REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o warunkach zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Informacja o warunkach zatrudnienia
Informacja o warunkach zatrudnienia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę powinien przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia. Takie sformułowanie tego obowiązku oznacza, że jeśli nawet pracownik zawrze umowę o pracę na kilka miesięcy przed rozpoczęciem pracy, to informację o warunkach zatrudnienia trzeba mu przekazać najpóźniej w ciągu tygodnia od podpisania tej umowy.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Zakres informacji o warunkach zatrudnienia różni się w zależności od liczby zatrudnionych pracowników. Pracodawca zawsze informuje na piśmie pracownika o:

● obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

● częstotliwości wypłaty wynagrodzenia,

● wymiarze urlopu wypoczynkowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● długości okresu wypowiedzenia,

● układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

Natomiast gdy pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy (jeśli w firmie obowiązuje układ zbiorowy pracy lub pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników), dodatkowo informuje pracowników o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę – o czym powinien pamiętać pracownik

Zmiana warunków zatrudnienia wymaga formy pisemnej. Należy o niej poinformować pracownika niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tej zmiany, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu – nie później niż do dnia rozwiązania umowy o pracę (art. 29 § 32 Kodeksu pracy).

Wskazówka 1. Informacja o warunkach zatrudnienia musi być zindywidualizowana

Informacja o warunkach zatrudnienia musi być podana w sposób zindywidualizowany, tzn. należy przedstawić pracownikowi do wiadomości obowiązujący go np. wymiar urlopu wypoczynkowego i długość okresu wypowiedzenia, a nie wszystkie przewidziane w przepisach okresy wypowiedzenia umów o pracę czy ogólne przepisy o wymiarze urlopu wypoczynkowego.

PRZYKŁAD

Pracownik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony w pełnym wymiarze czasu pracy od 1 listopada 2014 r. do 31 maja 2015 r. Wcześniej w 2014 r. nigdzie nie pracował. Umowa przewiduje 2-tygodniowy okres wypowiedzenia. Staż pracy pracownika wynosi ponad 10 lat. W informacji o warunkach zatrudnienia należało przekazać pracownikowi, że wymiar jego urlopu wypoczynkowego wynosi w 2014 r. proporcjonalnie do okresu zatrudnienia 5 dni, a od 1 stycznia 2015 r. wymiar urlopu wypoczynkowego wyniesie proporcjonalnie do okresu pracy 11 dni (26 dni x 5/12). Ponadto należy mu podać, że obowiązuje go 2-tygodniowy okres wypowiedzenia.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF


Trzeba pamiętać, że w umowie o pracę na czas określony dłuższy niż 6 miesięcy strony mogą zawrzeć klauzulę dopuszczającą rozwiązanie takiej umowy za 2-tygodniowym wypowiedzeniem. Tylko wtedy możliwe będzie jej wypowiedzenie. W przeciwnym razie umowa taka rozwiązuje się z terminem, na jaki została zawarta, na mocy porozumienia stron lub przez rozwiązanie bez wypowiedzenia. Jeżeli umowa na czas określony nie zawiera w swojej treści okresu wypowiedzenia, to w informacji o warunkach zatrudnienia należy podać, że umowa nie podlega wypowiedzeniu.

Anna Kaczmarczyk

Cały artykuł na INFORFK: Informacja o warunkach zatrudnienia – 5 praktycznych wskazówek, jak ją sporządzić >>

Artykuł zawiera wskazówki podpowiadające, jak prawidłowo sporządzić informację o warunkach zatrudnienia. Zawiera liczne przykłady oraz wzór prawidłowo wypełnionej informacji o warunkach zatrudnienia.

Czytaj także:

"Sporządzanie informacji o warunkach zatrudnienia dla pracownika – praktyczne problemy" >>

"Jak prawidłowo sformułować informację o warunkach zatrudnienia dla pracownika" >>

"Czy informację o warunkach zatrudnienia można zamieścić w umowie o pracę" >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce .

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA