Awans w oczach pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Ubiegły 2014 rok był wyjątkowo dobry dla 18,6 proc. pracowników, dla których awans był formą docenienia ich pracy. Dla 76 proc. ankietowanych awans miał też wymierny skutek pod postacią wyższych zarobków. Co ciekawe, dla 23 proc. respondentów była to podwyżka rzędu 10 – 20 proc., a 21 proc. z nich awans wiązał się ze wzrostem wynagrodzenia o ponad 30 proc. Z wyższymi zarobkami dla 81 proc. ankietowanych, wiąże się także większy zakres obowiązków. Z kolei dla 77 proc. pracowników z badania serwisu infoPraca awans to także nowy zakres obowiązków.
REKLAMA
– Te dane pokazują, że pracodawcy są dobrymi obserwatorami i coraz szybciej reagują na zmieniające się warunki na rynku. Awans jest z jednej strony docenieniem pracownika i jego kompetencji, a z drugiej strony postawieniem nowych zadań i celów do realizacji, wynikających najczęściej z dynamiki rozwoju firmy. Pozwala on często na zwiększenie efektywności istniejących procesów i „nowe spojrzenie” na realizację strategii operacyjnej. Awans nie jest zatem jedynie ambicjonalnym zaspokajaniem aspiracji pracowników, ale naturalnym sposobem na szybszy rozwój firmy. Dla pracowników jest także wyraźnym sygnałem, że firma się zmienia, a zatrudnione osoby mają szansę na wielopłaszczyznowy rozwój i spełnienie – komentuje Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca.
Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF
Poziom atrakcyjności awansu
Respondenci z badania infoPraca stwierdzili, że najlepszą stroną awansu są wyższe zarobki (45 proc.), ale blisko dla co czwartego ankietowanego (24,8 proc.) ważny jest także rozwój osobisty związany z nowymi obowiązkami. Sam fakt docenienia przez pracodawcę był istotny dla blisko co piątego respondenta (19,5 proc.). Z kolei najmniej atrakcyjną stroną związaną z awansem jest nowy zakres obowiązków, bo tylko 2 proc. pracowników ucieszyło się z takiej opcji. Co ciekawe, pomimo dużych możliwości związanych z pięciem się w górę po szczeblach kariery, prawie 44 proc. pracowników nie uzależnia związania się na dłużej z pracodawcą od awansu.
– Warto zwrócić uwagę, co wynika z tego zestawienia. Wyraźnie widać, że część pracowników koncentruje się głównie na elemencie finansowym i mniej zauważa inne aspekty związane z awansem, chociażby rozwój i większą odpowiedzialność. Może to wynikać po części z faktu, iż pracodawca nie potrafi wyraźnie wytłumaczyć, z czego wynika awans i oczekuje od pracownika, a po części np. z typowo roszczeniowej postawy pracownika. To ważne, bo jeśli awans kojarzony jest jedynie z podwyżką finansową, a nie z nowymi zadaniami, zaufaniem i większą odpowiedzialnością dochodzi do nieporozumień. Komunikacja pracodawca-pracownik jest kluczem do sprawnego działania. Jeśli pracownik rozumie czym jest awans, a pracodawca precyzyjnie wyjaśni swoje postępowanie i oczekiwania, możemy mówić o postępie. W innym przypadku pracownik potraktuje awans jako coś, co mu się należy, a pracodawca będzie rozczarowany brakiem efektu zmian personalnych – dodaje Marek Jurkiewicz z infoPraca.
Należy zatem uważnie obserwować i na bieżąco sprawdzać są skutki awansu pracowników i wyciągać wnioski. Awans musi być wkomponowany w działanie firmy, nie może być jedynie formalną zmianą stanowiska i wynagrodzenie. Trzeba wiedzieć, co chcemy osiągnąć i jaki jest cel, takiej a nie innej polityki kadrowej. Wyraźna informacja musi wyjść od pracodawcy, z kolei od pracownika trzeba oczekiwać deklaracji, że rozumie sytuację i postawione przed nim zadania.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat