REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS
E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 grudnia 2015 r. zatrudniający więcej niż 5 pracowników muszą założyć profil informacyjny na ZUS-owskiej Platformie Usług Elektronicznych na potrzeby nowych, elektronicznych zwolnień lekarskich, które w gabinetach lekarskich pojawią się od 2016 roku. Pozostali mogą założyć go dobrowolnie, natomiast muszą do końca tego roku pisemnie poinformować podwładnych o swoim wyborze.

E-zwolnienia zostały wprowadzone w nowelizacji przepisów zasiłkowych, które wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r. Wydawane do tej pory zaświadczenia lekarskie stwierdzające czasową niezdolność do wykonywanej pracy spowodowanej chorobą lub pobytem w szpitalu oraz zaświadczenia o konieczności osobistego sprawowania opieki nad członkiem rodziny w razie jego choroby zmieniają formę z papierowej na elektroniczną – ma to przyspieszyć proces informowania zarówno ZUS, jak i pracodawcy o chorobie pracownika oraz zmniejszyć koszty administracyjne i ograniczyć liczbę wypłacanych zasiłków chorobowych.

REKLAMA

Obecnie, kiedy pracownik zachoruje, po wizycie u lekarza wystawiane jest ZUS ZLA oraz jego dwie kopie. Oryginał zaświadczenia w ciągu 7 dni od jego sporządzenia dostaje ZUS. Co do kopii – jedna zostaje u wystawcy zaświadczenia, drugą pracownik musi zanieść do pracodawcy, nie później niż 7 dni od daty jego otrzymania.

Obowiązek dla 5, ale nie ma zakazu dla mniejszych

REKLAMA

Od 2016 roku, w przypadku pracowników firm, które zatrudniają więcej niż 5-ciu podwładnych, cały ten proces przenosi się do internetu. Po „wypisaniu” e-zaświadczenia, tj. wystawieniu go na profilu informatycznym lekarza, automatycznie wpłynie ono na skrzynkę elektroniczną ZUS-u. Najpóźniej na następny dzień z kolei przesłane zostanie do płatnika składek ZUS-owskich, na jego profil informacyjny. U pozostałych pracodawców, tj. z załogą mniejszą niż 5-cio osobową, przejście od 2016 r. z zaświadczeń papierowych na elektroniczne jest dobrowolne.

Zgodnie z art. 47a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnicy składek ZUS-owskich rozliczający składki za więcej niż 5 osób, są obowiązani załatwiać formalności ubezpieczeniowe poprzez transmisje danych w formie dokumentów elektronicznych, czyli w praktyce za pośrednictwem udostępnianego przez ZUS programu Płatnik. To właśnie zasadniczo ci płatnicy w celu obsługi nowych, elektronicznych zwolnień lekarskich muszą do końca tego roku założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), dostępniej na stronie pue.zus.pl.

Pozostali płatnicy – tak samo jak i mogą korzystać dobrowolnie z Płatnika – również dobrowolnie mogą stworzyć profil na PUE. Zaletą posiadania profilu jest fakt otrzymywania natychmiastowej wiadomości o wystawieniu pracownikowi zwolnienia oraz samego zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Czy zwolnienia papierowe znikną?

REKLAMA

Na razie nie. Nowela przepisów zasiłkowych przewiduje okres przejściowy dla wprowadzanych zmian – maksymalnie do końca 2017 r. lekarze będą mogli wydawać równolegle e-zaświadczenia według nowych zasad oraz zaświadczenia na papierze według starych.

Gdy z informacji udostępnionych przez ZUS na profilu informacyjnym wystawiającego zaświadczenie lekarskie będzie wynikało, że płatnik składek nie posiada profilu informacyjnego płatnika składek (wyświetli się taki komunikat), lekarz przekaże ubezpieczonemu wydruk wystawionego e-zaświadczenia, z jego podpisem i pieczątką. Ten wydruk pracownik będzie musiał dostarczyć pracodawcy.

Przedsiębiorco! Jeśli zatrudniasz mniej niż 5-ciu pracowników i nie chcesz założyć profilu na PUE, do końca bieżącego roku masz obowiązek poinformowania podwładnych na piśmie o konieczności dostarczania wydruku zaświadczenia lekarskiego w przypadku, gdy lekarz wystawi je w formie elektronicznej.

Ponadto, pracownik będzie miał prawo zażądać wydruku e-ZLA jako potwierdzenia wystawienia zwolnienia. W przypadku większych firm, pracownik nie musi go przynosić, bo zwolnienie trafi do firmy elektronicznie - na profil na PUE.

Papierowe druki ZUS ZLA znikną natomiast bezpowrotnie wraz z początkiem 2018 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA