REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia

Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia /fot. Fotolia
Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze tylko do 30 czerwca 2018 roku możliwe będzie wystawianie zwolnień lekarskich w formie papierowej. Po tej dacie nastąpi ostateczne przejście ze zwolnień papierowych na e-zwolnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rewolucja w zwolnieniach lekarskich została przesunięta w czasie. Nastąpiła bowiem kolejna nowelizacja w zakresie wystawiania elektronicznych zwolnień lekarskich, która wydłuży proces przejścia ze zwolnień papierowych na e-zwolnienia. Jeszcze do 30 czerwca 2018 roku możliwe będzie wystawianie przez lekarzy zwolnień w tradycyjnej formie.

Zmianę wprowadza projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw.

Co zmienia ustawa?

Poprzednio wprowadzona nowelizacja ustawy z dnia 25 czerwca 1999 roku o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa zakładała, że w okresie od 1 stycznia 2016 roku do 31 grudnia 2017 roku możliwe będzie wystawianie dwóch form zwolnień lekarskich, tj. formy papierowej lub formy elektronicznej, w zależności od tego czy płatnik składek (np. pracodawca) posiada profil informacyjny płatnika składek, czy pracownik wystąpi, bądź nie, o wydanie mu zwolnienia w formie papierowej, czy też w zależności od tego, bądź też czy zaistnieją sytuacje szczególne, tj. awaria systemu, brak dostępu do Internetu, czy wizyta domowa.

REKLAMA

Wprowadzona nowelizacja zakłada natomiast, że okres przejściowy ma zostać przesunięty do dnia 30 czerwca 2018 roku, chociaż środowiska lekarskie postulowały wydłużenie tego terminu do końca 2018 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, wprowadzona została także dodatkowa forma, w jakiej lekarze (w tym lekarze dentyści, felczerzy oraz starsi felczerzy) będą mogli wystawiać zwolnienia w formie elektronicznej. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej forma ta ma być prostszym sposobem uwierzytelniania elektronicznych zaświadczeń lekarskich. Dotychczas bowiem ustawa przewidywała, że zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy udostępniane mają być przez lekarzy w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Nowelizacja przewiduje natomiast dodatkowy sposób przekazywania zwolnień lekarskich, tzn. wykorzystując sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępny w systemie teleinformatycznym, udostępnionym bezpłatnie przez ZUS.

W pozostałym zakresie nie zmieniają się natomiast zasady dotyczące wystawiania zwolnień lekarskich w trakcie okresu przejściowego. Nadal możliwe będzie wydanie przez lekarza zwolnienia w formie papierowej w razie zaistnienia okoliczności nadzwyczajnych, w razie wniosku pracownika o przedstawienie mu wydruku zwolnienia elektronicznego, albo po prostu w przypadku braku profilu informacyjnego płatnika składek u danego pracodawcy i w efekcie niemożności wydawania zwolnień w formie elektronicznej.

Jaki był cel nowelizacji?

Głównym celem, jakim kierowano się przy dokonywaniu zmian w zakresie przyjętych już zasad stosowania zwolnień elektronicznych było wprowadzenie dłuższego okresu przejściowego, który ma zapewnić lepsze przystosowanie się do zmian, szczególnie dla lekarzy oraz ZUS, w związku z brakiem jasnych i sprawnie działających systemów obsługi wystawiania zwolnień o czasowej niezdolności do pracy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Natomiast zmiany dotyczące sposobu przekazywania zwolnień lekarskich przez lekarzy miały za zadanie doprowadzić do uniknięcia powstawania barier związanych z trudnościami w obsłudze oraz dostępie do profilu zaufanego ePUAP, a także kosztów związanych z zakupem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, co stanowiło jeden z podstawowych argumentów podnoszonych przez środowiska lekarskie.

Dla kogo zmiany będą korzystne?

Po dokładnej analizie proponowanych zmian na pierwszy plan wysuwa się wniosek, iż nowelizacja wydłużając możliwość wystawiania papierowych zwolnień, będzie korzystna przede wszystkim dla lekarzy, ze względu na prawdopodobne problemy techniczne związane z informatyzacją całego procesu.

Pracodawcy po raz kolejny będą musieli się uzbroić w cierpliwość. Przesunięcie bowiem terminu ostatecznej rezygnacji ze zwolnień papierowych spowoduje, że jeszcze przez dosyć długi czas nie wszyscy z nich będą mogli przeprowadzać skuteczne kontrole prawidłowości wykonywania zwolnienia lekarskiego dowiadując się o fakcie jego udzielenia zbyt późno.

E-Zwolnienia – wydłużenie terminu wprowadzenia elektronicznych zwolnień lekarskich

Autor: Katarzyna Grygo

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA