REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II
Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zjawisko emigracji zarobkowej w unijno-europejskiej rzeczywistości stało się czymś codziennym i oczywistym. Tysiące osób, mających trudności ze zdobyciem środków utrzymania w kraju ojczystym, szukają szans na wyższe zarobki, a co za tym idzie życia na wyższym poziomie, za granicą. Emigracja zarobkowa nie ominęła również Polski. Kraje Europy Zachodniej stały się celem tysięcy naszych rodaków, dla których polskie realia okazały się niemożliwą do pokonania przeszkodą na drodze do godnego i dostatniego życia.

Jest to druga część artykułu. Pierwsza część dostępna jest tutaj: Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przyjeżdżamy do Wielkiej Brytanii z zamiarem podjęcia pracy, będziemy  opłacać obowiązkowe ubezpieczenie społeczne (National Insurance), oczywiście pod warunkiem, że jesteśmy zatrudnieni legalnie lub pracujemy w ramach samozatrudnienia. Obowiązek ten dotyczy osób, które ukończyły 16 rok życia, aż do osiągnięcia przez nie wieku emerytalnego. Jeśli doszłoby do sytuacji, w której mimo chęci podjęcia pracy w Wielkiej Brytanii nie możemy jej znaleźć, prawo do bezpłatnej opieki medycznej w UK, uzyskamy dopiero po roku pobytu na terytorium brytyjskim.

Ubezpieczeniem mogą też zostać partner osoby ubezpieczonej, z którym prowadzi on gospodarstwo domowe oraz jego dzieci, ale pod warunkiem wspólnego zamieszkiwania w UK. Co zatem w sytuacji, kiedy to w Wielkiej Brytanii pracuje jeden z członków rodziny, a jego partner/partnerka oraz dzieci pozostały w Polsce? Czy istnieje możliwość ubezpieczenia również ich, a co za tym idzie, w razie choroby leczyć ich w Polsce, na koszt UK? Oczywiście istnieje.

REKLAMA

Korzyści z posiadania firmy w Anglii

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie „Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego” - rodzina osoby pracującej legalnie i ubezpieczonej w Wielkiej Brytanii, ma prawo do korzystania z usług medycznych w kraju zamieszkania na koszt UK. W celu uzyskania takich uprawnień należy zgłosić do instytucji o nazwie HM Revenue & Customs podania o uzyskanie dokumentu S1. Takie podanie musi zawierać:

dane ubezpieczonego w UK:

- pełne imię i nazwisko;

- nazwisko panieńskie (jeżeli dotyczy);

- adres zamieszkania w UK;

- datę urodzenia;

- numer ubezpieczenia (NIN);

- obywatelstwo;

- datę rozpoczęcia pracy w UK, i jeżeli jest to praca sezonowa, datę spodziewanego zakończenia pracy;

- kopię ostatniego odcinka płac (payslip);

a także dane każdego członka rodziny na utrzymaniu ubezpieczonego:

- pełne imię i nazwisko;

- nazwisko panieńskie (jeżeli dotyczy);

- adres zamieszkania w państwie wspólnoty europejskiej;

- datę urodzenia.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Uzyskany w ten sposób dokument S1 należy niezwłocznie przedstawić we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania Wojewódzkim Oddziale NFZ w celu rejestracji. Otrzymamy dzięki temu kolejny dokument (w języku polskim), który należy okazywać w razie konieczności podjęcia leczenia w placówkach na terenie kraju zamieszkania i zostaniemy zarejestrowani jako osoby korzystające z pełnych świadczeń zdrowotnych w systemie Narodowego Funduszu Zdrowia e-WUŚ.  S1 daje ubezpieczonemu takie same możliwości leczenia, jak ubezpieczenie w NFZ.

Pracując w krajach Wspólnoty Brytyjskiej możemy stanąć przed koniecznością służbowego wyjazdu za granicę. Jaki zakres ochrony ubezpieczeniowej i na jakiej podstawie przysługuje pracownikowi? Otóż taki pracownik ma prawo do korzystania koniecznych usług medycznych poza granicami UK, a dokumentem dającym odpowiednie uprawnienia jest wspomniana wcześniej (patrz cz.1) karta EHIC/EKUZ.

Sytuacja opieki medycznej w Wielkiej Brytanii, nieco się komplikuje, jeżeli przyjeżdżamy tam w celu podjęcia zaplanowanego leczenia. Wtedy karta EKUZ już nie wystarcza. Konieczny będzie następny dokument – E112. Tenże dokument stanowi udzielenie przez państwo w którym dana osoba jest ubezpieczona, zgody na podjęcie leczenia na terenie innego kraju. Co ważne, E112 określa zakres pomocy, jaka zostanie udzielona osobie ubezpieczonej. Oznacza to, że nie stanowi on ubezpieczenia (podstawy do pokrycia kosztów leczenia) w razie wystąpienia dowolnej choroby lub wypadku losowego, ale jest w pewien sposób przypisany do jednostki chorobowej pacjenta i zabiegów odpowiednich dla jej leczenia. Zakres usług medycznych jest ustalany przez państwo, w którym pacjent jest ubezpieczony. Inne dokumenty konieczne dla podjęcia leczenia planowanego to E123, S2 oraz DA1.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Ostatnią kategorią usług medycznych, z jakich możemy korzystać podczas pobytu na Wyspach Brytyjskich są tzw. świadczenia niezależne od ubezpieczenia. Dzielą się one na dwie kategorie:

Świadczenia płatne, czyli takie, za które będziemy musieli zapłacić niezależnie od opłacanych składek ubezpieczeniowych. Należą do nich np. usługi stomatologiczne, okulistyczne lub wykup lekarstw.

Świadczenia bezpłatne dla wszystkich potrzebujących, niezależnie od celu i czasu pobytu w Wielkiej Brytanii. Będą to np: pomoc udzielana w szpitalach na ostrym dyżurze, udzielana w sytuacjach nagłych, świadczenia związane z planowaniem rodziny, pomoc udzielana w przychodniach w sytuacjach nagłych, zagrażających życiu (Uwaga! Obowiązuje jedynie W Anglii i Walii), leczenie niektórych chorób zakaźnych (gruźlica, cholera), testy na obecność wirusa HIV i związane z nimi poradnictwo (z tym, że dalsze leczenie może być już płatne).

Czas na krótkie podsumowanie praw i obowiązków związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym w UK i powiązanym z nim ewentualnym leczeniem w Polsce.

W przypadku przyjazdu krótkoterminowego, podstawą do uzyskania pomocy w sytuacjach nagłych jest karta EKUZ/EHIC. Jest ona przydatna także w sytuacji, w której osoba pracująca w UK wyjeżdża poza jego granicę.

Jeżeli interesuje nas pełny zakres usług medycznych w przypadku pobytu w UK, konieczny będzie dokument S1.

Pracując legalnie w Wielkiej Brytanii, podlegamy obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu (National Insurance), które obejmuje osobę zatrudnioną, jej partnera, z którym prowadzi gospodarstwo domowe na terenie UK, oraz jej dzieci, również zamieszkałe w UK.

Kiedy osoba pracująca legalnie w Wielkiej Brytanii chce objąć brytyjskim ubezpieczeniem swoją rodzinę pozostałą w kraju, konieczne będzie uzyskanie dokumentu E109.

Osoba wyjeżdżająca do UK na leczenie planowane, musi zaopatrzyć się w dokumenty E112, E123, S2 lub DA1.

Ustawodawstwo brytyjskie umożliwia z jednej strony bezpłatne korzystanie z pewnych usług medycznych wszystkim osobom przebywającym na Wyspach bez względu na czas i cel pobytu, a z drugiej narzuca konieczność zapłaty za inne usługi, niezależnie od posiadanego tytułu ubezpieczenia.

Autor: Bartosz Fuchs, Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA