REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PUE ZUS 2023 - co można załatwić. Wnioski, zaświadczenia, deklaracje, dokumenty, dostęp do danych

PUE ZUS 2023 - co można załatwić
PUE ZUS 2023 - co można załatwić
ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Kto może korzystać z PUE ZUS i jakie sprawy może tam załatwić? Jakie usługi dostępne są dla ubezpieczonych (np. pracowników), płatników składek i świadczeniobiorców w 2023 roku?

Czym jest PUE ZUS?

PUE ZUS (pełna nazwa: Platforma Usług Elektronicznych ZUS) to narzędzie informatyczne udostępnione na stronach internetowych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (www.zus.pl/pue), które pozwala na korzystanie online z usług świadczonych przez ZUS. Jednym z najważniejszych elementów PUE ZUS jest portal PUE (www.zus.pl/portal), dzięki któremu można załatwić większość spraw w ZUS przez internet.

REKLAMA

Autopromocja

Kto może korzystać z PUE ZUS?

Z funkcjonalności PUE ZUS mogą korzystać osoby, które:

  • ukończyły 13 lat,
  • założyły konto na PUE i
  • potwierdziły swoją tożsamość.

Jak zarejestrować się na PUE ZUS?

Aby zarejestrować się w portalu PUE ZUS, na stronie głównej www.zus.pl trzeba wybrać przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).

PUE ZUS rejestracja

PUE ZUS rejestracja

PUE ZUS rejestracja

ZUS

Są trzy opcje rejestracji dla trzech grup podmiotów:
1) [Dla Ciebie] - czyli dla:

  • osoby pracującej
  • emeryta / rencisty
  • zasiłkobiorcy
  • lekarza
  • innej osoby ubezpieczonej w ZUS

2. [Dla przedsiębiorców] - czyli dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. [Dla firm] - czyli dla:

  • spółek
  • stowarzyszeń
  • spółdzielni
  • fundacji
  • przedsiębiorstw państowych

ZUS udostępnił różne sposoby rejestracji. Można użyć profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS. Można również samodzielnie wypełnić formularz rejestracji

Szczegóły rejestracji i logowania do PUE ZUS oraz ustawień profilu zostały dokładnie opisane w instrukcji przygotowanej przez ZUS.

Co można załatwić na PUE ZUS?

Jeżeli mamy konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS możemy:

  • przejrzeć dane zgromadzone w ZUS,
  • przekazać dokumenty ubezpieczeniowe,
  • składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi,
  • zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi z ZUS,
  • umawiać się na wizyty w jednostce ZUS.

Co może zrobić na PUE ZUS ubezpieczony (np. pracownik)

Ubezpieczony może na PUE ZUS sprawdzić swoje dane zapisane na koncie w ZUS, ma również dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego oraz do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.

Szczegółowe informacje w ulotce przygotowanej przez ZUS Krok po kroku. Profil ubezpieczonego.

Co może zrobić na PUE ZUS  płatnik składek (np. przedsiębiorca)

Posiadający konto (profil) na PUE ZUS przedsiębiorcy mogą korzystać z wielu przydatnych funkcji w zakresie rozliczeń z ZUS, spraw pracowniczych czy niezbędnych zaświadczeń.

Dostęp do informacji

Posiadający konto na PUE ZUS przedsiębiorcy mają dostęp do wielu przydatnych informacji. Dostępne są m.in:

  • informacje o saldzie bieżącym oraz saldzie miesięcznym, które pokazują stan opłaconych składek do ZUS,
  • informacje o należnych do opłacenia składkach oraz o dokonanych wpłatach,
  • informacja roczna dla płatnika składek,
  • deklaracje rozliczeniowe, które płatnik wysłał do ZUS,
  • lista osób zgłoszonych do ubezpieczeń,
  • lista pracowników na zwolnieniu lekarskim.

Wnioski

Posiadający konto na PUE ZUS przedsiębiorcy mogą skorzystać z kilkudziesięciu różnych formularzy wniosków, w zależności od zagadnienia, z jakim zgłaszają się do ZUS. Mogą m.in. przekazać elektronicznie do ZUS wnioski o:

  • wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłacaniem składek,
  • rozliczenie konta,
  • kontrolę, czy zaświadczenie lekarskie dla pracownika zostało wystawione prawidłowo,
  • potwierdzenie ubezpieczeń, związane z przepisami unijnymi dot. zabezpieczenia społecznego,
  • udzielenie pełnomocnictwa.

PUE ZUS – potwierdzenia z danymi

Wiele instytucji – np. banki czy instytucje przyznające różnego typu dotacje - wymaga od firm potwierdzania stanu faktycznego, np. w zakresie rozliczeń z zobowiązań dotyczących składek na ubezpieczenia.

Na PUE ZUS można samodzielnie utworzyć elektroniczny dokument z danymi z ZUS i przekazać takie potwierdzenie do instytucji, która wymaga takich danych. Dokument jest potwierdzony kwalifikowaną pieczęcią ZUS. Można go zapisać w postaci elektronicznej (plik PDF, XML) lub wysłać na dowolny adres e-mail. Pracownik instytucji, do której przekazany zostanie dokument, może sprawdzić jego autentyczność w wyszukiwarce.

W taki sposób można np. utworzyć dokument z informacją o saldzie i rozliczeniu za ostatnie 12 miesięcy czy o liczbie ubezpieczonych we wskazanym okresie.

PUE ZUS – zwolnienie lekarskie (e-ZLA)

Na PUE ZUS płatnik składek ma:

  • dostęp do zaświadczeń lekarskich swoich pracowników,
  • możliwość wystawienia zaświadczenia płatnika składek do celów zasiłkowych,
  • możliwość zamawiania raportów dot. e-ZLA, w tym raportów cyklicznych i raportów przekazywanych do oprogramowania kadrowo-płacowego,
  • możliwość otrzymywania powiadomienia o nowych zwolnieniach swoich pracowników na SMS lub e-mail.

PUE ZUS – umowy o dzieło

Od stycznia 2021 r. należy informować ZUS o zawarciu umowy o dzieło. Taki obowiązek ma m.in. płatnik składek, który zleca wykonanie dzieła (zawiera umowę z wykonawcą dzieła).

Na PUE ZUS płatnik może zgłosić lub wprowadzić korektę dokumentu RUD za pomocą kreatora, który ułatwia wypełnienie i umożliwia import listy wykonawców oraz umów. Jednorazowo w zgłoszeniu lub korekcie można wykazać umowy dla 50 wykonawców. Możliwe są również korekta przekazanego wcześniej zgłoszenia lub jego wycofanie – jeśli zaszły ku temu przesłanki. Przekazane informacje widoczne są w rejestrze umów o dzieło.

PUE ZUS – aplikacja ePłatnik

Na PUE ZUS przedsiębiorcy mogą korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Jest to narzędzie dla małych i średnich przedsiębiorców (do 100 ubezpieczonych), łatwe w obsłudze dzięki zastosowaniu kreatorów, które krok po kroku prowadzą użytkownika przez kolejne etapy wypełniania dokumentów ubezpieczeniowych. Główne funkcje ePłatnika to:

  • wypełnianie i przekazywanie dokumentów ubezpieczeniowych przez internet,
  • wypełnianie dokumentów z wykorzystaniem danych bezpośrednio z systemu ZUS,
  • weryfikacja online i blokada wysłania do ZUS błędnych dokumentów.

Co może zrobić na PUE ZUS świadczeniobiorca?

Świadczeniobiorca, który ma profil na PUE ZUS:

  • ma dostęp m.in. do formularza PIT 11A, czyli informacji o dochodach uzyskanych od ZUS lub do formularza PIT 40A, czyli rocznego obliczenia podatku przez ZUS,
  • może zarezerwować wizytę. PUE podpowie adres jednostki ZUS zgodnej z adresem zamieszkania świadczeniobiorcy,
  • możesz też złożyć wniosek o zmianę swoich danych.

Więcej na temat dostępu do formularzy PIT oraz rezerwacji wizyty w jednostce ZUS znajdziesz w ulotce Krok po kroku. Dostęp do formularza PIT/rezerwacja wizyty (pdf 3 MB).

Więcej na temat wniosku o zmianę danych świadczeniobiorcy znajdziesz w ulotce Krok po kroku. Wniosek o zmianę danych świadczeniobiorcy (pdf, 2,5 MB).

PUE udostępnia również tzw. profile profesjonalistów: lekarza i komornika.

Aby móc wysyłać przez PUE wnioski, pisma i dokumenty (w tym dokumenty ubezpieczeniowe) trzeba mieć profil zaufany ePUAP bądź podpis elektroniczny (potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym). Więcej w artykule: W jaki sposób wysyłać pisma do ZUS i je odbierać.

PUE ZUS - dodatkowe usługi

W ramach PUE ZUS  można skorzystać również z:

1) Centrum Obsługi Telefonicznej (COT– tel. 22 560 16 00) - infolinii, która umożliwia:

- bez autoryzacji – osobom, które nie mają konta na PUE – uzyskanie informacji ogólnych,
- po autoryzacji  – osobom, które mają konto na PUE:

  • otrzymywanie informacji o danych zapisanych na kontach w ZUS,
  • składanie wniosków i reklamacji,
  • rezerwowanie wizyt w wybranej placówce ZUS.

Uwaga!
Jeśli chcesz uzyskać szczegółowe informacje od konsultantów COT, podaj login i numer PIN, który otrzymałeś podczas aktywacji kanału dostępu do COT (możesz to zrobić w „Panelu ogólnym” w zakładce „Ustawienia”).

2) systemu kierowania ruchem klientów we wszystkich placówkach ZUS, dzięki któremu możesz m.in. zaplanować termin swojej wizyty w ZUS i zmniejszyć czas oczekiwania.

Źródło: ZUS

Jak złożyć wniosek o wydanie przez ZUS zaświadczenia o niezaleganiu na PUE ZUS?

Jak zgłosić pracownika do ZUS?

Jak sprawdzić stan rozliczeń z ZUS na PUE?

Jak zamówić raport e-ZLA na PUE ZUS?

oprac. Paweł Huczko na podstawie informacji z ZUS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA