REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubiegać się o odszkodowanie po wypadku przy pracy w Wielkiej Brytanii?

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie po wypadku w pracy?
Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie po wypadku w pracy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wypadek przy pracy jest zdarzeniem, które może w każdej chwili przytrafić się każdemu. Jego rezultat może być oczywiście skrajnie różny; od niegroźnego skaleczenia po śmierć. Kwestie rekompensaty przyznawanej ofiarom wypadków regulują przepisy prawne poszczególnych krajów, w których do takowych zdarzeń doszło. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady dotyczące uzyskania odszkodowania za wypadek podczas pracy na terytorium Wielkiej Brytanii.

Okoliczności uprawniające do otrzymania odszkodowania – zasady ogólne

Prawo brytyjskie stanowi, że prawo do uzyskania rekompensaty za straty poniesione w wyniku wypadku w pracy pojawia się w chwili, kiedy do nieszczęśliwego zdarzenia dochodzi w rezultacie działania (czasem przyjmującego formę zaniedbania) ze strony współpracownika (jednego lub kilku), pracodawcy, a także obu tych podmiotów na raz.

REKLAMA

Autopromocja

Okoliczności uprawniające do otrzymania odszkodowania – zasady szczegółowe

Postępując w myśl zasady „od ogółu do szczegółu”, przepisy Zjednoczonego Królestwa wymieniają konkretne sytuacje uprawniające do uzyskania godziwego odszkodowania.

Oto one:

- uszczerbek na zdrowiu (ewentualnie śmierć) były rezultatem niesprawności maszyny używanej na stanowisku pracy

- sprzęt używany przez pracownika nie spełniał wymogów bezpieczeństwa, co w efekcie skutkowało wypadkiem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- miejsce pracy było nieprawidłowo przygotowane do wykonywania określonej pracy, co doprowadziło do wypadku

- wypadek wydarzył się na skutek działań innego pracownika

- pracownik odniósł szkodę wykonując polecenia przełożonego

- do wypadku doszło w sytuacji niezawinionej przez poszkodowanego

Części składowe odszkodowania

Odszkodowanie, do którego ma prawo ofiara wypadku podczas wykonywania pracy składa się z trzech części:

Pierwszą z nich jest zadośćuczynienie, czyli kwota pieniężna wynagradzająca poszkodowanemu doznaną krzywdę, zarówno tę o charakterze fizycznym (utrata zdrowia) bądź psychicznym (stres, stany lękowe). Oczywistym jest, że w przypadku śmierci poniesionej w rezultacie wypadku, zadośćuczynienie ma wspomóc rodzinę ofiary.

Druga to odszkodowanie za „straty w przeszłości”. Pod tym pojęciem rozumiemy rekompensatę za koszta poniesione przez ofiarę wypadku, a będące jego bezpośrednim skutkiem. Mowa tu np. o  konieczności zapłaty za transport medyczny, leczenie, opiekę szpitalną, rehabilitację a w razie zgonu za pogrzeb.

Trzecia część, to odszkodowanie za „straty w przyszłości”. W tym przypadku mowa jest o stratach, jakie ofiara wypadku poniesie na skutek trwałego bądź czasowego braku możliwości wykonywania pracy zarobkowej. Zdarza się bowiem tak, że obrażenia są na tyle poważne, że dalsze wykonywanie swojego zawodu (a nawet jakiejkolwiek innej pracy), jest na skutek wypadku po prostu niemożliwe.

Odszkodowanie za „straty w przyszłości” ma zatem zrekompensować brak dochodu, który ofiara uzyskałaby, gdyby nie wypadek.

Procedura ułatwiająca uzyskanie odszkodowania

O szybkości i skuteczności postępowania odszkodowawczego może zadecydować postawa ofiary (bądź jego rodziny), przejawiająca się podjęciem odpowiednich kroków natychmiast po wystąpieniu nieszczęśliwego zdarzenia. Aby zwiększyć szanse na otrzymanie godziwej rekompensaty należy:

- niezwłocznie zgłosić wypadek przełożonemu, oraz zadbać, aby został on odnotowany w książce wypadków, czyli Accident Book

- sporządzić precyzyjny raport, dokładnie go przeczytać aby upewnić się, że opisuje wszystkie okoliczności zdarzenia, po czym podpisać go

- zabezpieczyć dokumentację fotograficzną bądź filmową, jeżeli miejsce wypadku było objęte monitoringiem

- jeżeli przy zdarzeniu obecni byli świadkowie, należy pozyskać ich zeznania, bądź dane umożliwiające kontakt z nimi

- udać się niezwłocznie do placówki medycznej w celu przeprowadzenia obdukcji oraz badań, diagnozujących stan zdrowia poszkodowanego

REKLAMA

Ostatni punkt jest szczególnie istotny nie tylko dla uzyskania odszkodowania, ale przede wszystkim dla ochrony życia i zdrowia ofiary; niektóre poważne obrażenia mogą początkowo wyglądać na niegroźne, lub nie dawać żadnych objawów (bądź ofiara nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia ponieważ jest w szoku). Dlatego też szybki kontakt z lekarzem jest niezbędny, ponieważ po prostu może uratować życie.

Nie wolno także zapomnieć o gromadzeniu dokumentacji potwierdzającej wysokość kosztów poniesionych na skutek wypadku, aby „odszkodowanie za straty w przeszłości” mogło je w pełni zrekompensować.

Niezbywalne prawo

Podobnie jak wszystkie generacje praw człowieka, prawo do odszkodowania za wypadek przy pracy w Wielkiej Brytanii jest prawem niezbywalnym. Oznacza to, że nie można się go zrzec, przysługuje więc zawsze wtedy, kiedy zaszły wspomniane wyżej przesłanki, a ponadto że nawet jeśli nie wszystkie czynności zawarte w ramach procedury ułatwiającej uzyskanie odszkodowania zostały przeprowadzone, ofiara i tak ma możliwość dochodzenia i otrzymania godziwego odszkodowania.

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
działającej na terenie Polski i UK http://www.sos-bphc.com/

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT - Komplet

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA