REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!

Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!
Co dostaniemy zamiast podwyżki w 2024 roku? Firmy szukają oszczędności. Ale pracownicy mogą na tym zyskać!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Widmo wysokich kosztów firmowych skłania pracodawców do szukania rozwiązań, które pozwolą optymalizować wydatki. Jednym z nich jest wdrożenie strategii pozapłacowej bazującej na benefitach żywieniowych, która zapewnia oszczędności zarówno firmie, jak i zatrudnionym. Aby przyciągnąć i zatrzymać talenty, firmy coraz częściej już na etapie rekrutacji informują o wartości finansowej benefitów, ponieważ kandydaci nie mają świadomości, z czego składa się całkowity pakiet wynagrodzeń. 

Wzrost płacy minimalnej, presja płacowa, rotacja i trudności z utrzymaniem zaangażowania pracowników – to wszystko sprawia, że pracodawcy stoją przed koniecznością weryfikacji poziomu wynagrodzeń w zespołach i zwiększaniem atrakcyjności oferty, jednocześnie dbając o to, by podnoszenie płac nie zdominowało wszystkich firmowych kosztów, które już teraz są sporym wyzwaniem. 

Autopromocja

Strategie na trudne czasy

- Z perspektywy pracownika kluczowa jest wysokość wynagrodzenia, ale dobrze dobrane świadczenia pozapłacowe również zwiększają wartość pensji. Dlatego warto wypracować długofalową strategię. Nawet jeśli podwyżki są z różnych powodów wstrzymane, to budując ekosystem złożony z pozytywnej kultury, możliwości szybkiego rozwoju w firmie, poczucia wpływu i doceniania oraz dopasowanych świadczeń, możemy niejako „wydłużać” życie pracownika w organizacji i zabezpieczać się na okres turbulencji – mówi Piotr Cwalina, Doradca Biznesowy, Ekspert w obszarze Compensation & Benefits, na łamach najnowszego raportu Pluxee Polska „Przyciągnij i zatrzymaj”. Jego zdaniem warto częściej komunikować wartość oferowanych benefitów i uświadamiać, że jest to inwestycja ze strony pracodawcy. Pracownicy i kandydaci do pracy często nie zdają sobie sprawy z tego, że dzięki zatrudnieniu zyskują dostęp do pakietów na znacznie korzystniejszych warunkach niż gdyby starali się o nie prywatnie. Posiadanie dobrej strategii benefitowej zapewnia więc przewagę w utrzymaniu pracowników. 

Tymczasem – jak wynika z badania PBS, zrealizowanego na zlecenie Pluxee Polska – tylko 44% badanych pracowników jest zadowolonych z oferty benefitowej w swoim miejscu pracy, a aż 28% nie wyraziło jednoznacznie swojego zdania. „Brakuje mi niektórych benefitów” – to najczęściej wskazywany powód niezadowolenia (53%), na kolejnym miejscu znalazły się mała różnorodność oferty (27%) i brak możliwości samodzielnego wyboru świadczeń (23%). 

Dla pracodawców jest to sygnał, że badanie potrzeb i preferencji benefitowych powinno być ważnym elementem strategii na nowy rok. Warto też monitorować poziom wykorzystania oferowanych benefitów. Nie jest to jednak często praktykowane w firmach. W sytuacji, kiedy pracownicy rzadko sięgają po dane świadczenie, może dochodzić do marnowania środków. Jak więc efektywnie wykorzystać budżet na benefity? 

Sposób na zdrowszą kulturę i… oszczędności

- Obserwujemy stale rosnące zainteresowanie benefitami żywieniowymi i mamy przeświadczenie, że w najbliższych latach to właśnie karty na lunch będą dominować na rynku świadczeń pozapłacowych. Pracodawcy upatrują w tym rozwiązaniu skuteczną strategię pozwalającą odpowiadać na potrzeby pracowników i zwiększać ich siłę nabywczą. Już teraz 80% pracowników, którzy nie otrzymują regularnego dofinansowania posiłków, chciałoby mieć taką możliwość w swoim miejscu pracy. 75% badanych pracujących zaznacza, że zaletą tego rozwiązania jest oszczędzanie pieniędzy, a 62% wskazuje na wygodę. To wyraźnie pokazuje, że tak zainwestowane środki benefitowe zostaną dobrze zagospodarowane, gdyż pracownicy oczekują bardzo praktycznej, codziennej formy wsparcia dla domowego budżetu – mówi Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Pluxee Polska. 

Karty na lunch to rozwiązanie, z którego można korzystać zarówno podczas pracy stacjonarnej, jak i zdalnej i hybrydowej. W ten sposób pracodawca może zadbać o prozdrowotną kulturę organizacji. A jest nad czym popracować – jak wynika z badania PBS, aż 50% badanych pracowników przyznaje, że na ich styl odżywiania wpływa brak czasu w trakcie pracy na posiłek, a 25% respondentów wskazuje na brak warunków w miejscu pracy. Benefity żywieniowe pozwalają ominąć istotną przeszkodę, jaką jest też brak czasu na samodzielne przygotowanie posiłków (54%). Pomagają wdrożyć dobre nawyki i zadbać o regularność – to ważne o tyle, że aż 44% pracujących przyznaje, że je zdrowo, ale nieregularnie. 19% badanych ocenia swój styl odżywiania jako niezdrowy, a 32% mówi o tym, że je zdrowo i regularnie. 

Dofinansowanie posiłków oznacza nie tylko większą efektywność, energię oraz integrację zespołów, ale też przyjemność płynącą z oszczędzania. Pracodawca, który funduje karty na lunch, zyskuje optymalizację kosztów na poziomie 1106 zł rocznie na jednego pracownika – w ten sposób oszczędza na składkach ZUS, dzięki ulgom, które obowiązują od września 2023 r.. Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wzrosła wówczas kwota zwolnienia z oskładowania ZUS dofinansowania posiłków, oferowanego przez pracodawcę jako benefit, do 450 zł miesięcznie na jednego pracownika. Oszczędności zyskują też pracownicy – 1070 zł rocznie. Warto więc wiedzieć, jak w nowym roku można pokierować polityką benefitową, by uzyskać tego typu optymalizacje.

Co zamiast podwyżki?

Okazuje się, że w sytuacji, gdyby pracodawca nie był w stanie udzielić podwyżki, chętnie widzianą rekompensatą byłyby karty przedpłacone – tak wskazuje 56% badanych pracowników. Do atrakcyjnych alternatyw należą też według respondentów: dofinansowanie wypoczynku (44%), dofinansowanie dojazdu do pracy (34%), pakiety medyczne dla pracownika i rodziny (32%). 
Co ciekawe, aż 58% badanych pracowników deklaruje, że gdyby mieli od pracodawcy dodatkowy budżet w wysokości 300 zł, to wybraliby kartę na lunch (58%), od której nie odprowadza się składek ZUS i otrzymuje się realnie 264 zł na rękę. Dla porównania: w przypadku podwyżki po odprowadzeniu przez pracownika i pracodawcę składek ZUS i PIT, pracownikowi zostałoby 169 zł na rękę. To pokazuje, że warto poznawać i sprawdzać różnorodne strategie wzmacniania pracowniczego portfela, gdyż oczekują tego również sami zainteresowani. 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyciągnąć i zatrzymać – co jeszcze zadziała?

Strategie płacowe i pozapłacowe to jedno, ale dla utrzymania uwagi i zaangażowania konieczne jest holistyczne spojrzenie na wiele elementów tworzących środowisko pracy. Tymczasem:
- tylko 37% badanych zauważa, że firma umożliwia im rozwijanie nowych, przydatnych kompetencji i zdobycie nowych kwalifikacji,
- 35% respondentów ma poczucie wpływu na to, co się dzieje w pracy,
-mzaledwie 21% pracujących przyznaje, że pracodawca regularnie pyta o jego potrzeby i oczekiwania.

Atmosfera, relacje, możliwości rozwoju, poczucie sensu pracy – niezależnie od aktualnej sytuacji ekonomicznej – cały czas stanowią one fundament motywacji. Więcej o strategiach zarówno w kontekście polityki wynagrodzeń, jak i pozapłacowych aspektów, można przeczytać w raporcie Pluxee Polska „Przyciągnij i zatrzymaj”.

****

O badaniu
Ogólnopolskie badanie „Potrzeby pracowników 2023” zostało przeprowadzone na zlecenie Pluxee Polska przez pracownię PBS, w dniach 27.04.2023 – 16.05.2023. W badaniu wzięło udział 1200 pracowników (bez samozatrudnionych).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA