REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS
E-zwolnienia lekarskie od 2016 roku – do końca grudnia 2015 r. trzeba mieć profil na PUE ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Do 31 grudnia 2015 r. zatrudniający więcej niż 5 pracowników muszą założyć profil informacyjny na ZUS-owskiej Platformie Usług Elektronicznych na potrzeby nowych, elektronicznych zwolnień lekarskich, które w gabinetach lekarskich pojawią się od 2016 roku. Pozostali mogą założyć go dobrowolnie, natomiast muszą do końca tego roku pisemnie poinformować podwładnych o swoim wyborze.

E-zwolnienia zostały wprowadzone w nowelizacji przepisów zasiłkowych, które wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r. Wydawane do tej pory zaświadczenia lekarskie stwierdzające czasową niezdolność do wykonywanej pracy spowodowanej chorobą lub pobytem w szpitalu oraz zaświadczenia o konieczności osobistego sprawowania opieki nad członkiem rodziny w razie jego choroby zmieniają formę z papierowej na elektroniczną – ma to przyspieszyć proces informowania zarówno ZUS, jak i pracodawcy o chorobie pracownika oraz zmniejszyć koszty administracyjne i ograniczyć liczbę wypłacanych zasiłków chorobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie, kiedy pracownik zachoruje, po wizycie u lekarza wystawiane jest ZUS ZLA oraz jego dwie kopie. Oryginał zaświadczenia w ciągu 7 dni od jego sporządzenia dostaje ZUS. Co do kopii – jedna zostaje u wystawcy zaświadczenia, drugą pracownik musi zanieść do pracodawcy, nie później niż 7 dni od daty jego otrzymania.

Obowiązek dla 5, ale nie ma zakazu dla mniejszych

Od 2016 roku, w przypadku pracowników firm, które zatrudniają więcej niż 5-ciu podwładnych, cały ten proces przenosi się do internetu. Po „wypisaniu” e-zaświadczenia, tj. wystawieniu go na profilu informatycznym lekarza, automatycznie wpłynie ono na skrzynkę elektroniczną ZUS-u. Najpóźniej na następny dzień z kolei przesłane zostanie do płatnika składek ZUS-owskich, na jego profil informacyjny. U pozostałych pracodawców, tj. z załogą mniejszą niż 5-cio osobową, przejście od 2016 r. z zaświadczeń papierowych na elektroniczne jest dobrowolne.

Zgodnie z art. 47a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, płatnicy składek ZUS-owskich rozliczający składki za więcej niż 5 osób, są obowiązani załatwiać formalności ubezpieczeniowe poprzez transmisje danych w formie dokumentów elektronicznych, czyli w praktyce za pośrednictwem udostępnianego przez ZUS programu Płatnik. To właśnie zasadniczo ci płatnicy w celu obsługi nowych, elektronicznych zwolnień lekarskich muszą do końca tego roku założyć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE), dostępniej na stronie pue.zus.pl.

REKLAMA

Pozostali płatnicy – tak samo jak i mogą korzystać dobrowolnie z Płatnika – również dobrowolnie mogą stworzyć profil na PUE. Zaletą posiadania profilu jest fakt otrzymywania natychmiastowej wiadomości o wystawieniu pracownikowi zwolnienia oraz samego zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Czy zwolnienia papierowe znikną?

Na razie nie. Nowela przepisów zasiłkowych przewiduje okres przejściowy dla wprowadzanych zmian – maksymalnie do końca 2017 r. lekarze będą mogli wydawać równolegle e-zaświadczenia według nowych zasad oraz zaświadczenia na papierze według starych.

Gdy z informacji udostępnionych przez ZUS na profilu informacyjnym wystawiającego zaświadczenie lekarskie będzie wynikało, że płatnik składek nie posiada profilu informacyjnego płatnika składek (wyświetli się taki komunikat), lekarz przekaże ubezpieczonemu wydruk wystawionego e-zaświadczenia, z jego podpisem i pieczątką. Ten wydruk pracownik będzie musiał dostarczyć pracodawcy.

Przedsiębiorco! Jeśli zatrudniasz mniej niż 5-ciu pracowników i nie chcesz założyć profilu na PUE, do końca bieżącego roku masz obowiązek poinformowania podwładnych na piśmie o konieczności dostarczania wydruku zaświadczenia lekarskiego w przypadku, gdy lekarz wystawi je w formie elektronicznej.

Ponadto, pracownik będzie miał prawo zażądać wydruku e-ZLA jako potwierdzenia wystawienia zwolnienia. W przypadku większych firm, pracownik nie musi go przynosić, bo zwolnienie trafi do firmy elektronicznie - na profil na PUE.

Papierowe druki ZUS ZLA znikną natomiast bezpowrotnie wraz z początkiem 2018 r.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA