REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS
E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 grudnia 2015 r. zatrudniający więcej niż 5 pracowników muszą założyć profil informacyjny na ZUS-owskiej Platformie Usług Elektronicznych na potrzeby nowych, elektronicznych zwolnień lekarskich, które w gabinetach lekarskich pojawią się od 2016 roku. Pozostali mogą założyć go dobrowolnie, natomiast muszą do końca tego roku pisemnie poinformować podwładnych o swoim wyborze.

E-zwolnienia zostały wprowadzone w nowelizacji przepisów zasiłkowych, które wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r. Wydawane do tej pory zaświadczenia lekarskie stwierdzające czasową niezdolność do wykonywanej pracy spowodowanej chorobą lub pobytem w szpitalu oraz zaświadczenia o konieczności osobistego sprawowania opieki nad członkiem rodziny w razie jego choroby zmieniają formę z papierowej na elektroniczną – ma to przyspieszyć proces informowania zarówno ZUS, jak i pracodawcy o chorobie pracownika oraz zmniejszyć koszty administracyjne i ograniczyć liczbę wypłacanych zasiłków chorobowych.

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie, kiedy pracownik zachoruje, po wizycie u lekarza wystawiane jest ZUS ZLA oraz jego dwie kopie. Oryginał zaświadczenia w ciągu 7 dni od jego sporządzenia dostaje ZUS. Co do kopii – jedna zostaje u wystawcy zaświadczenia, drugą pracownik musi zanieść do pracodawcy, nie później niż 7 dni od daty jego otrzymania.

Obowiązek dla 5, ale nie ma zakazu dla mniejszych

REKLAMA

Od 2016 roku, w przypadku pracowników firm, które zatrudniają więcej niż 5-ciu podwładnych, cały ten proces przenosi się do internetu. Po „wypisaniu” e-zaświadczenia, tj. wystawieniu go na profilu informatycznym lekarza, automatycznie wpłynie ono na skrzynkę elektroniczną ZUS-u. Najpóźniej na następny dzień z kolei przesłane zostanie do płatnika składek ZUS-owskich, na jego profil informacyjny. U pozostałych pracodawców, tj. z załogą mniejszą niż 5-cio osobową, przejście od 2016 r. z zaświadczeń papierowych na elektroniczne jest dobrowolne.

Zgodnie z art. 47a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnicy składek ZUS-owskich rozliczający składki za więcej niż 5 osób, są obowiązani załatwiać formalności ubezpieczeniowe poprzez transmisje danych w formie dokumentów elektronicznych, czyli w praktyce za pośrednictwem udostępnianego przez ZUS programu Płatnik. To właśnie zasadniczo ci płatnicy w celu obsługi nowych, elektronicznych zwolnień lekarskich muszą do końca tego roku założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), dostępniej na stronie pue.zus.pl.

Pozostali płatnicy – tak samo jak i mogą korzystać dobrowolnie z Płatnika – również dobrowolnie mogą stworzyć profil na PUE. Zaletą posiadania profilu jest fakt otrzymywania natychmiastowej wiadomości o wystawieniu pracownikowi zwolnienia oraz samego zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Czy zwolnienia papierowe znikną?

Na razie nie. Nowela przepisów zasiłkowych przewiduje okres przejściowy dla wprowadzanych zmian – maksymalnie do końca 2017 r. lekarze będą mogli wydawać równolegle e-zaświadczenia według nowych zasad oraz zaświadczenia na papierze według starych.

REKLAMA

Gdy z informacji udostępnionych przez ZUS na profilu informacyjnym wystawiającego zaświadczenie lekarskie będzie wynikało, że płatnik składek nie posiada profilu informacyjnego płatnika składek (wyświetli się taki komunikat), lekarz przekaże ubezpieczonemu wydruk wystawionego e-zaświadczenia, z jego podpisem i pieczątką. Ten wydruk pracownik będzie musiał dostarczyć pracodawcy.

Przedsiębiorco! Jeśli zatrudniasz mniej niż 5-ciu pracowników i nie chcesz założyć profilu na PUE, do końca bieżącego roku masz obowiązek poinformowania podwładnych na piśmie o konieczności dostarczania wydruku zaświadczenia lekarskiego w przypadku, gdy lekarz wystawi je w formie elektronicznej.

Ponadto, pracownik będzie miał prawo zażądać wydruku e-ZLA jako potwierdzenia wystawienia zwolnienia. W przypadku większych firm, pracownik nie musi go przynosić, bo zwolnienie trafi do firmy elektronicznie - na profil na PUE.

Papierowe druki ZUS ZLA znikną natomiast bezpowrotnie wraz z początkiem 2018 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

REKLAMA

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA