REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii
Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny. Czym jest błąd medyczny i kiedy możesz liczyć na odszkodowanie w Wielkiej Brytanii?

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny

Mimo coraz lepszego poziomu świadczenia usług medycznych wynikającego ze stałego rozwoju technologii, na całym świecie dochodzi do błędów popełnianych przez pracowników służby zdrowia. Zdarzenia te, określane mianem błędów medycznych, pogarszają stan zdrowia pacjenta, prowadząc nawet do jego śmierci. W związku z tym, powodują (z mocy prawa) powstanie roszczeń odszkodowawczych, mających na celu zrekompensowanie zaistniałych szkód.

REKLAMA

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny przysługuje oczywiście także pacjentom pokrzywdzonym przez brytyjską służbę zdrowia. Jak ono wygląda dokładnie?

Chociaż nie istnieje jedna, oficjalna definicja błędu medycznego, bez obaw można powołać się na określenie autorstwa A. Liszewskiej, opisujące dokładnie istotę zdarzenia określanego mianem „błąd medyczny”. A więc jest to „...naruszenie przez lekarza (świadomego tego, że podejmuje czynność medyczną) obowiązujących go w konkretnym wypadku, wypracowanych na gruncie nauki i praktyki reguł postępowania zawodowego wobec dóbr prawnych w postaci życia i zdrowia człowieka, które na gruncie prawa stanowi podstawę dla stwierdzenia naruszenia obowiązku ostrożności...”.

Jednak mimo powszechnego rozumienia, czym jest błąd medyczny, podejście do niego, jak i do powstałych w jego rezultacie roszczeń odszkodowawczych zależy od konkretnych jurysdykcji.

Błąd medyczny w UK

Aby można było mówić o błędzie medycznym na terenie Zjednoczonego Królestwa, musi zaistnieć konkretna sytuacja, przewidziana tamtejszym prawem; innymi słowy, nie każde zdarzenie na terenie placówki medycznej będące efektem postępowania pracownika brytyjskiej służby zdrowia (NHS – National Health Service) będzie zakwalifikowane jako błąd medyczny. Aby tak się stało, trzeba mieć do czynienia z konkretnym rodzajem działania, jak np.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • postawieniem błędnej diagnozy lekarskiej, bądź jej brakiem
  • niepowiadomieniem pacjenta o potencjalnym ryzyku związanym z leczeniem
  • błędem podczas zabiegu lub operacji
  • podaniem nieodpowiednich leków
  • wdrożeniem niewłaściwego leczenia

Podobnie bardzo konkretne przesłanki muszą wystąpić, aby poszkodowany zyskał możliwość ubiegania się o odszkodowanie za błąd lekarski. W brytyjskiej nomenklaturze określa się je symbolem 4D. Skąd taka nazwa? Od pierwszych liter słów oznaczających rzeczone przesłanki:

Duty - do błędu musi dojść podczas oficjalnej wizyty w szpitalu lub innej placówce medycznej

Dereliction – do błędu medycznego doszło w sytuacji braku zachowania procedur i standardów, które wykwalifikowany i doświadczony personel medyczny powinien przestrzegać, a pacjent miał pełne prawo wymagać odpowiedzialnego zachowania.

Damages – w wyniku popełnionej pomyłki stan zdrowia pacjenta pogorszył się lub skutkował dodatkowymi, niepotrzebnymi cierpieniami

Direct Cause – czyli zaistnienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy błędem a jego konsekwencjami. Ten element jest najtrudniejszy do udowodnienia, jako że wyraźne powiązanie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta z konkretnym działaniem lekarzy może okazać się bardzo trudne.

Zakres odszkodowania za błąd medyczny

Z samego założenia, odszkodowanie powinno w maksymalnym możliwym stopniu pokryć wszelkie szkody powstałe w wyniku wystąpienia błędu medycznego, bez względu jakiego rodzaju konsekwencje spotkały pacjenta, oraz jak długo trwają. Aby założenie takie zrealizować, na całość ewentualnych odszkodowań składają się:

  • rekompensata za fizyczne cierpienia pacjenta
  • zwrot kosztów leczenia skutków błędu medycznego (powikłań)
  • pokrycie strat wynikłych z braku możliwości wykonywania pewnych czynności, w tym wykonywania pracy zawodowej
  • pokrycie nakładów finansowych poniesionych na opiekę medyczną i zakup sprzętu medycznego
  • pokrycie kosztów adaptacji miejsca zamieszkania do stanu odpowiedniego dla kondycji pacjenta
  • rekompensata za cierpienia psychiczne

Wysokość odszkodowań za błędy medyczne

Podanie jednej konkretnej kwoty, należnej ofierze lekarskiej pomyłki jest niemożliwa do precyzyjnego określenia. W zależności od doznanego uszczerbku na zdrowiu, suma odszkodowania może mieścić się w przedziale od kilkuset do kilku milionów funtów.

Zgłoszenie błędu medycznego

Ważny dla możliwości uzyskania odszkodowania jest czas, po którym należy zgłosić roszczenie. Mija on po upływie trzech lat od popełnienia błędu lub uzyskania informacji o fakcie jego zaistnienia.

Na ofierze błędu medycznego spoczywa ciężar udowodnienia, że ów błąd faktycznie miał miejsce. Wtedy trzeba złożyć oficjalną skargę – najlepiej do NHS, dział NHS Complaints lub w przychodni lub prywatnej placówce, w której doszło do błędu. Kolejnym krokiem jest... cierpliwość. Należy czekać na odpowiedź. W przypadku, gdyby była negatywna, warto będzie poprosić o pomoc profesjonalną kancelarię prawną.

Łukasz Kaźmierczak, właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Zostańmy w kontakcie: www.sos-bphc.com/YouTube/Facebook

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA