REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ozusowanie umów zleceń nie tak prędko?

REKLAMA

Już od kilku miesięcy rząd zapowiada ozusowanie umów zleceń jako lekarstwo na bolączki rynku pracy. Choć rzeczywista intencja to raczej dodatkowe wpływy do budżetu - jeszcze w 2014 r. zaplanowano dochody z tego tytułu na poziomie 340 mln zł - to może się okazać, że pośpiech w tej kwestii przyniesie efekty odwrotne od oczekiwanych - uważa Konfederacja Lewiatan.


Ozusowanie umów zleceń


Reforma polegająca na ozusowaniu umów zleceń wygląda na zupełnie prostą do wprowadzenia - popierają ją związkowcy, pracodawcy i pracownicy. Gdzie zatem tkwi problem? Otóż konieczny jest czas (vacatio legis), które pozwoli przedsiębiorcom, jak również ich klientom (w tym instytucjom publicznym i samorządom), na zmianę budżetów, renegocjowanie umów i dostosowanie do nowych warunków prawnych. Trzy miesiące to zdecydowanie za mało, by zmienić tysiące kontraktów i wprowadzić nowe zasady. O wydłużenie okresu dostosowawczego wnioskuje także Komisja Wspólna Rządu i Samorządu.

REKLAMA

Autopromocja

Rząd już wcześniej wprowadzał w szybkim trybie niektóre akty prawne, nie bacząc na konsekwencje społeczne takiego działania. W ten właśnie sposób tylko w styczniu i lutym 2014 r. (czyli na miesiąc przed wejściem stosownej ustawy w życie) wysłał aż 7,5 tys. osób niepełnosprawnych na bruk, zlikwidowano 23 zakłady pracy chronionej, a na rynku otwartym 450 firm przestało zatrudniać osoby niepełnosprawne. Tylko dlatego, że w listopadzie przyjęto nowe, absolutnie zaskakujące dla wszystkich uczestników rynku pracy (w tym także samych niepełnosprawnych i ich pracodawców) zmiany w dofinansowaniach dla przedsiębiorstw i ustanowiono 3-miesięczne vacatio legis. A to dopiero początek bolesnej reformy, która wyrzuci na bruk tysiące osób niepełnosprawnych, pozbawiając ich nie tylko pracy, ale przede wszystkim wykluczając z życia społecznego.

Rośnie liczba zatrudnionych na umowę o dzieło lub zlecenie


Zbyt krótkie vacatio legis


Innym problemem, który może pojawiać się przy krótkim vacatio legis jest bezpieczeństwo obiektów publicznych, zwłaszcza wojskowych czy szpitalnych. Przedsiębiorcy, szukając mechanizmów zachowania płynności, rozwiążą długoterminowe kontrakty, które nie uwzględniają tak znaczącego obciążenia fiskalnego - choćby w oparciu o art. 475 par.1 Kodeksu Cywilnego, dający taką możliwość („jeżeli świadczenie stało się niemożliwe skutkiem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi, zobowiązanie wygasa"). W efekcie obiekty wojskowe i publiczne mogą zostać z dnia na dzień pozbawione ochrony, a szpitale gwarancji utrzymania czystości, dezynfekcji i dostaw żywności dla chorych w przypadku cateringu zewnętrznego. To oznacza paraliż usług niezbędnych z punktu widzenia państwa i rządu - zwłaszcza w obliczu obecnej niestabilnej sytuacji geopolitycznej.

Umowa zlecenia ze współmałżonkiem - składki ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?

Oskładkowanie umów zleceń jest konieczne. Rozumieją to przedsiębiorcy, dojrzał do tego, jak widać, rząd i oczekują tego pracownicy. Każdy co prawda kieruje się innymi pobudkami: przedsiębiorcy chcą zlikwidować w ten sposób nieuczciwą konkurencję, rząd zamierza zwiększyć wpływy do budżetu, a pracownicy pragną zapewnić sobie godziwą emeryturę. Cele te jednak tylko wtedy zostaną osiągnięte, bez negatywnych skutków ubocznych, gdy ustawę wprowadzimy z rozwagą i z uwzględnieniem realiów gospodarczych, w jakich ją będziemy wprowadzać. Czyli z odpowiednim, minimum 12-miesięcznym vacatio legis, które pozwoli na dostosowanie wszystkich stron do nowych realiów prawnych, a pracownikom rzeczywiście zagwarantuje bezpieczeństwo zatrudnienia.

W przeciwnym razie grozi nam skokowy wzrost bezrobocia w 2015 r. Tylko w kontraktach usługowych w ramach zamówień publicznych zatrudnionych jest aż 290 tys. osób. Można łatwo przewidzieć, że już w pierwszym miesiącu obowiązywania ustawy 60 tys. z nich stanie w kolejce po zasiłek dla bezrobotnych.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA