REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II
Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zjawisko emigracji zarobkowej w unijno-europejskiej rzeczywistości stało się czymś codziennym i oczywistym. Tysiące osób, mających trudności ze zdobyciem środków utrzymania w kraju ojczystym, szukają szans na wyższe zarobki, a co za tym idzie życia na wyższym poziomie, za granicą. Emigracja zarobkowa nie ominęła również Polski. Kraje Europy Zachodniej stały się celem tysięcy naszych rodaków, dla których polskie realia okazały się niemożliwą do pokonania przeszkodą na drodze do godnego i dostatniego życia.

Jest to druga część artykułu. Pierwsza część dostępna jest tutaj: Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli przyjeżdżamy do Wielkiej Brytanii z zamiarem podjęcia pracy, będziemy  opłacać obowiązkowe ubezpieczenie społeczne (National Insurance), oczywiście pod warunkiem, że jesteśmy zatrudnieni legalnie lub pracujemy w ramach samozatrudnienia. Obowiązek ten dotyczy osób, które ukończyły 16 rok życia, aż do osiągnięcia przez nie wieku emerytalnego. Jeśli doszłoby do sytuacji, w której mimo chęci podjęcia pracy w Wielkiej Brytanii nie możemy jej znaleźć, prawo do bezpłatnej opieki medycznej w UK, uzyskamy dopiero po roku pobytu na terytorium brytyjskim.

Ubezpieczeniem mogą też zostać partner osoby ubezpieczonej, z którym prowadzi on gospodarstwo domowe oraz jego dzieci, ale pod warunkiem wspólnego zamieszkiwania w UK. Co zatem w sytuacji, kiedy to w Wielkiej Brytanii pracuje jeden z członków rodziny, a jego partner/partnerka oraz dzieci pozostały w Polsce? Czy istnieje możliwość ubezpieczenia również ich, a co za tym idzie, w razie choroby leczyć ich w Polsce, na koszt UK? Oczywiście istnieje.

REKLAMA

Korzyści z posiadania firmy w Anglii

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie „Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego” - rodzina osoby pracującej legalnie i ubezpieczonej w Wielkiej Brytanii, ma prawo do korzystania z usług medycznych w kraju zamieszkania na koszt UK. W celu uzyskania takich uprawnień należy zgłosić do instytucji o nazwie HM Revenue & Customs podania o uzyskanie dokumentu S1. Takie podanie musi zawierać:

dane ubezpieczonego w UK:

- pełne imię i nazwisko;

- nazwisko panieńskie (jeżeli dotyczy);

- adres zamieszkania w UK;

- datę urodzenia;

- numer ubezpieczenia (NIN);

- obywatelstwo;

- datę rozpoczęcia pracy w UK, i jeżeli jest to praca sezonowa, datę spodziewanego zakończenia pracy;

- kopię ostatniego odcinka płac (payslip);

a także dane każdego członka rodziny na utrzymaniu ubezpieczonego:

- pełne imię i nazwisko;

- nazwisko panieńskie (jeżeli dotyczy);

- adres zamieszkania w państwie wspólnoty europejskiej;

- datę urodzenia.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Uzyskany w ten sposób dokument S1 należy niezwłocznie przedstawić we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania Wojewódzkim Oddziale NFZ w celu rejestracji. Otrzymamy dzięki temu kolejny dokument (w języku polskim), który należy okazywać w razie konieczności podjęcia leczenia w placówkach na terenie kraju zamieszkania i zostaniemy zarejestrowani jako osoby korzystające z pełnych świadczeń zdrowotnych w systemie Narodowego Funduszu Zdrowia e-WUŚ.  S1 daje ubezpieczonemu takie same możliwości leczenia, jak ubezpieczenie w NFZ.

Pracując w krajach Wspólnoty Brytyjskiej możemy stanąć przed koniecznością służbowego wyjazdu za granicę. Jaki zakres ochrony ubezpieczeniowej i na jakiej podstawie przysługuje pracownikowi? Otóż taki pracownik ma prawo do korzystania koniecznych usług medycznych poza granicami UK, a dokumentem dającym odpowiednie uprawnienia jest wspomniana wcześniej (patrz cz.1) karta EHIC/EKUZ.

Sytuacja opieki medycznej w Wielkiej Brytanii, nieco się komplikuje, jeżeli przyjeżdżamy tam w celu podjęcia zaplanowanego leczenia. Wtedy karta EKUZ już nie wystarcza. Konieczny będzie następny dokument – E112. Tenże dokument stanowi udzielenie przez państwo w którym dana osoba jest ubezpieczona, zgody na podjęcie leczenia na terenie innego kraju. Co ważne, E112 określa zakres pomocy, jaka zostanie udzielona osobie ubezpieczonej. Oznacza to, że nie stanowi on ubezpieczenia (podstawy do pokrycia kosztów leczenia) w razie wystąpienia dowolnej choroby lub wypadku losowego, ale jest w pewien sposób przypisany do jednostki chorobowej pacjenta i zabiegów odpowiednich dla jej leczenia. Zakres usług medycznych jest ustalany przez państwo, w którym pacjent jest ubezpieczony. Inne dokumenty konieczne dla podjęcia leczenia planowanego to E123, S2 oraz DA1.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Ostatnią kategorią usług medycznych, z jakich możemy korzystać podczas pobytu na Wyspach Brytyjskich są tzw. świadczenia niezależne od ubezpieczenia. Dzielą się one na dwie kategorie:

Świadczenia płatne, czyli takie, za które będziemy musieli zapłacić niezależnie od opłacanych składek ubezpieczeniowych. Należą do nich np. usługi stomatologiczne, okulistyczne lub wykup lekarstw.

Świadczenia bezpłatne dla wszystkich potrzebujących, niezależnie od celu i czasu pobytu w Wielkiej Brytanii. Będą to np: pomoc udzielana w szpitalach na ostrym dyżurze, udzielana w sytuacjach nagłych, świadczenia związane z planowaniem rodziny, pomoc udzielana w przychodniach w sytuacjach nagłych, zagrażających życiu (Uwaga! Obowiązuje jedynie W Anglii i Walii), leczenie niektórych chorób zakaźnych (gruźlica, cholera), testy na obecność wirusa HIV i związane z nimi poradnictwo (z tym, że dalsze leczenie może być już płatne).

Czas na krótkie podsumowanie praw i obowiązków związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym w UK i powiązanym z nim ewentualnym leczeniem w Polsce.

W przypadku przyjazdu krótkoterminowego, podstawą do uzyskania pomocy w sytuacjach nagłych jest karta EKUZ/EHIC. Jest ona przydatna także w sytuacji, w której osoba pracująca w UK wyjeżdża poza jego granicę.

Jeżeli interesuje nas pełny zakres usług medycznych w przypadku pobytu w UK, konieczny będzie dokument S1.

Pracując legalnie w Wielkiej Brytanii, podlegamy obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu (National Insurance), które obejmuje osobę zatrudnioną, jej partnera, z którym prowadzi gospodarstwo domowe na terenie UK, oraz jej dzieci, również zamieszkałe w UK.

Kiedy osoba pracująca legalnie w Wielkiej Brytanii chce objąć brytyjskim ubezpieczeniem swoją rodzinę pozostałą w kraju, konieczne będzie uzyskanie dokumentu E109.

Osoba wyjeżdżająca do UK na leczenie planowane, musi zaopatrzyć się w dokumenty E112, E123, S2 lub DA1.

Ustawodawstwo brytyjskie umożliwia z jednej strony bezpłatne korzystanie z pewnych usług medycznych wszystkim osobom przebywającym na Wyspach bez względu na czas i cel pobytu, a z drugiej narzuca konieczność zapłaty za inne usługi, niezależnie od posiadanego tytułu ubezpieczenia.

Autor: Bartosz Fuchs, Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA