REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubiegać się o odszkodowanie po wypadku przy pracy w Wielkiej Brytanii?

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie po wypadku w pracy?
Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie po wypadku w pracy?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wypadek przy pracy jest zdarzeniem, które może w każdej chwili przytrafić się każdemu. Jego rezultat może być oczywiście skrajnie różny; od niegroźnego skaleczenia po śmierć. Kwestie rekompensaty przyznawanej ofiarom wypadków regulują przepisy prawne poszczególnych krajów, w których do takowych zdarzeń doszło. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady dotyczące uzyskania odszkodowania za wypadek podczas pracy na terytorium Wielkiej Brytanii.

Okoliczności uprawniające do otrzymania odszkodowania – zasady ogólne

Prawo brytyjskie stanowi, że prawo do uzyskania rekompensaty za straty poniesione w wyniku wypadku w pracy pojawia się w chwili, kiedy do nieszczęśliwego zdarzenia dochodzi w rezultacie działania (czasem przyjmującego formę zaniedbania) ze strony współpracownika (jednego lub kilku), pracodawcy, a także obu tych podmiotów na raz.

REKLAMA

REKLAMA

Okoliczności uprawniające do otrzymania odszkodowania – zasady szczegółowe

Postępując w myśl zasady „od ogółu do szczegółu”, przepisy Zjednoczonego Królestwa wymieniają konkretne sytuacje uprawniające do uzyskania godziwego odszkodowania.

Oto one:

- uszczerbek na zdrowiu (ewentualnie śmierć) były rezultatem niesprawności maszyny używanej na stanowisku pracy

REKLAMA

- sprzęt używany przez pracownika nie spełniał wymogów bezpieczeństwa, co w efekcie skutkowało wypadkiem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- miejsce pracy było nieprawidłowo przygotowane do wykonywania określonej pracy, co doprowadziło do wypadku

- wypadek wydarzył się na skutek działań innego pracownika

- pracownik odniósł szkodę wykonując polecenia przełożonego

- do wypadku doszło w sytuacji niezawinionej przez poszkodowanego

Części składowe odszkodowania

Odszkodowanie, do którego ma prawo ofiara wypadku podczas wykonywania pracy składa się z trzech części:

Pierwszą z nich jest zadośćuczynienie, czyli kwota pieniężna wynagradzająca poszkodowanemu doznaną krzywdę, zarówno tę o charakterze fizycznym (utrata zdrowia) bądź psychicznym (stres, stany lękowe). Oczywistym jest, że w przypadku śmierci poniesionej w rezultacie wypadku, zadośćuczynienie ma wspomóc rodzinę ofiary.

Druga to odszkodowanie za „straty w przeszłości”. Pod tym pojęciem rozumiemy rekompensatę za koszta poniesione przez ofiarę wypadku, a będące jego bezpośrednim skutkiem. Mowa tu np. o  konieczności zapłaty za transport medyczny, leczenie, opiekę szpitalną, rehabilitację a w razie zgonu za pogrzeb.

Trzecia część, to odszkodowanie za „straty w przyszłości”. W tym przypadku mowa jest o stratach, jakie ofiara wypadku poniesie na skutek trwałego bądź czasowego braku możliwości wykonywania pracy zarobkowej. Zdarza się bowiem tak, że obrażenia są na tyle poważne, że dalsze wykonywanie swojego zawodu (a nawet jakiejkolwiek innej pracy), jest na skutek wypadku po prostu niemożliwe.

Odszkodowanie za „straty w przyszłości” ma zatem zrekompensować brak dochodu, który ofiara uzyskałaby, gdyby nie wypadek.

Procedura ułatwiająca uzyskanie odszkodowania

O szybkości i skuteczności postępowania odszkodowawczego może zadecydować postawa ofiary (bądź jego rodziny), przejawiająca się podjęciem odpowiednich kroków natychmiast po wystąpieniu nieszczęśliwego zdarzenia. Aby zwiększyć szanse na otrzymanie godziwej rekompensaty należy:

- niezwłocznie zgłosić wypadek przełożonemu, oraz zadbać, aby został on odnotowany w książce wypadków, czyli Accident Book

- sporządzić precyzyjny raport, dokładnie go przeczytać aby upewnić się, że opisuje wszystkie okoliczności zdarzenia, po czym podpisać go

- zabezpieczyć dokumentację fotograficzną bądź filmową, jeżeli miejsce wypadku było objęte monitoringiem

- jeżeli przy zdarzeniu obecni byli świadkowie, należy pozyskać ich zeznania, bądź dane umożliwiające kontakt z nimi

- udać się niezwłocznie do placówki medycznej w celu przeprowadzenia obdukcji oraz badań, diagnozujących stan zdrowia poszkodowanego

Ostatni punkt jest szczególnie istotny nie tylko dla uzyskania odszkodowania, ale przede wszystkim dla ochrony życia i zdrowia ofiary; niektóre poważne obrażenia mogą początkowo wyglądać na niegroźne, lub nie dawać żadnych objawów (bądź ofiara nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia ponieważ jest w szoku). Dlatego też szybki kontakt z lekarzem jest niezbędny, ponieważ po prostu może uratować życie.

Nie wolno także zapomnieć o gromadzeniu dokumentacji potwierdzającej wysokość kosztów poniesionych na skutek wypadku, aby „odszkodowanie za straty w przeszłości” mogło je w pełni zrekompensować.

Niezbywalne prawo

Podobnie jak wszystkie generacje praw człowieka, prawo do odszkodowania za wypadek przy pracy w Wielkiej Brytanii jest prawem niezbywalnym. Oznacza to, że nie można się go zrzec, przysługuje więc zawsze wtedy, kiedy zaszły wspomniane wyżej przesłanki, a ponadto że nawet jeśli nie wszystkie czynności zawarte w ramach procedury ułatwiającej uzyskanie odszkodowania zostały przeprowadzone, ofiara i tak ma możliwość dochodzenia i otrzymania godziwego odszkodowania.

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
działającej na terenie Polski i UK http://www.sos-bphc.com/

Polecamy: Nowy JPK_VAT + Nowe oznaczenia (szczegółowa tabela) + 150 odpowiedzi na pytania o kody w JPK_VAT - Komplet

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA