REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia /fot. Fotolia
Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze tylko do 30 czerwca 2018 roku możliwe będzie wystawianie zwolnień lekarskich w formie papierowej. Po tej dacie nastąpi ostateczne przejście ze zwolnień papierowych na e-zwolnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Rewolucja w zwolnieniach lekarskich została przesunięta w czasie. Nastąpiła bowiem kolejna nowelizacja w zakresie wystawiania elektronicznych zwolnień lekarskich, która wydłuży proces przejścia ze zwolnień papierowych na e-zwolnienia. Jeszcze do 30 czerwca 2018 roku możliwe będzie wystawianie przez lekarzy zwolnień w tradycyjnej formie.

Zmianę wprowadza projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw.

Co zmienia ustawa?

Poprzednio wprowadzona nowelizacja ustawy z dnia 25 czerwca 1999 roku o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa zakładała, że w okresie od 1 stycznia 2016 roku do 31 grudnia 2017 roku możliwe będzie wystawianie dwóch form zwolnień lekarskich, tj. formy papierowej lub formy elektronicznej, w zależności od tego czy płatnik składek (np. pracodawca) posiada profil informacyjny płatnika składek, czy pracownik wystąpi, bądź nie, o wydanie mu zwolnienia w formie papierowej, czy też w zależności od tego, bądź też czy zaistnieją sytuacje szczególne, tj. awaria systemu, brak dostępu do Internetu, czy wizyta domowa.

REKLAMA

Wprowadzona nowelizacja zakłada natomiast, że okres przejściowy ma zostać przesunięty do dnia 30 czerwca 2018 roku, chociaż środowiska lekarskie postulowały wydłużenie tego terminu do końca 2018 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, wprowadzona została także dodatkowa forma, w jakiej lekarze (w tym lekarze dentyści, felczerzy oraz starsi felczerzy) będą mogli wystawiać zwolnienia w formie elektronicznej. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej forma ta ma być prostszym sposobem uwierzytelniania elektronicznych zaświadczeń lekarskich. Dotychczas bowiem ustawa przewidywała, że zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy udostępniane mają być przez lekarzy w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Nowelizacja przewiduje natomiast dodatkowy sposób przekazywania zwolnień lekarskich, tzn. wykorzystując sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępny w systemie teleinformatycznym, udostępnionym bezpłatnie przez ZUS.

W pozostałym zakresie nie zmieniają się natomiast zasady dotyczące wystawiania zwolnień lekarskich w trakcie okresu przejściowego. Nadal możliwe będzie wydanie przez lekarza zwolnienia w formie papierowej w razie zaistnienia okoliczności nadzwyczajnych, w razie wniosku pracownika o przedstawienie mu wydruku zwolnienia elektronicznego, albo po prostu w przypadku braku profilu informacyjnego płatnika składek u danego pracodawcy i w efekcie niemożności wydawania zwolnień w formie elektronicznej.

Jaki był cel nowelizacji?

Głównym celem, jakim kierowano się przy dokonywaniu zmian w zakresie przyjętych już zasad stosowania zwolnień elektronicznych było wprowadzenie dłuższego okresu przejściowego, który ma zapewnić lepsze przystosowanie się do zmian, szczególnie dla lekarzy oraz ZUS, w związku z brakiem jasnych i sprawnie działających systemów obsługi wystawiania zwolnień o czasowej niezdolności do pracy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Natomiast zmiany dotyczące sposobu przekazywania zwolnień lekarskich przez lekarzy miały za zadanie doprowadzić do uniknięcia powstawania barier związanych z trudnościami w obsłudze oraz dostępie do profilu zaufanego ePUAP, a także kosztów związanych z zakupem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, co stanowiło jeden z podstawowych argumentów podnoszonych przez środowiska lekarskie.

Dla kogo zmiany będą korzystne?

Po dokładnej analizie proponowanych zmian na pierwszy plan wysuwa się wniosek, iż nowelizacja wydłużając możliwość wystawiania papierowych zwolnień, będzie korzystna przede wszystkim dla lekarzy, ze względu na prawdopodobne problemy techniczne związane z informatyzacją całego procesu.

Pracodawcy po raz kolejny będą musieli się uzbroić w cierpliwość. Przesunięcie bowiem terminu ostatecznej rezygnacji ze zwolnień papierowych spowoduje, że jeszcze przez dosyć długi czas nie wszyscy z nich będą mogli przeprowadzać skuteczne kontrole prawidłowości wykonywania zwolnienia lekarskiego dowiadując się o fakcie jego udzielenia zbyt późno.

E-Zwolnienia – wydłużenie terminu wprowadzenia elektronicznych zwolnień lekarskich

Autor: Katarzyna Grygo

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA