REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I
Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część I
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zjawisko emigracji zarobkowej w unijno-europejskiej rzeczywistości stało się czymś codziennym i oczywistym. Tysiące osób, mających trudności ze zdobyciem środków utrzymania w kraju ojczystym, szukają szans na wyższe zarobki, a co za tym idzie życia na wyższym poziomie, za granicą. Emigracja zarobkowa nie ominęła również Polski. Kraje Europy Zachodniej stały się celem tysięcy naszych rodaków, dla których polskie realia okazały się niemożliwą do pokonania przeszkodą na drodze do godnego i dostatniego życia.

REKLAMA

Autopromocja

Najczęściej obierane przez Polaków  kierunki emigracji zarobkowej prezentują poniższe dane:

1.

  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

wyborcza.biz

2.

Austria

31

Holandia

103

Belgia

49

Hiszpania

34

Cypr

1

Irlandia

115

Czechy

8

Niemcy

560

Dania

25

Portugalia

1

Finlandia

3

Szwecja

40

Francja

63

Wielka Brytania

642

Grecja

12

Włochy

96

Źródło: Główny Urząd Statystyczny (dane w tysiącach)

http://www.money.pl

Korzyści z posiadania firmy w Anglii

3.

„...Polacy rozważający emigrację najczęściej wskazywali chęć wyjazdu do Wielkiej Brytanii (27%), Niemiec (26%), Norwegii (11%) i Holandii (9%). Podobnie jak w ubiegłym roku wśród preferowanych kierunków wyjazdów dominowały kraje Unii Europejskiej (72%)...”

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown, w okresie 6-9.03.2015 r. na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie Polaków N=633 osób, aktywnych lub potencjalnych uczestników rynku pracy, z której wykluczono emerytów, rencistów oraz osoby zajmujące się domem. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych w ramach projektu.

http://www.workservice.pl


Jak wynika z przytoczonych powyżej danych, najczęściej wybieranym przez Polaków kierunkiem emigracji zarobkowej jest Wielka Brytania.

Możliwość legalnego zatrudnienia w krajach Wielkiej Brytanii, nierozerwalnie łączy się z kwestią ubezpieczenia zdrowotnego, oraz możliwościami, sposobami, oraz co równie istotne, miejscem leczenia osoby ubezpieczonej.

Wielka Brytania posiada oczywiście system ubezpieczeń zdrowotnych, jednak to, z jakiego zakresu usług będziemy mogli korzystać, zależy od rożnych czynników. Zaliczymy do nich:

  • przyjazd z wizytą krótkoterminową
  • przyjazd do pracy
  • praca w UK i wyjazd za granicę
  • ubezpieczenie rodziny
  • świadczenia niezależne od ubezpieczenia

Jednym z dokumentów regulujących kwestie ubezpieczenia zdrowotnego obcokrajowców (w tym Polaków) przebywających na Wyspach Brytyjskich jest Europejska Karta Ubezpieczenia Społecznego\European Health Insurance Card  (EKUZ\EHIC). Jest ona niezwykle użyteczna w przypadku krótkoterminowego pobytu w UK oraz innych krajach Unii.

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem


EKUZ, to bezpłatny dokument, który gwarantuje nam dostęp do niezbędnych z medycznego punktu widzenia publicznych usług zdrowotnych w krajach UE, a ponadto na Islandii, w Szwajcarii, Norwegii i Liechtensteinie. Ale uwaga! Jest ona ważna jedynie dla pobytu tymczasowego. Jeżeli chcemy osiedlić się na stałe w innym kraju UE,  to powinniśmy się zarejestrować do systemu opieki socjalnej tego kraju i ubezpieczyć się w tym kraju, chyba, że posiadamy ważne ubezpieczenie z innego kraju unijnego.

Co daje, a czego nie daje nam EKUZ?

REKLAMA

Otóż  Europejska Karta Ubezpieczenia Społecznego daje nam możliwość leczenia w sytuacjach nagłych i nieprzewidzianych (wypadek, choroba powstała podczas pobytu za granicą), w państwowych placówkach opieki zdrowotnej państwa, na terenie którego przebywamy (oczywiście chodzi o wymienione wyżej państwa). Jeżeli leczenie jest celem wyjazdu lub chcemy leczyć się prywatnie, EKUZ nie obowiązuje. EKUZ nie powoduje ponadto pokrycia przez NFZ (prawo do korzystania z EKUZ maja osoby ubezpieczone w NFZ) kosztów transportu do kraju.

Gdyby doszło do sytuacji, w której mimo spełnienia warunków uprawniających do korzystania z bezpłatnych  usług gwarantowanych przez EKUZ będziemy zmuszeni do pokrycia kosztów opieki medycznej, powinniśmy zażądać wystawienia imiennego rachunku kredytowego oraz pisemnego uzasadnienia odmowy bezpłatnego leczenia, na podstawie których będziemy mieli możliwość domagać się zwrotu poniesionych kosztów od NFZ.

Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?

Natomiast wspomniany wyżej formularz S1 (dawniejsze formularze E106, E109,E120, E121), uprawnia do korzystania z opieki medycznej w sytuacji,  kiedy zamieszkujemy w kraju innym niż ten, w którym jesteśmy ubezpieczeni. W przeciwieństwie do EKUZ, gwarantującej jedynie świadczenia w sytuacjach nagłych, formularz S1 umożliwia korzystanie z pełnego zakresu usług medycznych, w tym także zabiegów oraz wizyt zaplanowanych. Jednakże formularz S1 oznacza jednocześnie rezygnację z usług zdrowotnych w państwie, w którym jesteśmy ubezpieczeni.

Aby uzyskać formularz S1 należy złożyć odpowiedni wniosek, zależny od sytuacji, która wymogła konieczność uzyskania w/w dokumentu. Oto poszczególne rodzaje wniosków:

Wniosek o wydanie dokumentu S1 osobie zamieszkałej w innym państwie UE lub EFTA - dedykowany jest: pracownikom przygranicznym, osobom stale wykonującym działalność zawodową w 2 państwach, mieszkającym w trzecim państwie, osobom wykonującym w państwie UE/EFTA innym niż Polska, w którym mieszkają pracę najemną na rzecz polskiego pracodawcy, osobom pobierającym świadczenia przedemerytalne.
Wniosek o wydanie dokumentu S1 osobom czasowo przenoszącym swoją działalność zawodową do innego państwa – w tym pracownikom oddelegowanym, które mają wydany dokument A1 na okres powyżej 1 roku, w tym także - osobom posiadającym status urzędnika służby cywilnej, funkcjonariusza państwowego lub żołnierza.
Wniosek o wydanie dokumentu S1 osobie ubiegającej się o rentę lub emeryturę zamieszkałej w innym państwie UE lub EFTA
Wniosek o wydanie dokumentu S1 członkowi rodziny zamieszkałemu w innym państwie niż osoba ubezpieczona
Wniosek o wydanie dokumentu S1 emerytowi, renciście lub członkowi rodziny emeryta rencisty

http://www.tel-med.pl

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Procedura uzyskania formularza S1 wygląda następująco:

Krok 1 – zgłoszenie faktu zmiany miejsca zamieszkania we właściwym oddziale ZUS lub też organie emerytalno – rentowym.

Krok  2 – uzyskanie dokumentu właściwego dla tytułu, z jakiego jesteśmy ubezpieczeni; czyli:

- dokumentu A1 na okres równy lub dłuższy niż 1 rok z ZUS,

- aktualnego zaświadczenia o pobieraniu świadczenia przedemerytalnego,

- zaświadczenia wystawione przez jednostkę delegującą,

- aktualnego zaświadczenia o złożeniu wniosku o przyznanie renty albo emerytury


Krok 3 – złożenie w odpowiednim Oddziale Wojewódzkim NFZ kompletu otrzymanych dokumentów

Krok 4 – rejestracja uzyskanego formularza S1 w odpowiedniku NFZ w kraju będącym nowym miejscem zamieszkania

Jednym z dokumentów, wymaganych do uzyskania formularza S1 jest dokument A1. Czym on jest i czemu służy?

A1 stanowi dowód na podleganie w zakresie ubezpieczeń społecznych pod ustawodawstwo konkretnego państwa. A1 ma taka samą formę dla wszystkich krajów europejskich; jest to tzw. Dokument Unijny.

A1 umożliwia odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne w jednym z krajów UE, zwalniając jednocześnie z odprowadzania składek w innym kraju. Wynika to z unijnego prawa, mówiącego, że składki na ubezpieczenia społeczne można odprowadzać tylko w jednym z krajów Unii Europejskiej. A1 mówi w którym.

C.D.N.

Autor: Bartosz Fuchs, Admiral Tax Ltd

Kontakt:

Michał Mokrysz

Dyrektor Handlowy

Admiral Tax Ltd

michal.mokrysz@admiral.tax

tel. 12 44 66 333

kom. 606 543 108

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA