REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii
Prawo do odszkodowania za błąd medyczny w Wielkiej Brytanii
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny. Czym jest błąd medyczny i kiedy możesz liczyć na odszkodowanie w Wielkiej Brytanii?

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny

Mimo coraz lepszego poziomu świadczenia usług medycznych wynikającego ze stałego rozwoju technologii, na całym świecie dochodzi do błędów popełnianych przez pracowników służby zdrowia. Zdarzenia te, określane mianem błędów medycznych, pogarszają stan zdrowia pacjenta, prowadząc nawet do jego śmierci. W związku z tym, powodują (z mocy prawa) powstanie roszczeń odszkodowawczych, mających na celu zrekompensowanie zaistniałych szkód.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo do odszkodowania za błąd medyczny przysługuje oczywiście także pacjentom pokrzywdzonym przez brytyjską służbę zdrowia. Jak ono wygląda dokładnie?

Chociaż nie istnieje jedna, oficjalna definicja błędu medycznego, bez obaw można powołać się na określenie autorstwa A. Liszewskiej, opisujące dokładnie istotę zdarzenia określanego mianem „błąd medyczny”. A więc jest to „...naruszenie przez lekarza (świadomego tego, że podejmuje czynność medyczną) obowiązujących go w konkretnym wypadku, wypracowanych na gruncie nauki i praktyki reguł postępowania zawodowego wobec dóbr prawnych w postaci życia i zdrowia człowieka, które na gruncie prawa stanowi podstawę dla stwierdzenia naruszenia obowiązku ostrożności...”.

Jednak mimo powszechnego rozumienia, czym jest błąd medyczny, podejście do niego, jak i do powstałych w jego rezultacie roszczeń odszkodowawczych zależy od konkretnych jurysdykcji.

Błąd medyczny w UK

Aby można było mówić o błędzie medycznym na terenie Zjednoczonego Królestwa, musi zaistnieć konkretna sytuacja, przewidziana tamtejszym prawem; innymi słowy, nie każde zdarzenie na terenie placówki medycznej będące efektem postępowania pracownika brytyjskiej służby zdrowia (NHS – National Health Service) będzie zakwalifikowane jako błąd medyczny. Aby tak się stało, trzeba mieć do czynienia z konkretnym rodzajem działania, jak np.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • postawieniem błędnej diagnozy lekarskiej, bądź jej brakiem
  • niepowiadomieniem pacjenta o potencjalnym ryzyku związanym z leczeniem
  • błędem podczas zabiegu lub operacji
  • podaniem nieodpowiednich leków
  • wdrożeniem niewłaściwego leczenia

Podobnie bardzo konkretne przesłanki muszą wystąpić, aby poszkodowany zyskał możliwość ubiegania się o odszkodowanie za błąd lekarski. W brytyjskiej nomenklaturze określa się je symbolem 4D. Skąd taka nazwa? Od pierwszych liter słów oznaczających rzeczone przesłanki:

Duty - do błędu musi dojść podczas oficjalnej wizyty w szpitalu lub innej placówce medycznej

Dereliction – do błędu medycznego doszło w sytuacji braku zachowania procedur i standardów, które wykwalifikowany i doświadczony personel medyczny powinien przestrzegać, a pacjent miał pełne prawo wymagać odpowiedzialnego zachowania.

Damages – w wyniku popełnionej pomyłki stan zdrowia pacjenta pogorszył się lub skutkował dodatkowymi, niepotrzebnymi cierpieniami

Direct Cause – czyli zaistnienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy błędem a jego konsekwencjami. Ten element jest najtrudniejszy do udowodnienia, jako że wyraźne powiązanie pogorszenia się stanu zdrowia pacjenta z konkretnym działaniem lekarzy może okazać się bardzo trudne.

Zakres odszkodowania za błąd medyczny

Z samego założenia, odszkodowanie powinno w maksymalnym możliwym stopniu pokryć wszelkie szkody powstałe w wyniku wystąpienia błędu medycznego, bez względu jakiego rodzaju konsekwencje spotkały pacjenta, oraz jak długo trwają. Aby założenie takie zrealizować, na całość ewentualnych odszkodowań składają się:

  • rekompensata za fizyczne cierpienia pacjenta
  • zwrot kosztów leczenia skutków błędu medycznego (powikłań)
  • pokrycie strat wynikłych z braku możliwości wykonywania pewnych czynności, w tym wykonywania pracy zawodowej
  • pokrycie nakładów finansowych poniesionych na opiekę medyczną i zakup sprzętu medycznego
  • pokrycie kosztów adaptacji miejsca zamieszkania do stanu odpowiedniego dla kondycji pacjenta
  • rekompensata za cierpienia psychiczne

Wysokość odszkodowań za błędy medyczne

Podanie jednej konkretnej kwoty, należnej ofierze lekarskiej pomyłki jest niemożliwa do precyzyjnego określenia. W zależności od doznanego uszczerbku na zdrowiu, suma odszkodowania może mieścić się w przedziale od kilkuset do kilku milionów funtów.

Zgłoszenie błędu medycznego

Ważny dla możliwości uzyskania odszkodowania jest czas, po którym należy zgłosić roszczenie. Mija on po upływie trzech lat od popełnienia błędu lub uzyskania informacji o fakcie jego zaistnienia.

Na ofierze błędu medycznego spoczywa ciężar udowodnienia, że ów błąd faktycznie miał miejsce. Wtedy trzeba złożyć oficjalną skargę – najlepiej do NHS, dział NHS Complaints lub w przychodni lub prywatnej placówce, w której doszło do błędu. Kolejnym krokiem jest... cierpliwość. Należy czekać na odpowiedź. W przypadku, gdyby była negatywna, warto będzie poprosić o pomoc profesjonalną kancelarię prawną.

Łukasz Kaźmierczak, właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Zostańmy w kontakcie: www.sos-bphc.com/YouTube/Facebook

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA