REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o warunkach zatrudnienia

Informacja o warunkach zatrudnienia
Informacja o warunkach zatrudnienia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę powinien przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia. Takie sformułowanie tego obowiązku oznacza, że jeśli nawet pracownik zawrze umowę o pracę na kilka miesięcy przed rozpoczęciem pracy, to informację o warunkach zatrudnienia trzeba mu przekazać najpóźniej w ciągu tygodnia od podpisania tej umowy.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

REKLAMA

Zakres informacji o warunkach zatrudnienia różni się w zależności od liczby zatrudnionych pracowników. Pracodawca zawsze informuje na piśmie pracownika o:

● obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

● częstotliwości wypłaty wynagrodzenia,

REKLAMA

● wymiarze urlopu wypoczynkowego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● długości okresu wypowiedzenia,

● układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

Natomiast gdy pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy (jeśli w firmie obowiązuje układ zbiorowy pracy lub pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników), dodatkowo informuje pracowników o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia, przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracodawcę – o czym powinien pamiętać pracownik

Zmiana warunków zatrudnienia wymaga formy pisemnej. Należy o niej poinformować pracownika niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tej zmiany, a w przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu – nie później niż do dnia rozwiązania umowy o pracę (art. 29 § 32 Kodeksu pracy).

Wskazówka 1. Informacja o warunkach zatrudnienia musi być zindywidualizowana

Informacja o warunkach zatrudnienia musi być podana w sposób zindywidualizowany, tzn. należy przedstawić pracownikowi do wiadomości obowiązujący go np. wymiar urlopu wypoczynkowego i długość okresu wypowiedzenia, a nie wszystkie przewidziane w przepisach okresy wypowiedzenia umów o pracę czy ogólne przepisy o wymiarze urlopu wypoczynkowego.

PRZYKŁAD

Pracownik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony w pełnym wymiarze czasu pracy od 1 listopada 2014 r. do 31 maja 2015 r. Wcześniej w 2014 r. nigdzie nie pracował. Umowa przewiduje 2-tygodniowy okres wypowiedzenia. Staż pracy pracownika wynosi ponad 10 lat. W informacji o warunkach zatrudnienia należało przekazać pracownikowi, że wymiar jego urlopu wypoczynkowego wynosi w 2014 r. proporcjonalnie do okresu zatrudnienia 5 dni, a od 1 stycznia 2015 r. wymiar urlopu wypoczynkowego wyniesie proporcjonalnie do okresu pracy 11 dni (26 dni x 5/12). Ponadto należy mu podać, że obowiązuje go 2-tygodniowy okres wypowiedzenia.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF


Trzeba pamiętać, że w umowie o pracę na czas określony dłuższy niż 6 miesięcy strony mogą zawrzeć klauzulę dopuszczającą rozwiązanie takiej umowy za 2-tygodniowym wypowiedzeniem. Tylko wtedy możliwe będzie jej wypowiedzenie. W przeciwnym razie umowa taka rozwiązuje się z terminem, na jaki została zawarta, na mocy porozumienia stron lub przez rozwiązanie bez wypowiedzenia. Jeżeli umowa na czas określony nie zawiera w swojej treści okresu wypowiedzenia, to w informacji o warunkach zatrudnienia należy podać, że umowa nie podlega wypowiedzeniu.

Anna Kaczmarczyk

Cały artykuł na INFORFK: Informacja o warunkach zatrudnienia – 5 praktycznych wskazówek, jak ją sporządzić >>

Artykuł zawiera wskazówki podpowiadające, jak prawidłowo sporządzić informację o warunkach zatrudnienia. Zawiera liczne przykłady oraz wzór prawidłowo wypełnionej informacji o warunkach zatrudnienia.

Czytaj także:

"Sporządzanie informacji o warunkach zatrudnienia dla pracownika – praktyczne problemy" >>

"Jak prawidłowo sformułować informację o warunkach zatrudnienia dla pracownika" >>

"Czy informację o warunkach zatrudnienia można zamieścić w umowie o pracę" >>

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA