REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy czasowe do 36 miesięcy

 Forum Doradców Podatkowych
Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.
Umowy czasowe do 36 miesięcy
Umowy czasowe do 36 miesięcy
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw jest już w Sejmie. Proponowane nowe regulacje zakładają ograniczenie okresu zatrudnienia na umowę na czas określony.

Zasada „33 i 3”, czyli skuteczniejszy sposób limitowania umów o pracę na czas określony

Celem zmian zaproponowanych w projekcie nowelizacji Kodeksu pracy jest przede wszystkim ograniczenie nieuzasadnionego wykorzystywania umów o pracę na czas określony. Pracodawcy zawierają bowiem z pracownikami wieloletnie umowy o pracę na czas określony w przypadkach, gdy z pracownikiem powinna być zawarta umowa o pracę na czas nieokreślony. Takie umowy wiążą się z nierównym traktowaniem tej grupy zatrudnionych, jeżeli chodzi o okresy wypowiedzenia umowy o pracę. Obecnie bowiem po dwóch umowach terminowych trzecia musi być podpisana na czas nieograniczony. Można jednak tego nie robić, jeśli między umowami terminowymi była miesięczna przerwa w zatrudnieniu. Nie ma ustawowych ograniczeń co do czasu trwania umowy na czas określony. Okres wypowiedzenia takich kontraktów wynosi obecnie 2 tygodnie (jeśli był wpisany do umowy), bez względu na czas ich trwania. Jednocześnie klauzulę o wypowiedzeniu można wpisać tylko do umowy zawartej na czas dłuższy niż 6 miesięcy.

REKLAMA

Autopromocja

Proponuje się więc ograniczenie okresu zatrudnienia na umowę na czas określony: maksymalny dopuszczalny czas trwania umów o pracę na czas określony - 33 miesiące, plus maksymalnie trzymiesięczny okres umowy na okres próbny – w sumie 36 miesięcy. Przewidziano też, że dopuszczalna liczba umów terminowych z jednym pracodawcą to 3.

Świadectwo pracy po zakończeniu zatrudnienia terminowego

Planowane przez rząd rozwiązania „33 i 3” oznaczają, że w przypadku, gdy okres zatrudnienia pracownika przekroczy wymieniony limit 33 miesięcy lub kiedy pracodawca zawarł z danym pracownikiem już 3 umowy okresowej – to od następnego dnia po upływie 33 miesięcy bądź od dnia zawarcia 4-tej umowy – pracownik jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Nie będzie zatem już sytuacji, że kontrakty terminowe są przedłużane w nieskończoność.

W Kodeksie mają być jednak wyszczególnione wyjątki, kiedy zasada „33 i 3” nie będzie stosowana, np. dotyczące umów na zastępstwo, przy pracach sezonowych i dorywczych, czy też w celu wykonywania pracy na czas kadencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzależnienie długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy

Zaproponowano takie same okresy wypowiedzenia, jak w przypadku umowy na czas nieokreślony:

  • 2 tygodnie wypowiedzenia - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy przez okres krótszy niż 6 miesięcy;
  • 1 miesiąc wypowiedzenia - gdy pracownik był zatrudniony przez co najmniej 6 miesięcy;
  • 3 miesiące wypowiedzenia - przy zatrudnieniu przez co najmniej 3 lata.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Zgodnie z projektem zrównany będzie więc okres wypowiedzeń umów na czas określony i na czas nieokreślony.


Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia

Zakłada się również ułatwienia dla firm. Zaproponowano, że pracodawca będzie mógł jednostronnie zwolnić pracownika ze świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Ma to dotyczyć zarówno umów o pracę na czas określony, jak i nieokreślony oraz umów o pracę na okres próbny. Projektowane przepisy Kodeksu pracy przewidują, że zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy może objąć cały okres wypowiedzenia lub jego część (do końca okresu wypowiedzenia).

Czym jest okres rozliczeniowy w prawie pracy?

Doprecyzowanie przepisów o umowach o pracę na okres próbny

W projekcie doprecyzowano przepisy odnoszące się do zatrudniania pracowników na okres próbny. Co do zasady pracodawca będzie mógł zawrzeć umowę o pracę na okres próbny tylko raz i tylko po to, by sprawdzić kwalifikacje pracownika i możliwości wykonywania określonej pracy. Proponowane przepisy przewidują też wyjątki, w jakich możliwe będzie ponowne zatrudnienie pracownika na okres próbny: gdy jest on zatrudniony do wykonywania innego rodzaju pracy, a także kiedy ubiega się on o pracę tego samego rodzaju. W tym drugim przypadku kolejne zatrudnienie na okres próbny będzie możliwe tylko raz i tylko po upływie co najmniej 3-letniej przerwy w zatrudnieniu u tego pracodawcy.

Ponadto ograniczono w Kodeksie liczbę rodzajów umów o pracę; pozostaną 3 rodzaje umów: o pracę na czas nieokreślony, o pracę na czas określony oraz umowa o pracę na okres próbny. Zlikwidowane będą natomiast umowy na czas wykonania określonej pracy, które w praktyce były bardzo rzadko wykorzystywane.

Zaproponowane zmiany w nowelizacji Kodeksu pracy mają zmniejszyć skalę zatrudniania pracowników na podstawie umów na czas określony w sytuacji, gdy powinna być zawarta umowa o pracę na czas nieokreślony i pozytywnie wpłynąć na warunki zatrudnienia pracowników wykonujących pracę na podstawie umów na czas określony.

A. Jeleńska

Forum Doradców Podatkowych

Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA