REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS

E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS
E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 grudnia 2015 r. zatrudniający więcej niż 5 pracowników muszą założyć profil informacyjny na ZUS-owskiej Platformie Usług Elektronicznych na potrzeby nowych, elektronicznych zwolnień lekarskich, które w gabinetach lekarskich pojawią się od 2016 roku. Pozostali mogą założyć go dobrowolnie, natomiast muszą do końca tego roku pisemnie poinformować podwładnych o swoim wyborze.

E-zwolnienia zostały wprowadzone w nowelizacji przepisów zasiłkowych, które wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r. Wydawane do tej pory zaświadczenia lekarskie stwierdzające czasową niezdolność do wykonywanej pracy spowodowanej chorobą lub pobytem w szpitalu oraz zaświadczenia o konieczności osobistego sprawowania opieki nad członkiem rodziny w razie jego choroby zmieniają formę z papierowej na elektroniczną – ma to przyspieszyć proces informowania zarówno ZUS, jak i pracodawcy o chorobie pracownika oraz zmniejszyć koszty administracyjne i ograniczyć liczbę wypłacanych zasiłków chorobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie, kiedy pracownik zachoruje, po wizycie u lekarza wystawiane jest ZUS ZLA oraz jego dwie kopie. Oryginał zaświadczenia w ciągu 7 dni od jego sporządzenia dostaje ZUS. Co do kopii – jedna zostaje u wystawcy zaświadczenia, drugą pracownik musi zanieść do pracodawcy, nie później niż 7 dni od daty jego otrzymania.

Obowiązek dla 5, ale nie ma zakazu dla mniejszych

Od 2016 roku, w przypadku pracowników firm, które zatrudniają więcej niż 5-ciu podwładnych, cały ten proces przenosi się do internetu. Po „wypisaniu” e-zaświadczenia, tj. wystawieniu go na profilu informatycznym lekarza, automatycznie wpłynie ono na skrzynkę elektroniczną ZUS-u. Najpóźniej na następny dzień z kolei przesłane zostanie do płatnika składek ZUS-owskich, na jego profil informacyjny. U pozostałych pracodawców, tj. z załogą mniejszą niż 5-cio osobową, przejście od 2016 r. z zaświadczeń papierowych na elektroniczne jest dobrowolne.

Zgodnie z art. 47a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnicy składek ZUS-owskich rozliczający składki za więcej niż 5 osób, są obowiązani załatwiać formalności ubezpieczeniowe poprzez transmisje danych w formie dokumentów elektronicznych, czyli w praktyce za pośrednictwem udostępnianego przez ZUS programu Płatnik. To właśnie zasadniczo ci płatnicy w celu obsługi nowych, elektronicznych zwolnień lekarskich muszą do końca tego roku założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), dostępniej na stronie pue.zus.pl.

REKLAMA

Pozostali płatnicy – tak samo jak i mogą korzystać dobrowolnie z Płatnika – również dobrowolnie mogą stworzyć profil na PUE. Zaletą posiadania profilu jest fakt otrzymywania natychmiastowej wiadomości o wystawieniu pracownikowi zwolnienia oraz samego zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Czy zwolnienia papierowe znikną?

Na razie nie. Nowela przepisów zasiłkowych przewiduje okres przejściowy dla wprowadzanych zmian – maksymalnie do końca 2017 r. lekarze będą mogli wydawać równolegle e-zaświadczenia według nowych zasad oraz zaświadczenia na papierze według starych.

Gdy z informacji udostępnionych przez ZUS na profilu informacyjnym wystawiającego zaświadczenie lekarskie będzie wynikało, że płatnik składek nie posiada profilu informacyjnego płatnika składek (wyświetli się taki komunikat), lekarz przekaże ubezpieczonemu wydruk wystawionego e-zaświadczenia, z jego podpisem i pieczątką. Ten wydruk pracownik będzie musiał dostarczyć pracodawcy.

Przedsiębiorco! Jeśli zatrudniasz mniej niż 5-ciu pracowników i nie chcesz założyć profilu na PUE, do końca bieżącego roku masz obowiązek poinformowania podwładnych na piśmie o konieczności dostarczania wydruku zaświadczenia lekarskiego w przypadku, gdy lekarz wystawi je w formie elektronicznej.

Ponadto, pracownik będzie miał prawo zażądać wydruku e-ZLA jako potwierdzenia wystawienia zwolnienia. W przypadku większych firm, pracownik nie musi go przynosić, bo zwolnienie trafi do firmy elektronicznie - na profil na PUE.

Papierowe druki ZUS ZLA znikną natomiast bezpowrotnie wraz z początkiem 2018 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA