REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?
Jak uzyskać dofinansowanie wynagrodzeń pracowników w czasie epidemii koronawirusa?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

O dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników i zleceniobiorców może ubiegać się każdy przedsiębiorca (także np. spółki z o.o. czy wspólnicy spółki cywilnej), który zanotował przynajmniej 15% spadek tzw. obrotów gospodarczych (czyli spadek sprzedaży towarów lub usług).

Komu przysługuje dofinansowanie wynagrodzeń

REKLAMA

O dofinansowanie wynagrodzeń może ubiegać się każdy przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Przedsiębiorcą jest wiec osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

REKLAMA

Ważnym warunkiem, jaki powinien wystąpić u pracodawcy ubiegającego się o dofinansowanie jest spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19. Zobacz więcej: Spadek obrotów gospodarczych - jak liczyć?
Aby móc wykazać taki spadek obrotów, przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą co najmniej 2 miesiące.

Ponadto pracodawca nie może zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych czy składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca trzeciego kwartału 2019 r. Wyjątkiem jest tu sytuacja, gdy przedsiębiorca zawarł umowę z ZUS lub gdy na podstawie otrzymanej decyzji urzędu skarbowego opłaca raty czy korzysta z odroczenia terminu płatności.

Warunki uzyskania dofinansowania

Każdy przedsiębiorca może ubiegać się o dofinansowanie wynagrodzeń swoich pracowników objętych:

  • przestojem ekonomicznym albo
  • obniżonym wymiarem czasu pracy.

REKLAMA

Wsparcie finansowe przysługuje przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od daty złożenia wniosku.
Warto pamiętać, iż dofinansowanie można uzyskać nie tylko do wynagrodzeń „etatowych” pracowników, ale przykładowo również osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Definicje przestoju ekonomicznego oraz obniżonego wymiaru czasu pracy zawiera art. 2 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy.

SŁOWNICZEK
przestój ekonomiczny – okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy,
obniżony wymiar czasu pracy – obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!
Przedsiębiorca powinien zawrzeć z pracownikami porozumienie w zakresie obniżenia wymiaru czasu pracy lub objęcia ich przestojem ekonomicznym.

Konieczna jest tu zgoda odpowiednio związków zawodowych lub przedstawicieli pracowników.

Obniżenie wynagrodzenia tylko po zmniejszeniu czasu pracy

Mówiąc o dofinansowaniu do wynagrodzenia pracownika, któremu obniżono etat, używa się często skrótu myślowego: 40/40/20. Oznacza on, iż pracodawca pokrywa 40% wynagrodzenia pracownika, państwo kolejne 40% procent, a 20% stanowi koszt pracownika, któremu obniżono wynagrodzenie.

W rzeczywistości wygląda to inaczej.

Pracodawca, który chce otrzymać dofinansowanie, może obniżyć pracownikowi wymiar czasu pracy o 20%, maksymalnie do 0,5 etatu. Wysokość wynagrodzenia nie może być niższa niż płaca minimalna  z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

W takim przypadku dofinansowanie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) wyniesie maksymalnie połowę obniżonego wynagrodzenia, nie więcej jednak niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Kwota ta ogłaszana jest przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS.

Zobacz więcej: Obniżenie wynagrodzenia pracowników o 20% z powodu koronawirusa

Pracownik objęty przestojem ekonomicznym otrzyma wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%. Nie może być ono jednak niższe niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. W takim przypadku pracodawca uzyska dofinansowanie w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę (z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy).

W 2020 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę wynosi 2600 zł.

W obu przypadkach przedsiębiorca może również ubiegać się o środki z FGŚP na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od przyznanych świadczeń.

Ważne!
Pracodawca nie otrzyma dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Problem z aktualną kwotą przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia

Główny Urząd Statystyczny nie podał jeszcze kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za I kwartał 2020 r. „Do momentu wydania przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, komunikatu w sprawie ogłoszenia przeciętnego wynagrodzenia w I kwartale 2020 roku, w toku rozpoznania wniosków przedsiębiorców stosuje się, zgodnie z zapisami ustawowymi, komunikat Prezesa GUS w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2019 roku” – czytamy w odpowiedzi Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marleny Maląg (z dnia 15 kwietnia 2020 r.) na pismo Rzecznika Praw Obywatelskich.

Przeciętne wynagrodzenie w czwartym kwartale 2019 r. wyniosło 5 198,58 zł

Ważne!
Pracodawca może skorzystać z innych świadczeń na ochronę miejsc pracy, jednak nie może uzyskać pomocy finansowej w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie tych samych tytułów wypłaty

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Będą zmiany w zasadach przyznawania dofinansowania wynagrodzeń

W Senacie trwają prace nad ustawą o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Ustawa ta została uchwalona przez Sejm 9 kwietnia 2020 r. Zawiera m.in. zmiany w zakresie przyznawania dofinansowań do wynagrodzeń pracowników.

Najważniejsze planowane zmiany:

- o dofinansowanie będą mogły ubiegać się także organizacje pozarządowe;

- warunek braku zaległości w opłacaniu składek będzie dotyczył składek do końca trzeciego kwartału 2019 r.;

- obniżenie wymiar czasu pracownika nie będzie wynosiło 20%, a maksymalnie 20% i tak jak obecnie nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że  wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Zobacz więcej: Tarcza 1.1 - najważniejsze zmiany dla pracodawców

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.)
Ustawa z  dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 669)
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 z późn. zm.)
Rządowy projekt ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (etap legislacyjny: ustawa uchwalona przez Sejm)
Komunikat prezesa GUS z dnia 11 lutego 2020 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2019 r. (M. P. z 2020 r., poz. 171)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA