REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy
Zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji kiedy pracownik otrzyma wypowiedzenie umowy o pracę, pracodawca może również w tym samym czasie zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy. Kodeks pracy nie precyzuje, kiedy dokładnie może to mieć miejsce.

W planach rządu zakładana jest nowelizacja tego przepisu. Na chwilę obecną można się w takich przypadkach powoływać na wyroki Sądu Najwyższego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Jeśli jedna ze stron złoży drugiej oświadczenie o chęci rozwiązania umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, wówczas może mieć miejsce zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia. Dopuszczalne jest zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy w sytuacji, gdy pracodawca wręczy pracownikowi takie oświadczenie o zwolnieniu ze świadczenia pracy, a pracownik takie oświadczenie podpisze.

W powyższej sytuacji pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za okres, kiedy jest zwolniony z obowiązku świadczenia pracy, ale w każdej chwili do zakończenia okresu wypowiedzenia pracownik musi być do dyspozycji pracodawcy. Pracodawca może również w dowolnym momencie odwołać oświadczenie o zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy.

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami na podstawie art. 1671 kodeksu pracy zwolnienie jednostronne z obowiązku świadczenia pracy ma miejsce w momencie wysłania pracownika na urlop wypoczynkowy. W innych przypadkach oświadczenie jednostronne o zwolnieniu z obowiązku świadczenia pracy musi wynikać z przepisów szczególnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy może mieć miejsce także wtedy, gdy pracodawca straci zaufanie do pracownika i nie chce, aby ten narażał jego firmę na straty, oraz w innych podobnych przypadkach.

Może też się zdarzyć, że pracownik nie będzie chciał podpisać oświadczenia o zwolnieniu ze świadczenia pracy. Wówczas pracodawca może zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy, jeżeli jest to zwolnienie dyscyplinarne (czyli gdy nastąpiło naruszenie obowiązków pracowniczych) lub zwolnienie mniej drastyczne (gdy pracodawca nie chce zastosować zwolnienia dyscyplinarnego, a miało miejsce naruszenie obowiązków pracowniczych). Może tak być również w przypadku, gdy zwolnienie wynika z powodu ekonomicznego, np. braku rentowności zajmowanego przez pracownika stanowiska pracy.

Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego, jednostronne oświadczenie o zwolnieniu pracownika z obowiązku świadczenia pracy musi być poparte ochroną konkretnych interesów pracodawcy.

Pracodawca musi pamiętać, że jeśli wręczy pracownikowi oświadczenie o zwolnieniu z obowiązku świadczenia pracy, to już później nie może wysłać pracownika na urlop wypoczynkowy. W takim przypadku po zakończeniu okresu wypowiedzenia pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Należy również pamiętać, że urlop wypoczynkowy przysługuje tylko takiemu pracownikowi, który świadczy pracę i jest to zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Aneta Sobkowicz– ifirma.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA