REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia

 Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia /fot. Fotolia
Koniec papierowych zwolnień lekarskich. Od połowy 2018 r. będą obowiązywać tylko e-zwolnienia /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze tylko do 30 czerwca 2018 roku możliwe będzie wystawianie zwolnień lekarskich w formie papierowej. Po tej dacie nastąpi ostateczne przejście ze zwolnień papierowych na e-zwolnienia.

REKLAMA

Autopromocja

Rewolucja w zwolnieniach lekarskich została przesunięta w czasie. Nastąpiła bowiem kolejna nowelizacja w zakresie wystawiania elektronicznych zwolnień lekarskich, która wydłuży proces przejścia ze zwolnień papierowych na e-zwolnienia. Jeszcze do 30 czerwca 2018 roku możliwe będzie wystawianie przez lekarzy zwolnień w tradycyjnej formie.

Zmianę wprowadza projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw.

Co zmienia ustawa?

Poprzednio wprowadzona nowelizacja ustawy z dnia 25 czerwca 1999 roku o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa zakładała, że w okresie od 1 stycznia 2016 roku do 31 grudnia 2017 roku możliwe będzie wystawianie dwóch form zwolnień lekarskich, tj. formy papierowej lub formy elektronicznej, w zależności od tego czy płatnik składek (np. pracodawca) posiada profil informacyjny płatnika składek, czy pracownik wystąpi, bądź nie, o wydanie mu zwolnienia w formie papierowej, czy też w zależności od tego, bądź też czy zaistnieją sytuacje szczególne, tj. awaria systemu, brak dostępu do Internetu, czy wizyta domowa.

Wprowadzona nowelizacja zakłada natomiast, że okres przejściowy ma zostać przesunięty do dnia 30 czerwca 2018 roku, chociaż środowiska lekarskie postulowały wydłużenie tego terminu do końca 2018 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, wprowadzona została także dodatkowa forma, w jakiej lekarze (w tym lekarze dentyści, felczerzy oraz starsi felczerzy) będą mogli wystawiać zwolnienia w formie elektronicznej. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej forma ta ma być prostszym sposobem uwierzytelniania elektronicznych zaświadczeń lekarskich. Dotychczas bowiem ustawa przewidywała, że zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy udostępniane mają być przez lekarzy w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Nowelizacja przewiduje natomiast dodatkowy sposób przekazywania zwolnień lekarskich, tzn. wykorzystując sposób potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępny w systemie teleinformatycznym, udostępnionym bezpłatnie przez ZUS.

W pozostałym zakresie nie zmieniają się natomiast zasady dotyczące wystawiania zwolnień lekarskich w trakcie okresu przejściowego. Nadal możliwe będzie wydanie przez lekarza zwolnienia w formie papierowej w razie zaistnienia okoliczności nadzwyczajnych, w razie wniosku pracownika o przedstawienie mu wydruku zwolnienia elektronicznego, albo po prostu w przypadku braku profilu informacyjnego płatnika składek u danego pracodawcy i w efekcie niemożności wydawania zwolnień w formie elektronicznej.

Jaki był cel nowelizacji?

Głównym celem, jakim kierowano się przy dokonywaniu zmian w zakresie przyjętych już zasad stosowania zwolnień elektronicznych było wprowadzenie dłuższego okresu przejściowego, który ma zapewnić lepsze przystosowanie się do zmian, szczególnie dla lekarzy oraz ZUS, w związku z brakiem jasnych i sprawnie działających systemów obsługi wystawiania zwolnień o czasowej niezdolności do pracy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Natomiast zmiany dotyczące sposobu przekazywania zwolnień lekarskich przez lekarzy miały za zadanie doprowadzić do uniknięcia powstawania barier związanych z trudnościami w obsłudze oraz dostępie do profilu zaufanego ePUAP, a także kosztów związanych z zakupem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, co stanowiło jeden z podstawowych argumentów podnoszonych przez środowiska lekarskie.

Dla kogo zmiany będą korzystne?

REKLAMA

Po dokładnej analizie proponowanych zmian na pierwszy plan wysuwa się wniosek, iż nowelizacja wydłużając możliwość wystawiania papierowych zwolnień, będzie korzystna przede wszystkim dla lekarzy, ze względu na prawdopodobne problemy techniczne związane z informatyzacją całego procesu.

Pracodawcy po raz kolejny będą musieli się uzbroić w cierpliwość. Przesunięcie bowiem terminu ostatecznej rezygnacji ze zwolnień papierowych spowoduje, że jeszcze przez dosyć długi czas nie wszyscy z nich będą mogli przeprowadzać skuteczne kontrole prawidłowości wykonywania zwolnienia lekarskiego dowiadując się o fakcie jego udzielenia zbyt późno.

E-Zwolnienia – wydłużenie terminu wprowadzenia elektronicznych zwolnień lekarskich

Autor: Katarzyna Grygo

Źródło: Kancelaria Nowicki i Ziemczyk

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA