REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awans w oczach pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Awans w oczach pracowników
Awans w oczach pracowników

REKLAMA

REKLAMA

Prawie co piąty pracownik awansował w ciągu ostatniego roku – takie wnioski płyną z ankiety serwisu infoPraca. Dla ponad ¾ respondentów awans wiązał się z podwyżką.

REKLAMA

Ubiegły 2014 rok był wyjątkowo dobry dla 18,6 proc. pracowników, dla których awans był formą docenienia ich pracy. Dla 76 proc. ankietowanych awans miał też wymierny skutek pod postacią wyższych zarobków. Co ciekawe, dla 23 proc. respondentów była to podwyżka rzędu 10 – 20 proc., a 21 proc. z nich awans wiązał się ze wzrostem wynagrodzenia o ponad 30 proc. Z wyższymi zarobkami dla 81 proc. ankietowanych, wiąże się także większy zakres obowiązków. Z kolei dla 77 proc. pracowników z badania serwisu infoPraca awans to także nowy zakres obowiązków.

REKLAMA

Te dane pokazują, że pracodawcy są dobrymi obserwatorami i coraz szybciej reagują na zmieniające się warunki na rynku. Awans jest z jednej strony docenieniem pracownika i jego kompetencji, a z drugiej strony postawieniem nowych zadań i celów do realizacji, wynikających najczęściej z dynamiki rozwoju firmy. Pozwala on często na zwiększenie efektywności istniejących procesów i „nowe spojrzenie” na realizację strategii operacyjnej. Awans nie jest zatem jedynie ambicjonalnym zaspokajaniem aspiracji pracowników, ale naturalnym sposobem na szybszy rozwój firmy. Dla pracowników jest także wyraźnym sygnałem, że firma się zmienia, a zatrudnione osoby mają szansę na wielopłaszczyznowy rozwój i spełnienie – komentuje Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca. 

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Poziom atrakcyjności awansu

REKLAMA

Respondenci z badania infoPraca stwierdzili, że najlepszą stroną awansu są wyższe zarobki (45 proc.), ale blisko dla co czwartego ankietowanego (24,8 proc.) ważny jest także rozwój osobisty związany z nowymi obowiązkami. Sam fakt docenienia przez pracodawcę był istotny dla blisko co piątego respondenta (19,5 proc.). Z kolei najmniej atrakcyjną stroną związaną z awansem jest nowy zakres obowiązków, bo tylko 2 proc. pracowników ucieszyło się z takiej opcji. Co ciekawe, pomimo dużych możliwości związanych z pięciem się w górę po szczeblach kariery, prawie 44 proc. pracowników nie uzależnia związania się na dłużej z pracodawcą od awansu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Warto zwrócić uwagę, co wynika z tego zestawienia. Wyraźnie widać, że część pracowników koncentruje się głównie na elemencie finansowym i mniej zauważa inne aspekty związane z awansem, chociażby rozwój i większą odpowiedzialność. Może to wynikać po części z faktu, iż pracodawca nie potrafi wyraźnie wytłumaczyć, z czego wynika awans i oczekuje od pracownika, a po części np. z typowo roszczeniowej postawy pracownika. To ważne, bo jeśli awans kojarzony jest jedynie z podwyżką finansową, a nie z nowymi zadaniami, zaufaniem i większą odpowiedzialnością dochodzi do nieporozumień. Komunikacja pracodawca-pracownik jest kluczem do sprawnego działania. Jeśli pracownik rozumie czym jest awans, a pracodawca precyzyjnie wyjaśni swoje postępowanie i oczekiwania, możemy mówić o postępie. W innym przypadku pracownik potraktuje awans jako coś, co mu się należy, a pracodawca będzie rozczarowany brakiem efektu zmian personalnych – dodaje Marek Jurkiewicz z infoPraca. 

Należy zatem uważnie obserwować i na bieżąco sprawdzać są skutki awansu pracowników i wyciągać wnioski. Awans musi być wkomponowany w działanie firmy, nie może być jedynie formalną zmianą stanowiska i wynagrodzenie. Trzeba wiedzieć, co chcemy osiągnąć i jaki jest cel, takiej a nie innej polityki kadrowej. Wyraźna informacja musi wyjść od pracodawcy, z kolei od pracownika trzeba oczekiwać deklaracji, że rozumie sytuację i postawione przed nim zadania.

Komplet żółtych książek – Prawo Pracy i ZUS 2015

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA