REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na pracę dla cudzoziemca typu A – jak je otrzymać, kto może o nie wystąpić i jakie daje możliwości? [PORADNIK]

Mariya Kuzenko
kierowniczka Działu Legalizacji EWL Group
EWL Group
Zmieniamy europejski rynek pracy dla Ciebie
Zezwolenie na pracę typu A – jak je otrzymać, kto może o nie wystąpić i jakie daje możliwości? [PORADNIK]
Zezwolenie na pracę typu A – jak je otrzymać, kto może o nie wystąpić i jakie daje możliwości? [PORADNIK]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Polskie prawodawstwo przewiduje kilka ścieżek legalizacji zatrudnienia cudzoziemców. W dużej mierze procedura, którą powinien wybrać pracodawca zatrudniający obcokrajowców zależy od kraju pochodzenia kandydata oraz okresu, na jaki przedsiębiorca powierza wykonywanie cudzoziemcowi pracy. W poprzednim artykule omówiliśmy legalizację pracy w oparciu o tzw. procedurę uproszczoną. Ma ona zastosowanie w przypadku pracodawców zatrudniających cudzoziemców z Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Rosji i Ukrainy. Dla obcokrajowców z innych państw, nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej, przepisy prawa przewidują legalizację pracy w oparciu o zezwolenie na pracę. Najpowszechniej stosowanym rodzajem zezwolenia jest zezwolenie na pracę typu A.

Zezwolenie na pracę typu A – kto i gdzie może złożyć wniosek?

O zezwolenie na pracę dla cudzoziemca występuje podmiot powierzający wykonywanie pracy. Wniosek należy złożyć we właściwym, ze względu na siedzibę firmy, Urzędzie Wojewódzkim. Prawidłowo wypełniony wniosek o zezwolenie na pracę typu A zawiera m.in.:

REKLAMA

REKLAMA

- informacje o podmiocie powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi (nazwę firmy, adres siedziby, numer NIP,  symbol PKD)

- informacje dotyczące cudzoziemca (imię i nazwisko, serię i numer dokumentu podróży)

- informacje dotyczące pracy, która ma być powierzona cudzoziemcowi (stanowisko pracy, miejsce jej wykonywania, rodzaj umowy, wymiar etatu, stawkę wynagrodzenia oraz okres na jaki praca ma zostać powierzona).

REKLAMA

Opłatę za wydanie zezwolenia w całości pokrywa pracodawca. Koszt wydania zezwolenia na pracę na okres do 3 miesięcy wynosi 50 zł, natomiast w przypadku powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi na okres powyżej 3 miesięcy opłata wynosi 100 zł. Czas oczekiwania na wydanie decyzji wynosi około 30 dni roboczych. Warto więc pamiętać, aby o dokument wystąpić z odpowiednim wyprzedzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o wydanie zezwolenia na pracę dla cudzoziemca można złożyć osobiście w siedzibie urzędu, listownie lub elektronicznie, za pośrednictwem portalu praca.gov.pl.

Zezwolenie na pracę typu A – dla kogo i na jaki okres wydawane jest zezwolenie?

Zezwolenie na pracę typu A wydawane jest dla obcokrajowców nie będących obywatelami Unii Europejskiej, krajów OEG i Szwajcarii. Dokument ten pozwala na legalną pracę przez maksymalny okres 3 lat. W decyzji wojewody każdorazowo wskazany jest czas obowiązywania zezwolenia.

Zezwolenie na pracę typu A najczęściej wydawane jest obywatelom Ukrainy i Białorusi, a więc krajów objętych procedurą uproszczoną (oświadczeniową). Występując o zezwolenie na pracę typu A pracodawca ma możliwość przedłużenia legalności zatrudnienia pracowników, zatrudnionych uprzednio na podstawie oświadczenia (maksymalny czas pracy na oświadczeniu to 6 miesięcy) lub zatrudnienia ich od razu na dłuższy okres.

Zezwolenie na pracę typu A – jakie dokumenty są potrzebne do złożenia wniosku?

Prawidłowo wypełniony dokument złożony wraz z kompletem niezbędnych załączników znacznie skraca czas postępowania decyzyjnego. Do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę typu A pracodawca powinien dołączyć:

  • oświadczenie o niekaralności pracodawcy
  • odpis z KRS lub innego rejestru, zwierający aktualne informacje o podmiocie powierzającym prace
  • kopia wszystkich wypełnionych stron z aktualnego dokumentu podróży cudzoziemca, którego dotyczy wniosek
  • dowód wpłaty
  • informację starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych przedsiębiorstwa na lokalnym rynku pracy
  • dokumenty potwierdzające spełnienie przez cudzoziemca wymagań stawianych kandydatom do pracy, określonych w informacji starosty (np. dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe)

Ważne!

Urzędy wojewódzkie mogą wymagać dodatkowych dokumentów w celu sprawnego rozpatrzenia wniosków. Przed złożeniem dokumentów warto skontaktować się z odpowiednim Wydziałem Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców i ustalić jakie załączniki dołączyć do wniosku o zezwolenie na pracę typu A. 

Test rynku pracy – czym jest informacja starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych?

Pracodawca, który chce zatrudnić cudzoziemca musi w pierwszej kolejności zweryfikować czy na lokalnym rynku pracy nie ma zarejestrowanych bezrobotnych, którzy spełniają wymagania oraz są gotowi do podjęcia pracy na oferowanym stanowisku. Polscy bezrobotni mają bowiem pierwszeństwo przed cudzoziemcami. W tym celu przedsiębiorca składa w powiatowym urzędzie pracy ofertę wraz z prośbą o weryfikację czy w rejestrze znajdują się kandydaci gotowi do podjęcia zatrudnienia. W przypadku braku potencjalnych pracowników starosta wyda opinię o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy na lokalnym rynku pracy. Na potrzeby złożenia wniosku o zezwolenie na pracę typu A dokument ten nie może być starszy niż 180 dni, a w uzasadnionych przypadkach – 90 dni.

Cała procedura trwa od 14 do 21 dni i jest bezpłatna. Warto pamiętać, że do wniosku o zezwolenie typu A konieczne jest dołączenie oryginału informacji starosty. Planując zatrudnienie więcej niż jednego cudzoziemca należy zaznaczyć to w ofercie złożonej do PUP oraz poprosić o wydanie tylu egzemplarzy informacji, ile stanowisk planujemy obsadzić.

Kiedy nie jest konieczne przeprowadzenie testu rynku pracy?

  • Praca, którą chcemy powierzyć cudzoziemcowi znajduje się w wykazie zawodów deficytowych (wykaz zawodów deficytowych dla danego województwa publikuje w drodze rozporządzenia wojewoda)
  • Zawód, który wykonywać ma obcokrajowiec jest zwolniony z obowiązku przedkładania informacji starosty na mocy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej
  • Praca zostanie powierzona cudzoziemcowi, który jest doktorantem polskiej uczelni wyższej lub ukończył uczelnię wyższą w Polsce, Unii Europejskiej, kraju OEG lub Szwajcarii w okresie ostatnich 3 lat
  • Na stanowisku zatrudniony zostanie cudzoziemiec, który przez 3 lata przed złożeniem wniosku nieprzerwanie mieszkał w Polsce
  • Pracę ma wykonywać obywatel Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii, Rosji lub Ukrainy, który w okresie bezpośrednio poprzedzającym złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na pracę był zatrudniony na tym samym stanowisku i u tego samego pracodawcy na podstawie umowy o pracę przez okres nie krótszy niż 3 w oparciu o oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy zarejestrowane w PUP

Zezwolenie na pracę typu A jako dokument przedłużający zatrudnienie

Zezwolenie na pracę typu A pozwala na przedłużenie legalnej pracy pracowników zatrudnionych uprzednio na podstawie stosunku pracy w oparciu o procedurę uproszczoną. Dla cudzoziemca, który w okresie przed złożeniem wniosku o zezwolenie świadczył pracę u tego samego pracodawcy i na tym samym stanowisku na jakie składany jest wniosek przez okres dłuższy niż 3 miesiące urząd nie wymaga dołączenia informacji starosty. Należy jednak przedstawić oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi, a także umowy o pracę oraz dokumenty potwierdzające opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne.

Ważne!

Zezwolenie na pracę typu A jest dokumentem pozwalającym na legalne podjęcie zatrudnienia. Nie reguluje ono kwestii pobytowych. W tym wypadku, do legalnego pobytu na terenie RP konieczne jest uzyskanie nowej wizy lub innego dokumentu legalizującego przebywanie na terenie Polski.  

Obowiązek informacyjny pracodawcy

Pracodawca zatrudniający cudzoziemca w oparciu o zezwolenie na pracę typu A powinien poinformować urząd wojewódzki o:

- nie podjęciu przez obcokrajowca zatrudnienia w okresie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę

- przerwaniu przez cudzoziemca pracy na podstawie zezwolenia, jeśli przerwa ta przekroczyła 3 miesiące

- zakończeniu przez cudzoziemca pracy wcześniej niż 3 miesiące przed upływem ważności zezwolenia na pracę

Przedłużenie zezwolenia na pracę typu A

Pracodawca ma możliwość przedłużenia zezwolenia na pracę dla cudzoziemca na kolejny okres pod warunkiem złożenia wniosku do właściwego wojewody nie wcześniej niż terminie 90 dni i nie później niż w terminie 30 dni przed upływem ważności dotychczasowego dokumentu. Proponowany okres zatrudnienia na podstawie przedłużonego zezwolenia musi przypadać bezpośrednio po okresie, na jaki było wydane aktualne zezwolenie. Dokumenty oraz opłaty za przedłużenie zezwolenia są analogiczne jak w przypadku ubiegania się o pierwsze zezwolenie na pracę typu A.

Mariya Kuzenko
kierowniczka Działu Legalizacji EWL Group

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA