REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiar urlopu wypoczynkowego dla nowego pracownika

Wymiar urlopu dla nowego pracownika
Wymiar urlopu dla nowego pracownika
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady pracownikom przysługuje albo 20 dni, albo 26 dni urlopu wypoczynkowego w trakcie roku. 20 dni urlopu mają pracownicy, których staż pracy wynosi mniej niż 10 lat, a 26 dni ci, którzy mają przynajmniej 10 lat stażu pracy. trzeba wiedzieć, że do stażu pracy, oprócz okresów zatrudnienia na umowie o pracę (także za granicą), zalicza się również i lata nauki.

Pracodawca musi pamiętać, że to, ile urlopu należy się naszemu pracownikowi, determinuje nie tylko okres, jaki przepracował w naszej firmie, ale też i wymiar jego czasu pracy, jego wykształcenie czy współpraca z poprzednimi pracodawcami. Co więcej, podstawą do wyliczenia urlopu u polskiego pracodawcy są też okresy zatrudnienia odbyte w zagranicznej firmie.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem (książka)

Liczba dni urlopu nie zależy natomiast od branży i zajmowanego stanowiska, przebiegu stosunku pracy czy jego zakończenia. Nie ma zatem znaczenia, z jakiej przyczyny pracownik zakończył umowę z poprzednim szefem. Bez znaczenia pozostają również przerwy (i ich długość) w zatrudnieniu. Jeśli ktoś raz był pracownikiem, wlicza mu się to w jego „ogólną” historię zatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwsza umowa o pracę

Jeśli zatrudniamy studenta lub absolwenta szkoły wyższej, koniecznie należy zajrzeć do jego świadectw ukończenia uczelni. Do okresu pracy pracownika, od którego zależy ilość dni urlopu, ustawodawca wlicza z tytułu ukończenia:

  • szkoły wyższej (za taką należy przyjmować zarówno ukończone studia licencjackie, jak i magisterskie) – 8 lat,
  • szkoły policealnej – 6 lat,
  • średniej szkoły zawodowej – czas trwania nauki przewidziany programem nauczania, ale maksymalnie 5 lat,
  • średniej szkoły zawodowej dla absolwentów zasadniczych (równorzędnych) szkół zawodowych – 5 lat,
  • średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata oraz
  • zasadniczej szkoły zawodowej lub innej równorzędnej – czas trwania nauki przewidziany programem nauczania, ale maksymalnie 3 lata.

Jeśli ktoś ukończył więcej niż jedną szkołę, do wymiaru urlopu wypoczynkowego wlicza się tylko jeden okres – ten, który dotyczy ostatnio ukończonej szkoły. Przy zatrudnianiu osoby, która swoją pierwszą pracę na umowie o pracę ma już za sobą, do stażu pracy oprócz ukończonej uczelni wlicza się oczywiście też okres, jaki przepracowała jako etatowiec.

Podpisanie pierwszej umowy o pracę nie uprawnia automatycznie do 20 dni urlopu. Prawo do wypoczynku uzyskuje się z każdym przepracowanym miesiącem w proporcji 1/12 urlopu przysługującego pracownikowi po przepracowaniu roku. Kiedy zatem przedsiębiorca zatrudnia świeżego pracownika 1 dnia miesiąca, pracownik po przepracowaniu tego miesiąca może pójść jedynie na 1,66-dniowy urlop (20 dni*1/12 = 1,66).

Przepracowany miesiąc nie zawsze pokrywa się z miesiącem kalendarzowym. Zależy to od chwili zawarcia pierwszego stosunku służbowego. I tak, jeśli umowę o pracę z pracownikiem podpisujemy:

  • 1 dnia miesiąca – o urlop będzie się mógł ubiegać ostatniego dnia miesiąca,
  • w trakcie miesiąca, np. 4 maja – miesiąc pracy minie 3 czerwca,
  • w grudniu – pracownik nie będzie miał prawa do urlopu w grudniu, ale wraz z początkiem stycznia nabędzie prawo do kolejnego urlopu, za cały kolejny rok.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dwie umowy o pracę

Kiedy podwładnego łączą równolegle dwie lub więcej umowy o pracę, do stażu pracy wlicza się okres poprzedniego, niezakończonego zatrudnienia w części przypadającej przed rozwiązaniem drugiego lub kolejnego stosunku pracy.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA