REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii
Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny. Czym jest błąd medyczny i kiedy możesz liczyć na odszkodowanie w Wielkiej Brytanii?

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny

Mimo coraz lepszego poziomu świadczenia usług medycznych wynikającego ze stałego rozwoju technologii, na całym świecie dochodzi do błędów popełnianych przez pracowników służby zdrowia. Zdarzenia te, określane mianem błędów medycznych, pogarszają stan zdrowia pacjenta, prowadząc nawet do jego śmierci. W związku z tym, powodują (z mocy prawa) powstanie roszczeń odszkodowawczych, mających na celu zrekompensowanie zaistniałych szkód.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny przysługuje oczywiście także pacjentom pokrzywdzonym przez brytyjską służbę zdrowia. Jak ono wygląda dokładnie?

Chociaż nie istnieje jedna, oficjalna definicja błędu medycznego, bez obaw można powołać się na określenie autorstwa A. Liszewskiej, opisujące dokładnie istotę zdarzenia określanego mianem „błąd medyczny”. A więc jest to „...naruszenie przez lekarza (świadomego tego, że podejmuje czynność medyczną) obowiązujących go w konkretnym wypadku, wypracowanych na gruncie nauki i praktyki reguł postępowania zawodowego wobec dóbr prawnych w postaci życia i zdrowia człowieka, które na gruncie prawa stanowi podstawę dla stwierdzenia naruszenia obowiązku ostrożności...”.

Jednak mimo powszechnego rozumienia, czym jest błąd medyczny, podejście do niego, jak i do powstałych w jego rezultacie roszczeń odszkodowawczych zależy od konkretnych jurysdykcji.

REKLAMA

Błąd medyczny w UK

Aby można było mówić o błędzie medycznym na terenie Zjednoczonego Królestwa, musi zaistnieć konkretna sytuacja, przewidziana tamtejszym prawem; innymi słowy, nie każde zdarzenie na terenie placówki medycznej będące efektem postępowania pracownika brytyjskiej służby zdrowia (NHS – National Health Service) będzie zakwalifikowane jako błąd medyczny. Aby tak się stało, trzeba mieć do czynienia z konkretnym rodzajem działania, jak np.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • postawieniem błędnej diagnozy lekarskiej, bądź jej brakiem
  • niepowiadomieniem pacjenta o potencjalnym ryzyku związanym z leczeniem
  • błędem podczas zabiegu lub operacji
  • podaniem nieodpowiednich leków
  • wdrożeniem niewłaściwego leczenia

Podobnie bardzo konkretne przesłanki muszą wystąpić, aby poszkodowany zyskał możliwość ubiegania się o odszkodowanie za błąd lekarski. W brytyjskiej nomenklaturze określa się je symbolem 4D. Skąd taka nazwa? Od pierwszych liter słów oznaczających rzeczone przesłanki:

Duty - do błędu musi dojść podczas oficjalnej wizyty w szpitalu lub innej placówce medycznej

Dereliction – do błędu medycznego doszło w sytuacji braku zachowania procedur i standardów, które wykwalifikowany i doświadczony personel medyczny powinien przestrzegać, a pacjent miał pełne prawo wymagać odpowiedzialnego zachowania.

Damages – w wyniku popełnionej pomyłki stan zdrowia pacjenta pogorszył się lub skutkował dodatkowymi, niepotrzebnymi cierpieniami

Direct Cause – czyli zaistnienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy błędem a jego konsekwencjami. Ten element jest najtrudniejszy do udowodnienia, jako że wyraźne powiązanie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta z konkretnym działaniem lekarzy może okazać się bardzo trudne.

Zakres odszkodowania za błąd medyczny

Z samego założenia, odszkodowanie powinno w maksymalnym możliwym stopniu pokryć wszelkie szkody powstałe w wyniku wystąpienia błędu medycznego, bez względu jakiego rodzaju konsekwencje spotkały pacjenta, oraz jak długo trwają. Aby założenie takie zrealizować, na całość ewentualnych odszkodowań składają się:

  • rekompensata za fizyczne cierpienia pacjenta
  • zwrot kosztów leczenia skutków błędu medycznego (powikłań)
  • pokrycie strat wynikłych z braku możliwości wykonywania pewnych czynności, w tym wykonywania pracy zawodowej
  • pokrycie nakładów finansowych poniesionych na opiekę medyczną i zakup sprzętu medycznego
  • pokrycie kosztów adaptacji miejsca zamieszkania do stanu odpowiedniego dla kondycji pacjenta
  • rekompensata za cierpienia psychiczne

Wysokość odszkodowań za błędy medyczne

Podanie jednej konkretnej kwoty, należnej ofierze lekarskiej pomyłki jest niemożliwa do precyzyjnego określenia. W zależności od doznanego uszczerbku na zdrowiu, suma odszkodowania może mieścić się w przedziale od kilkuset do kilku milionów funtów.

Zgłoszenie błędu medycznego

Ważny dla możliwości uzyskania odszkodowania jest czas, po którym należy zgłosić roszczenie. Mija on po upływie trzech lat od popełnienia błędu lub uzyskania informacji o fakcie jego zaistnienia.

Na ofierze błędu medycznego spoczywa ciężar udowodnienia, że ów błąd faktycznie miał miejsce. Wtedy trzeba złożyć oficjalną skargę – najlepiej do NHS, dział NHS Complaints lub w przychodni lub prywatnej placówce, w której doszło do błędu. Kolejnym krokiem jest... cierpliwość. Należy czekać na odpowiedź. W przypadku, gdyby była negatywna, warto będzie poprosić o pomoc profesjonalną kancelarię prawną.

Łukasz Kaźmierczak, właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Zostańmy w kontakcie: www.sos-bphc.com/YouTube/Facebook

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA