REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza i umowa zlecenie w świetle przepisów o podatku dochodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Jeżeli umowa zlecenia nie będzie zawarta w ramach działalności gospodarczej to przychody osiągane z tego tytułu należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie podatnikowi, która uzyskuje przychody z tytułu umowy zlecenia, przysługują koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

REKLAMA

Autopromocja

Skorzystaj z KALKULATORA UMÓW ZLECENIA 2003-2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W interpretacji indywidualnej o sygnaturze IPPB1/415-984/13-2/KS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odpowiedział na pytanie postawione przez podatnika, który jako osoba fizyczna prowadził działalność gospodarczą w postaci usług rachunkowo- księgowych. Jednocześnie w ramach umowy cywilnoprawnej zlecenia chciał świadczyć swoje usługi na rzecz innego podmiotu o treści pokrywającej się z prowadzoną działalnością. W związku z tym, z tytułu umowy cywilnoprawnej chciał uzyskać możliwości odpisania kosztów uzyskania przychodów w postaci 20% ryczałtu.

Podatnik spytał organ podatkowy o możliwość zawarcia umowy zlecenia, a tym samym zastosowania zryczałtowanej, 20% stawki kosztów uzyskania przychodów, gdy jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą o charakterze usług rachunkowo- księgowych, których treść w Polskiej Klasyfikacji Działalności jest zbieżna.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Umowa zlecenia ze współmałżonkiem - składki ZUS


Zlecenie i działalność - to możliwe


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych traktuje świadczenie usług na podstawie umowy cywilnoprawnej jako działalność wykonywaną osobiście. Regulacja ta, zawarta w art. 13 pkt. 8 lit. a, stawia warunek, aby działalność ta wykonywana była przez osobę fizyczną i aby przychody z nią związane nie pochodziły z prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Istotne będzie zatem rozpatrzenie w tym przypadku treści zawartej umowy zlecenia, którą strony mogą ułożyć wedle swego uznania tak, aby nie była ona sprzeczna z literą prawa i nie służyła do jego obejścia. Podatnik prowadzący działalność gospodarczą, może zatem jednocześnie zawrzeć umowę zlecenia z drugim podmiotem, która zaklasyfikowana będzie jako przychód z innego źródła niż działalność podstawowa.

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?


Podporządkowanie jak w umowie o pracę


Przesłanką do oddzielnej kwalifikacji umowy cywilnoprawnej - nawet takiej, której treść pokrywa się z zakresem działalności gospodarczej - stanowi art. 5b ust. 1 ustawy. Odpowiedzialność za rezultat wykonywanych czynności w ramach umowy w stosunku do osób trzecich ma ponosić zleceniodawca. To na jego ryzyko i pod jego kierownictwem oraz w wyznaczonym miejscu i czasie ma być wykonywana działalność.

Zapraszamy na forum Księgowość


Swoboda umów - swoboda wyboru opodatkowania


Dyrektor Izby Skarbowej w odpowiedzi na interpretację podkreślił, iż to od stron stosunku cywilnoprawnego, które spełniły powyższe warunki zależy kwalifikacja i sposób rozliczenia przychodów. Jeżeli więc podatnik, pomimo prowadzonej działalności gospodarczej zawiera dodatkowo umowę zlecenie, której treść pokrywa się z zakresem wyżej wymienionej działalności, może to oznaczać, iż chce inaczej zaklasyfikować osiągane w ten sposób przychody do czego w związku z tym ma pełne prawo.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne - co warto wiedzieć? (część I)


Koszty uzyskania - na zasadach ogólnych


Koszty uzyskania przychodów są wydatkami, jakie podatnik ponosi w celu uzyskania przychodu, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła. Do obowiązków podatnika należy wykazanie, iż poniesione wydatki mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wśród pozostałych źródeł koszty mogą być natomiast odliczane w sposób zryczałtowany lub kwotowo (np. w stosunku pracy). We wniosku o interpretację podatnik pytał o możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodów od zawartej umowy zlecenia, pokrywającej się w treści z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą w formie zryczałtowanej, co spowodowałoby, iż kwota odliczenia będzie wynosiła 20% uzyskanego przychodu pomniejszonego o potrącone składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe. Dopuszczając możliwość zawarcia samej umowy, Dyrektor Izby Skarbowej przychylił się również do przedstawionej przez podatnika propozycji odliczenia kosztów.

Umowy o dzieło i umowy zlecenia - czym się różnią?

Powyżej opisana interpretacja przychyla się do wykładni prawa w myśl dyskusyjnej zasady in dubio pro tributario. Organ podatkowy w zakończeniu uzasadnienia zaznaczył jednak, iż jego interpretacja dotyczy wyłącznie aspektów prawno- podatkowych przedstawianego zagadnienia, a więc nie badał on dopuszczalności zawarcia umowy zlecenia o stricte pracowniczym podporządkowaniu. Pojawia się zatem pytanie jak to zagadnienie odbiorą inne organa administracji, które również zainteresowane są w odprowadzaniu danin publicznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA