzenia naruszenia obowiązku ostrożności...”.

Jednak mimo powszechnego rozumienia, czym jest błąd medyczny, podejście do niego, jak i do powstałych w jego rezultacie roszczeń odszkodowawczych zależy od konkretnych jurysdykcji.

Błąd medyczny w UK

Aby można było mówić o błędzie medycznym na terenie Zjednoczonego Królestwa, musi zaistnieć konkretna sytuacja, przewidziana tamtejszym prawem; innymi słowy, nie każde zdarzenie na terenie placówki medycznej będące efektem postępowania pracownika brytyjskiej służby zdrowia (NHS – National Health Service) będzie zakwalifikowane jako błąd medyczny. Aby tak się stało, trzeba mieć do czynienia z konkretnym rodzajem działania, jak np.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • postawieniem błędnej diagnozy lekarskiej, bądź jej brakiem
  • niepowiadomieniem pacjenta o potencjalnym ryzyku związanym z leczeniem
  • błędem podczas zabiegu lub operacji
  • podaniem nieodpowiednich leków
  • wdrożeniem niewłaściwego leczenia

Podobnie bardzo konkretne przesłanki muszą wystąpić, aby poszkodowany zyskał możliwość ubiegania się o odszkodowanie za błąd lekarski. W brytyjskiej nomenklaturze określa się je symbolem 4D. Skąd taka nazwa? Od pierwszych liter słów oznaczających rzeczone przesłanki:

Duty - do błędu musi dojść podczas oficjalnej wizyty w szpitalu lub innej placówce medycznej

Dereliction – do błędu medycznego doszło w sytuacji braku zachowania procedur i standardów, które wykwalifikowany i doświadczony personel medyczny powinien przestrzegać, a pacjent miał pełne prawo wymagać odpowiedzialnego zachowania.

Damages – w wyniku popełnionej pomyłki stan zdrowia pacjenta pogorszył się lub skutkował dodatkowymi, niepotrzebnymi cierpieniami

Direct Cause – czyli zaistnienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy błędem a jego konsekwencjami. Ten element jest najtrudniejszy do udowodnienia, jako że wyraźne powiązanie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta z konkretnym działaniem lekarzy może okazać się bardzo trudne.

Zakres odszkodowania za błąd medyczny

Z samego założenia, odszkodowanie powinno w maksymalnym możliwym stopniu pokryć wszelkie szkody powstałe w wyniku wystąpienia błędu medycznego, bez względu jakiego rodzaju konsekwencje spotkały pacjenta, oraz jak długo trwają. Aby założenie takie zrealizować, na całość ewentualnych odszkodowań składają się:

  • rekompensata za fizyczne cierpienia pacjenta
  • zwrot kosztów leczenia skutków błędu medycznego (powikłań)
  • pokrycie strat wynikłych z braku możliwości wykonywania pewnych czynności, w tym wykonywania pracy zawodowej
  • pokrycie nakładów finansowych poniesionych na opiekę medyczną i zakup sprzętu medycznego
  • pokrycie kosztów adaptacji miejsca zamieszkania do stanu odpowiedniego dla kondycji pacjenta
  • rekompensata za cierpienia psychiczne

Wysokość odszkodowań za błędy medyczne

Podanie jednej konkretnej kwoty, należnej ofierze lekarskiej pomyłki jest niemożliwa do precyzyjnego określenia. W zależności od doznanego uszczerbku na zdrowiu, suma odszkodowania może mieścić się w przedziale od kilkuset do kilku milionów funtów.

Zgłoszenie błędu medycznego

Ważny dla możliwości uzyskania odszkodowania jest czas, po którym należy zgłosić roszczenie. Mija on po upływie trzech lat od popełnienia błędu lub uzyskania informacji o fakcie jego zaistnienia.

Na ofierze błędu medycznego spoczywa ciężar udowodnienia, że ów błąd faktycznie miał miejsce. Wtedy trzeba złożyć oficjalną skargę – najlepiej do NHS, dział NHS Complaints lub w przychodni lub prywatnej placówce, w której doszło do błędu. Kolejnym krokiem jest... cierpliwość. Należy czekać na odpowiedź. W przypadku, gdyby była negatywna, warto będzie poprosić o pomoc profesjonalną kancelarię prawną.

Łukasz Kaźmierczak, właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Zostańmy w kontakcie: www.sos-bphc.com/YouTube/Facebook

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA