REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubiegać się o odszkodowanie po wypadku przy pracy w Wielkiej Brytanii?

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie po wypadku w pracy?
Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie po wypadku w pracy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wypadek przy pracy jest zdarzeniem, które może w każdej chwili przytrafić się każdemu. Jego rezultat może być oczywiście skrajnie różny; od niegroźnego skaleczenia po śmierć. Kwestie rekompensaty przyznawanej ofiarom wypadków regulują przepisy prawne poszczególnych krajów, w których do takowych zdarzeń doszło. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady dotyczące uzyskania odszkodowania za wypadek podczas pracy na terytorium Wielkiej Brytanii.

Okoliczności uprawniające do otrzymania odszkodowania – zasady ogólne

Prawo brytyjskie stanowi, że prawo do uzyskania rekompensaty za straty poniesione w wyniku wypadku w pracy pojawia się w chwili, kiedy do nieszczęśliwego zdarzenia dochodzi w rezultacie działania (czasem przyjmującego formę zaniedbania) ze strony współpracownika (jednego lub kilku), pracodawcy, a także obu tych podmiotów na raz.

REKLAMA

Autopromocja

Okoliczności uprawniające do otrzymania odszkodowania – zasady szczegółowe

Postępując w myśl zasady „od ogółu do szczegółu”, przepisy Zjednoczonego Królestwa wymieniają konkretne sytuacje uprawniające do uzyskania godziwego odszkodowania.

Oto one:

- uszczerbek na zdrowiu (ewentualnie śmierć) były rezultatem niesprawności maszyny używanej na stanowisku pracy

- sprzęt używany przez pracownika nie spełniał wymogów bezpieczeństwa, co w efekcie skutkowało wypadkiem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- miejsce pracy było nieprawidłowo przygotowane do wykonywania określonej pracy, co doprowadziło do wypadku

- wypadek wydarzył się na skutek działań innego pracownika

- pracownik odniósł szkodę wykonując polecenia przełożonego

- do wypadku doszło w sytuacji niezawinionej przez poszkodowanego

Części składowe odszkodowania

Odszkodowanie, do którego ma prawo ofiara wypadku podczas wykonywania pracy składa się z trzech części:

Pierwszą z nich jest zadośćuczynienie, czyli kwota pieniężna wynagradzająca poszkodowanemu doznaną krzywdę, zarówno tę o charakterze fizycznym (utrata zdrowia) bądź psychicznym (stres, stany lękowe). Oczywistym jest, że w przypadku śmierci poniesionej w rezultacie wypadku, zadośćuczynienie ma wspomóc rodzinę ofiary.

Druga to odszkodowanie za „straty w przeszłości”. Pod tym pojęciem rozumiemy rekompensatę za koszta poniesione przez ofiarę wypadku, a będące jego bezpośrednim skutkiem. Mowa tu np. o  konieczności zapłaty za transport medyczny, leczenie, opiekę szpitalną, rehabilitację a w razie zgonu za pogrzeb.

Trzecia część, to odszkodowanie za „straty w przyszłości”. W tym przypadku mowa jest o stratach, jakie ofiara wypadku poniesie na skutek trwałego bądź czasowego braku możliwości wykonywania pracy zarobkowej. Zdarza się bowiem tak, że obrażenia są na tyle poważne, że dalsze wykonywanie swojego zawodu (a nawet jakiejkolwiek innej pracy), jest na skutek wypadku po prostu niemożliwe.

Odszkodowanie za „straty w przyszłości” ma zatem zrekompensować brak dochodu, który ofiara uzyskałaby, gdyby nie wypadek.

Procedura ułatwiająca uzyskanie odszkodowania

O szybkości i skuteczności postępowania odszkodowawczego może zadecydować postawa ofiary (bądź jego rodziny), przejawiająca się podjęciem odpowiednich kroków natychmiast po wystąpieniu nieszczęśliwego zdarzenia. Aby zwiększyć szanse na otrzymanie godziwej rekompensaty należy:

- niezwłocznie zgłosić wypadek przełożonemu, oraz zadbać, aby został on odnotowany w książce wypadków, czyli Accident Book

- sporządzić precyzyjny raport, dokładnie go przeczytać aby upewnić się, że opisuje wszystkie okoliczności zdarzenia, po czym podpisać go

- zabezpieczyć dokumentację fotograficzną bądź filmową, jeżeli miejsce wypadku było objęte monitoringiem

- jeżeli przy zdarzeniu obecni byli świadkowie, należy pozyskać ich zeznania, bądź dane umożliwiające kontakt z nimi

- udać się niezwłocznie do placówki medycznej w celu przeprowadzenia obdukcji oraz badań, diagnozujących stan zdrowia poszkodowanego

REKLAMA

Ostatni punkt jest szczególnie istotny nie tylko dla uzyskania odszkodowania, ale przede wszystkim dla ochrony życia i zdrowia ofiary; niektóre poważne obrażenia mogą początkowo wyglądać na niegroźne, lub nie dawać żadnych objawów (bądź ofiara nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia ponieważ jest w szoku). Dlatego też szybki kontakt z lekarzem jest niezbędny, ponieważ po prostu może uratować życie.

Nie wolno także zapomnieć o gromadzeniu dokumentacji potwierdzającej wysokość kosztów poniesionych na skutek wypadku, aby „odszkodowanie za straty w przeszłości” mogło je w pełni zrekompensować.

Niezbywalne prawo

Podobnie jak wszystkie generacje praw człowieka, prawo do odszkodowania za wypadek przy pracy w Wielkiej Brytanii jest prawem niezbywalnym. Oznacza to, że nie można się go zrzec, przysługuje więc zawsze wtedy, kiedy zaszły wspomniane wyżej przesłanki, a ponadto że nawet jeśli nie wszystkie czynności zawarte w ramach procedury ułatwiającej uzyskanie odszkodowania zostały przeprowadzone, ofiara i tak ma możliwość dochodzenia i otrzymania godziwego odszkodowania.

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
działającej na terenie Polski i UK http://www.sos-bphc.com/

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT - Komplet

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hołownia: Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną

Musimy dowieźć sprawiedliwą składkę zdrowotną, tej sprawy nie odpuścimy - deklarował marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Mówił też o kredycie zero procent, rozliczeniach i zatrudnianiu w państwowych spółkach.

Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt 2025 (od przychodów ewidencjonowanych): limity, stawki, najem prywatny, działalność gospodarcza

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Ostateczny termin wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Jakie skutki prawne upływu tego terminu? Kary, przedawnienie

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

REKLAMA

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku. Prezes Glapiński: obniżka stóp najwcześniej w II kw. 2025 r.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów. Wydaje się, że Rada Polityki Pieniężnej zacznie cykl obniżek stóp procentowych w II kw. 2025 r. Tak wynika z wypowiedzi prezesa NBP Adama Glapińskiego z comiesięcznej konferencji prasowej, która odbyła się 3 października 2024 r.

Jakie są limity dla ryczałtu na 2025 rok? Kwoty ważne dla podatników

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 roku będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w bieżącym roku nie przekroczą kwoty 8 569 200 zł. Natomiast prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu w przyszłym roku będą mieli podatnicy, których przychody nie przekroczą kwoty 856 920 zł.

Jaki jest limit dla jednorazowej amortyzacji w 2025 roku? Kwota limitu wynosi 214.000 zł

Jednorazowa amortyzacja w 2025 r. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika i podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2025 r., po przeliczeniu według średniego kursu euro z 1 października br., wynosi 214.000 zł.

REKLAMA

Podwyżki akcyzy w 2025 r. i kolejnych latach. Droższe będą: papierosy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, tytoń, cygara i cygaretki

W dniu 1 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez Ministra Finansów. Zwiększone zostaną od marca 2025 roku stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie.

JPK CIT od 2025 roku: nowe obowiązki podatników. JPK-KR-PD, JPK-ST

Minister Finansów wydał 16 sierpnia 2024 r. rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jest to tzw. rozporządzenie w sprawie JPK CIT. Jako pierwsze (od 2025 roku) nowymi obowiązkami zostaną obciążone podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. A od 2026 roku pozostali podatnicy CIT.

REKLAMA