REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szef – przyjaciel czy przełożony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Szef – przyjaciel czy przełożony
Szef – przyjaciel czy przełożony

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najważniejszych cech, jakimi musi wykazać się dobry szef jest umiejętność podejmowania trudnych decyzji. Autorytet i zdolności przywódcze buduje się nie w oparciu o poklask pracowników, a na bazie racjonalnego i skutecznego działania. Przyjaźń z podwładnymi, niestety, często może przynosić efekt odwrotny do zamierzonego.

Przypomnijmy sobie naszych przyjaciół, a przede wszystkim pomyślmy, że właśnie w imię przyjaźni tolerujemy ich negatywne cechy. Nie obrażamy się kiedy przyjaciel spóźni się na spotkanie lub w ogóle o nim zapomni, tolerujemy jego dziwne zachowania, a wręcz traktujemy to jako coś zabawnego, wybaczamy potknięcia, pomyłki i nie pouczamy. Bierzemy jego całą osobowość z dobrodziejstwem inwentarza i nie narzekamy.

REKLAMA

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

W życiu zawodowym trudno jest rozgraniczyć pracę od życia prywatnego, gdy jesteśmy w przyjacielskich stosunkach z podwładnymi. Nie twierdzę, iż to niemożliwie, ale trzeba widzieć w przyjacielu także swojego pracownika. Tego rodzaju relacje wymagają od obu stron dojrzałości i umiejętności zachowania równowagi w pracy. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza gdy przekazujemy zadania do wykonania, a następnie rozliczamy z nich i wyciągamy konsekwencje z popełnionych błędów. Szybko też znajdujemy się od krok od sytuacji, gdy przenosimy na grunt prywatny pretensje i nieporozumienia, które pojawiają się podczas wykonywania obowiązków służbowych. Zanim więc nawiążemy bardziej zażyłe stosunki z pracownikami, rozważamy dobre i złe strony przyjacielskich relacji w pracy.

Zdecydowanie pozytywną stroną przyjaźni z pracownikiem jest poczucie, że ma się w zespole lojalną osobę, która będzie dla nas wsparciem i dobrze doradzi w trudnej sytuacji. Taka świadomość sprawia, że jesteśmy bardziej odporni na stres i lepiej radzimy sobie w trudnych sytuacjach. To także większa radość z pracy i lepsze samopoczucie w środowisku firmowym.

Z kolei do negatywnych stron przyjaźni z pracownikiem należy postrzeganie takich relacji przez pozostałych pracowników. Bardzo prawdopodobne jest to, że nie unikniemy posądzeń o faworyzowanie przyjaciela, o zlecanie mu ciekawszych zadań i lepsze warunki pracy, a w tym i wyższe wynagrodzenie od pozostałych. A od tego już krok do spadku morale wśród zespołu i poczucia niesprawiedliwości, co przekłada się przecież na spadek zaangażowania pracowników, a tym samym i efektywność zespołu. Łatwo też możemy narazić przyjaciela na wykluczenie z relacji łączących pozostałych pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

W życiu zawodowym należy więc przyjąć złoty środek i wyraźnie rozgraniczyć przyjaźń od pracy zawodowej. Dzięki temu łatwiej nam będzie podejmować decyzje i delegować zadania i nie narazimy przyjaźni na karkołomną próbę charakterów na linii przełożony-podwładny. Są jednak sytuacje, w których szef powinien zachować się w pracy jak przyjaciel. Chodzi o wypadki losowe lub trudną osobistą sytuację pracownika. Współczucie, zrozumienie, chęć pomocy, czyli cechy przyjaźni pozwolą nie tylko pokonać trudności, ale pokażą cieplejsze, bardziej ludzkie oblicze szefa. Ale to są sytuacje wyjątkowe, a nie reguła.

Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca.

infoPraca to internetowa giełda pracy. Serwis jest platformą udostępniającą najnowocześniejsze narzędzia rekrutacji online, świadcząc efektywną pomoc i wsparcie w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy pracodawcami i osobami poszukującymi pracy. infoPraca stanowi część grupy kapitałowej Intercom, mogącej poszczycić się prawie dziesięcioletnim doświadczeniem w dziedzinie nowych technologii. W skład Grupy wchodzi ponad 25 spółek, m.in. Softonic.com, Emagister.com, SoloStocks.com, MailxMail.com, które najlepiej odzwierciedlają możliwości wszechstronnego i efektywnego rozwoju Grupy w różnych sektorach biznesu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA