REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie w sektorze instytucji finansowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Większość organizacji z sektora instytucji finansowych wstrzymuje projekty rozwojowe wiążące się z przyrostem zatrudnienia, oczekując na pojawienie się wyraźnego trendu wzrostowego polskiej gospodarki. Mimo to w niektórych obszarach tego sektora zapotrzebowanie na nowych pracowników jest wysokie.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja

Do tej pory na polskim rynku finansowym dominowały trendy konsolidacji i restrukturyzacji, w wyniku których udziały największych graczy rosły, a wiele znanych i cenionych marek kończyło swoją działalność zwalniając przy tym grupy pracowników. „W tym samym czasie, kilka międzynarodowych instytucji finansowych wykorzystało moment relatywnej stagnacji polskiego rynku finansowego do otwarcia lub znaczącej rozbudowy swoich oddziałów. Do pozytywnych sygnałów dodałabym jeszcze powoli poprawiające się wskaźniki makroekonomiczne, czyli: wzrost PKB, malejącą stopę bezrobocia oraz rosnące przeciętne wynagrodzenie brutto, które łącznie dają nadzieję na ożywienie całego sektora” - komentuje Agnieszka Kulikowska, Principal Banking & Financial Services w międzynarodowej firmie doradztwa personalnego Michael Page.


Zatrudnienie w bankowości inwestytyjnej i detalicznej


Obecnie, największy zastój pod kątem zmiany zatrudnienia panuje w bankowości inwestycyjnej, w której zmniejszyła się liczba projektów do obsłużenia, a wzrosła konkurencja. Z kolei w bankowości detalicznej rynek pracy zaczyna rosnąć i powoli wracać do poziomu sprzed kryzysu. Dynamicznie rozwijają się natomiast mniejsze organizacje oferujące niszowe produkty wąskim grupom klientów. Na rynku masowym są to firmy consumer finance, na rynku B2B firmy doradcze i międzynarodowe centra usług wspólnych banków i innych instytucji finansowych.

Zatrudnianie pracowników sezonowych - zasady

Zapisz się na nasz newsletter

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Redukcja kosztów


Analizując rynek pod kątem stanowisk dokładnie widać, że niełatwą sytuację najdotkliwiej odczuwają pracownicy nie mający bezpośredniego wpływu na stronę przychodową organizacji. Ich wynagrodzenia stanowią centrum kosztów, które firmy wciąż próbują minimalizować np. poprzez przeniesienie zadań do organizacji typu SSC (tzw. Shared Service Centres) oraz BPO (Business Process Outsourcing). Dotyczy to stanowisk w działach administracyjnych, operacyjnych i finansowych, takich jak np. audytor czy księgowy. Stabilną pozycję na tym rynku pracy mają pracownicy z doświadczeniem w optymalizacji procesów, potrafiący wdrożyć odpowiednie rozwiązania zwiększające efektywność organizacji, eksperci ds. zarządzania ryzykiem operacyjnym, rynkowym i finansowym.

Dużym zainteresowaniem ze strony pracodawców cieszą się pracownicy odpowiedzialni za stronę przychodową instytucji finansowych, zatrudnieni w sprzedaży, rozwoju produktów, akwizycji oraz rozwoju nowych kanałów dystrybucji, w szczególności związanych z Internetem i usługami mobilnymi. Doświadczona i efektywna kadra z tych obszarów posiadająca doskonałą znajomość rynku, poparte sukcesami doświadczenie i umiejętność generowania ponadprzeciętnych wyników wciąż może liczyć na szybkie znalezienie pracy i atrakcyjną pensję. Z Przeglądu Wynagrodzeń 2013/2014 Michael Page w Instytucjach Finansowych wynika, że w przypadku dyrektora sprzedaży bankowości detalicznej najczęściej oferowane wynagrodzenie wynosi 32 tys. PLN brutto miesięcznie (minimum 27 tys. PLN, maksimum 55 tys. PLN). Na tym stanowisku, do wynagrodzenia podstawowego doliczana jest jeszcze premia roczna w wysokości do 50% rocznej pensji. Inne stanowisko z tego obszaru, na które często prowadzona jest rekrutacja, to kierownik ds. rozwoju produktów, którego miesięczne wynagrodzenie brutto w przypadku doświadczenia zawodowego wynoszącego od 2 do 5 lat może wynieść od 7 tys. do 12 tys. PLN (najczęściej 9 tys. PLN), a premia roczna do 25%.

Kontrole legalności zatrudnienia przeprowadzane przez PIP

 

Duża innowacyjność polskiego sektora instytucji finansowych, szczególnie banków detalicznych i banków działających w segmencie MŚP, w zakresie rozwoju kanałów dystrybucji i usług mobilnych wykreowała także popyt na ekspertów CRM. „Eksperci odpowiedzialni za optymalizację zarządzania relacjami z klientami należą obecnie do grona jednych z najczęściej poszukiwanych przez instytucje finansowe pracowników. Ci najbardziej pożądani powinni posiadać doświadczenie w organizacjach zarządzających w sposób nowoczesny relacjami z milionami klientów oraz łączyć umiejętności analityczne ze strategicznymi” - uważa Agnieszka Kulikowska z Michael Page. W obszarze komunikacji marketingowej osoby z doświadczeniem w kanałach elektronicznych są również dobrze wynagradzane. Według danych Michael Page pensja na stanowisku dyrektora marketingu w instytucjach finansowych wynosi najczęściej 27 tys. PLN brutto (minimum 18 tys. PLN, maksimum 42 tys. PLN), a kierownika ds. komunikacji marketingowej od 10 tys. PLN do 24 tys. PLN, najczęściej 14 tys. PLN. W obu przypadkach premia roczna sięga 30%.

Terminowa umowa o pracę - czy to jej kres po wyroku TSUE?

Procesy optymalizacyjne i ciągłe dążenie do poprawy konkurencyjności rynkowej instytucji finansowych spowodowały, że firmy z tego sektora zrewidowały swoje podejście do działów zarządzania zasobami ludzkimi. Dostrzeżono strategiczną rolę działów HR i konieczność traktowania ich na równi z działami biznesowymi, takimi jak sprzedaż i produkcja. „Doprowadziło to do zwiększenia zainteresowania HR Business Partnerami z doświadczeniem w organizacjach międzynarodowych, którzy potrafiliby wdrożyć model business partneringu w instytucji finansowej” - zaznacza Agnieszka Kulikowska. Jak wynika z raportu Michael Page płaca na stanowisku dyrektora ds. zarządzania zasobami ludzkimi zapewni wynagrodzenie na poziomie 27 tys. PLN brutto (minimum 15 tys. PLN, maksimum 42 tys. PLN), z premią roczną rzędu 25%, a na stanowisku HR business partnera od 9 tys. do nawet 22 tys. PLN brutto miesięcznie (najczęściej 12 tys. PLN) z premią roczną sięgającą 16%.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Innym trendem wpływającym na obecny stan rynku pracy w sektorze instytucji finansowych jest rozwój projektów prowadzonych przez firmy konsultingowe, które poszukują ekspertów z doświadczeniem w dużych projektach strategicznych oraz obsłudze fuzji bankowych i ubezpieczeniowych do rozbudowywanych zespołów doradztwa strategicznego (management consulting). W obszarze doradztwa biznesowego (business advisory) prym wiedzie optymalizacja procesów oraz wzmacnianie obszarów zarządzania ryzykiem i compliance, wynikające z implementacji założeń Basel II i III w bankowości oraz Solvency II i III w ubezpieczeniach. W efekcie pojawiło się duże zainteresowanie ze strony międzynarodowych firm konsultingowych relatywnie młodymi, bo z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym, mobilnymi oraz znającymi kilka języków obcych pracownikami bankowości i ubezpieczeń. „Ich wiedza oraz doświadczenie zawodowe cenione są nie tylko przez polskie oddziały firm konsultingowych, ale również zagraniczne centrale, które zaczynają postrzegać nasz kraj jako centrum kompetencji w Europie Środkowej, dysponujące wysokiej klasy, lecz stosunkowo niedrogimi, ekspertami od rynku finansowego” - wyjaśnia Agnieszka Kulikowska. Z najnowszego Przeglądu Wynagrodzeń Michael Page wynika, że często poszukiwani w ostatnich miesiącach managerowie zarabiają w firmach konsultingowych od 16 do 27 tys. PLN brutto miesięcznie (najczęściej 19 tys.).  Konsultanci posiadający od 3 do 7 lat doświadczenia w obszarze instytucji finansowych otrzymują natomiast od 10 tys. do 16 tys. PLN brutto miesięcznie (najczęściej 12 tys. PLN). Ich premia roczna dochodzi do 20%.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA