REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II
Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zjawisko emigracji zarobkowej w unijno-europejskiej rzeczywistości stało się czymś codziennym i oczywistym. Tysiące osób, mających trudności ze zdobyciem środków utrzymania w kraju ojczystym, szukają szans na wyższe zarobki, a co za tym idzie życia na wyższym poziomie, za granicą. Emigracja zarobkowa nie ominęła również Polski. Kraje Europy Zachodniej stały się celem tysięcy naszych rodaków, dla których polskie realia okazały się niemożliwą do pokonania przeszkodą na drodze do godnego i dostatniego życia.

Jest to druga część artykułu. Pierwsza część dostępna jest tutaj: Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli przyjeżdżamy do Wielkiej Brytanii z zamiarem podjęcia pracy, będziemy  opłacać obowiązkowe ubezpieczenie społeczne (National Insurance), oczywiście pod warunkiem, że jesteśmy zatrudnieni legalnie lub pracujemy w ramach samozatrudnienia. Obowiązek ten dotyczy osób, które ukończyły 16 rok życia, aż do osiągnięcia przez nie wieku emerytalnego. Jeśli doszłoby do sytuacji, w której mimo chęci podjęcia pracy w Wielkiej Brytanii nie możemy jej znaleźć, prawo do bezpłatnej opieki medycznej w UK, uzyskamy dopiero po roku pobytu na terytorium brytyjskim.

Ubezpieczeniem mogą też zostać partner osoby ubezpieczonej, z którym prowadzi on gospodarstwo domowe oraz jego dzieci, ale pod warunkiem wspólnego zamieszkiwania w UK. Co zatem w sytuacji, kiedy to w Wielkiej Brytanii pracuje jeden z członków rodziny, a jego partner/partnerka oraz dzieci pozostały w Polsce? Czy istnieje możliwość ubezpieczenia również ich, a co za tym idzie, w razie choroby leczyć ich w Polsce, na koszt UK? Oczywiście istnieje.

REKLAMA

Korzyści z posiadania firmy w Anglii

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie „Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego” - rodzina osoby pracującej legalnie i ubezpieczonej w Wielkiej Brytanii, ma prawo do korzystania z usług medycznych w kraju zamieszkania na koszt UK. W celu uzyskania takich uprawnień należy zgłosić do instytucji o nazwie HM Revenue & Customs podania o uzyskanie dokumentu S1. Takie podanie musi zawierać:

dane ubezpieczonego w UK:

- pełne imię i nazwisko;

- nazwisko panieńskie (jeżeli dotyczy);

- adres zamieszkania w UK;

- datę urodzenia;

- numer ubezpieczenia (NIN);

- obywatelstwo;

- datę rozpoczęcia pracy w UK, i jeżeli jest to praca sezonowa, datę spodziewanego zakończenia pracy;

- kopię ostatniego odcinka płac (payslip);

a także dane każdego członka rodziny na utrzymaniu ubezpieczonego:

- pełne imię i nazwisko;

- nazwisko panieńskie (jeżeli dotyczy);

- adres zamieszkania w państwie wspólnoty europejskiej;

- datę urodzenia.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Uzyskany w ten sposób dokument S1 należy niezwłocznie przedstawić we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania Wojewódzkim Oddziale NFZ w celu rejestracji. Otrzymamy dzięki temu kolejny dokument (w języku polskim), który należy okazywać w razie konieczności podjęcia leczenia w placówkach na terenie kraju zamieszkania i zostaniemy zarejestrowani jako osoby korzystające z pełnych świadczeń zdrowotnych w systemie Narodowego Funduszu Zdrowia e-WUŚ.  S1 daje ubezpieczonemu takie same możliwości leczenia, jak ubezpieczenie w NFZ.

Pracując w krajach Wspólnoty Brytyjskiej możemy stanąć przed koniecznością służbowego wyjazdu za granicę. Jaki zakres ochrony ubezpieczeniowej i na jakiej podstawie przysługuje pracownikowi? Otóż taki pracownik ma prawo do korzystania koniecznych usług medycznych poza granicami UK, a dokumentem dającym odpowiednie uprawnienia jest wspomniana wcześniej (patrz cz.1) karta EHIC/EKUZ.

Sytuacja opieki medycznej w Wielkiej Brytanii, nieco się komplikuje, jeżeli przyjeżdżamy tam w celu podjęcia zaplanowanego leczenia. Wtedy karta EKUZ już nie wystarcza. Konieczny będzie następny dokument – E112. Tenże dokument stanowi udzielenie przez państwo w którym dana osoba jest ubezpieczona, zgody na podjęcie leczenia na terenie innego kraju. Co ważne, E112 określa zakres pomocy, jaka zostanie udzielona osobie ubezpieczonej. Oznacza to, że nie stanowi on ubezpieczenia (podstawy do pokrycia kosztów leczenia) w razie wystąpienia dowolnej choroby lub wypadku losowego, ale jest w pewien sposób przypisany do jednostki chorobowej pacjenta i zabiegów odpowiednich dla jej leczenia. Zakres usług medycznych jest ustalany przez państwo, w którym pacjent jest ubezpieczony. Inne dokumenty konieczne dla podjęcia leczenia planowanego to E123, S2 oraz DA1.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Ostatnią kategorią usług medycznych, z jakich możemy korzystać podczas pobytu na Wyspach Brytyjskich są tzw. świadczenia niezależne od ubezpieczenia. Dzielą się one na dwie kategorie:

Świadczenia płatne, czyli takie, za które będziemy musieli zapłacić niezależnie od opłacanych składek ubezpieczeniowych. Należą do nich np. usługi stomatologiczne, okulistyczne lub wykup lekarstw.

Świadczenia bezpłatne dla wszystkich potrzebujących, niezależnie od celu i czasu pobytu w Wielkiej Brytanii. Będą to np: pomoc udzielana w szpitalach na ostrym dyżurze, udzielana w sytuacjach nagłych, świadczenia związane z planowaniem rodziny, pomoc udzielana w przychodniach w sytuacjach nagłych, zagrażających życiu (Uwaga! Obowiązuje jedynie W Anglii i Walii), leczenie niektórych chorób zakaźnych (gruźlica, cholera), testy na obecność wirusa HIV i związane z nimi poradnictwo (z tym, że dalsze leczenie może być już płatne).

Czas na krótkie podsumowanie praw i obowiązków związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym w UK i powiązanym z nim ewentualnym leczeniem w Polsce.

W przypadku przyjazdu krótkoterminowego, podstawą do uzyskania pomocy w sytuacjach nagłych jest karta EKUZ/EHIC. Jest ona przydatna także w sytuacji, w której osoba pracująca w UK wyjeżdża poza jego granicę.

Jeżeli interesuje nas pełny zakres usług medycznych w przypadku pobytu w UK, konieczny będzie dokument S1.

Pracując legalnie w Wielkiej Brytanii, podlegamy obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu (National Insurance), które obejmuje osobę zatrudnioną, jej partnera, z którym prowadzi gospodarstwo domowe na terenie UK, oraz jej dzieci, również zamieszkałe w UK.

Kiedy osoba pracująca legalnie w Wielkiej Brytanii chce objąć brytyjskim ubezpieczeniem swoją rodzinę pozostałą w kraju, konieczne będzie uzyskanie dokumentu E109.

Osoba wyjeżdżająca do UK na leczenie planowane, musi zaopatrzyć się w dokumenty E112, E123, S2 lub DA1.

Ustawodawstwo brytyjskie umożliwia z jednej strony bezpłatne korzystanie z pewnych usług medycznych wszystkim osobom przebywającym na Wyspach bez względu na czas i cel pobytu, a z drugiej narzuca konieczność zapłaty za inne usługi, niezależnie od posiadanego tytułu ubezpieczenia.

Autor: Bartosz Fuchs, Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA