REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie
Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

Status studenta - komu przysługuje?

Zanim przedsiębiorca zatrudni studenta, musi wiedzieć, czy zatrudniona osoba rzeczywiście posiada taki status. Tylko wtedy skorzysta z udogodnień przewidzianych przez ZUS w Ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z jej przepisami, za studenta uważa się osobę, która edukuje się na studiach dziennych bądź zaocznych. Mogą to być studia pierwszego lub drugiego stopnia albo jednolite studia magisterskie. Studentem jest się więc od dnia przyjęcia w poczet studentów do dnia złożenia egzaminu dyplomowego lub skreślenia z listy studentów. Co ważne, preferencyjne warunki zatrudniania studentów dotyczą tylko tych, którzy nie ukończyli 26 lat

REKLAMA

Autopromocja

Umowa zlecenie ze studentem a zwolnienie ze składek ZUS

Zwolnienie ze składek ZUS wynagrodzenia studenta, z którym podpisano umowę zlecenia, to główna korzyść związana z jego zatrudnieniem. W tym przypadku pracodawca nie odprowadza składek, a ponadto na podstawie tzw. ulgi dla młodych także zaliczki na podatek. Oznacza to, że całkowity koszt zatrudnienia młodego pracownika równy jest wartości jego wynagrodzenia brutto. 

Preferencyjne zasady stanowią sporą zachętę do zatrudniania studentów.

Jak zawsze należy jednak uważać na pewne wyjątki, w szczególności łącząc umowę o pracę z umową zleceniem. Jak podkreśla Paulina Chwil, Ekspert ds. ZUS i prawa pracy z CashDirector S.A.: - Pracodawcy zatrudniający studenta w ramach stosunku pracy i dodatkowo jeszcze na umowie zlecenie nie skorzystają z ulgi i muszą odprowadzić składki nie tylko z umowy o pracę, ale także z umowy cywilnoprawnej. Jest to jednak rzadka sytuacja, ponieważ wymaga od zatrudnionego sporej dyspozycyjności, co w przypadku studenta może być problemem

Umowa o pracę ze studentem 

Udogodnienia związane ze zwolnieniem z opłacania składek ZUS nie dotyczą umów o pracę. Pracodawca podpisujący ze studentem umowę o pracę ponosi pełne koszty zatrudnienia, bez możliwości skorzystania z preferencji obniżających koszty pracy. Oznacza to, że przy minimalnym wynagrodzeniu w wysokości 4300 brutto, przedsiębiorca musi wydać dodatkowe 880,64 zł by pokryć składki finansowane przez pracodawcę. Całkowity koszt zatrudnienia pracownika-studenta na umowie o pracę jest więc dla przedsiębiorcy taki sam jak pracownika bez statusu studenta. W takim przypadku zyskuje tylko student, który może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego w ramach tzw. ulgi dla młodych. 

Ulga podatkowa dla młodych

Pracujący studenci mogą skorzystać z ulgi dla młodych. To mechanizm podatkowy pozwalający im na niepłacenie podatku do określonego limitu przychodu. W 2024 roku maksymalną granicą jest 85 528 zł. 

Ulga dla młodych, nazywana również zerowym PIT-em, przysługuje wszystkim osobom spełniającym kryterium wiekowe, niezależnie od statusu studenta. Wiek jest głównym warunkiem uzyskania ulgi, a status studenta nie odgrywa roli w przyznaniu uprawnienia. Mogą więc z niej skorzystać ci podatnicy, którzy nie ukończyli 26 lat.  Jak zauważa Paulina Chwil: 
- Ulga dla młodych dotyczy jedynie podatku PIT. Młode osoby nadal muszą płacić składki na ubezpieczenia społeczne (ZUS) i zdrowotne (NFZ), nawet jeśli korzystają z tej ulgi. Z punktu widzenia przedsiębiorcy nie generuje ona żadnych oszczędności, ale dla dwudziestoparolatka oznacza wyższe wynagrodzenie netto

Nadużywanie umów zlecenia

Warto pamiętać, że zawarcie umowy zlecenie w sytuacji, gdy charakter pracy spełnia kryteria umowy o pracę, może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Przepisy Kodeksu pracy jasno określają warunki, jakie musi spełniać zatrudnienie na podstawie umowy o pracę – w tym podporządkowanie pracodawcy, stałe godziny pracy i wykonywanie jej w określonym miejscu. 
Jeśli student wykonuje obowiązki zgodne z tymi warunkami, a pracodawca decyduje się na zawarcie umowy zlecenia zamiast umowy o pracę, ryzykuje kontrolę ze strony Państwowej Inspekcji Pracy. Grożą mu sankcje finansowe oraz konieczność uregulowania zaległych składek na ubezpieczenia społeczne.

Dlatego, choć zatrudnienie studentów na umowę zlecenie jest korzystne finansowo, warto dokładnie rozważyć, czy forma ta odpowiada rzeczywistemu charakterowi pracy.

Zanim przedsiębiorca zatrudni nowego pracownika, warto skonsultować to z księgową lub doradcą podatkowym, aby ustalić najlepszą formę zatrudnienia dla obu stron. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

REKLAMA