REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w obszarze obszarze kadrowo-płacowym w 2018 roku /Fot. Fotolia
Zmiany w obszarze obszarze kadrowo-płacowym w 2018 roku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2018 wchodzi w życie szereg nowych przepisów oraz nowelizacji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, które mogą znacząco wpłynąć na pracę specjalistów do spraw personalnych. Chodzi o zmiany w zakresie mi.in. wysłania jednego przelewu do ZUS, usunięcia limitów w płaceniu składek dla najwyżej zarabiających czy rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych. Co jeszcze zmieni się w 2018 roku w obszarze kadrowo-płacowym?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jedno konto i jeden przelew dla wszystkich składek

Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy opłacają składki ZUS zwykłym przelewem bankowym na jeden indywidualnie wydzielony numer rachunku. Jeden przelew do ZUS zastąpił dotychczasowe oddzielne przelewy na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy Fundusz Emerytur Pomostowych. Numer rachunku składa się z 26 cyfr, gdzie 1-2 to liczba kontrolna rachunku bankowego, 3 do 10 to numery identyfikacyjne ZUS, 13-14 to liczby uzupełniające, a ostatnie 10 – numer NIP płatnika. Unikatowe numery rachunków ZUS powinny były dotrzeć do płatników przed końcem 2017 roku. Przedsiębiorca, który takiej informacji dotychczas nie otrzymał, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS. Z kolei posiadacze profilu PUE na platformie ZUS mogą za pośrednictwem tego narzędzia pozyskać informuję o nowym numerze rachunku. Brak indywidualnego numeru konta uniemożliwi zapłacenie składek, ponieważ wszystkie dotychczasowe konta zostały zamknięte 31 grudnia 2017 roku.

- W pierwszej kolejności ZUS będzie przeznaczać wpłaty na najstarsze zaległości w składkach wraz z odsetkami. Warto więc sprawdzić saldo rachunków ZUS, aby nie okazało się, że z tytułu nawet drobnej niedopłaty składek w latach ubiegłych, płatnik straci na przykład prawo do zasiłku chorobowego. Oprócz zmniejszenia kosztów związanych z wykonaniem jednego przelewu, a nie jak dotychczas trzech lub czterech, zmiana ułatwi także dostęp do informacji o płatnościach dla wszystkich ubezpieczonych – podkreśla Cezary Karolczyk, ekspert z obszaru HR firmy Sage w Polsce.

REKLAMA

Zmiany w ochronie danych osobowych

Od 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (tzw. RODO lub GDPR), którego celem jest zadbanie o faktyczną i rzetelną ochronę danych osób fizycznych, zapewniając im szereg praw takich jak szerszy wgląd we własne dane, uzyskiwanie szczegółowych informacji o celu i zakresie ich przetwarzania oraz możliwość ich całkowitego usunięcia z zasobów firmy. Zmiany będą dotyczyć każdego przedsiębiorstwa, bez względu na skalę działalności, która przetwarza dane osobowe klientów, kontrahentów czy pracowników. Każda organizacja musi wdrożyć systemy adekwatne do posiadanych zbiorów danych, skali i charakteru ich przetwarzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec limitów – wszyscy zapłacą składki

2018 rok może być ostatnim, w którym obowiązuje kwota graniczna opłacania składek ZUS na poziomie 30 przeciętnych wynagrodzeń wprowadzona wraz z reformą emerytalną w 1999 r. Dziś jeszcze nie ma informacji o dacie i kształcie ostatecznym ustawy. W obecnej wersji przepisów limit 30-krotności został utrzymany i wynosi 133 290,00 zł, co stanowi średnią pensję brutto przez 12 miesięcy, powyżej której można skorzystać ze zwolnienia z płacenia składek. Ten parametr jest pochodną średniego wynagrodzenia przyjmowanego do wielu obliczeń. Przykładowo – wzrośnie minimalna podstawa składek od osób oddelegowanych za granicę oraz minimalna podstawa wymiaru zasiłków dla osób oddelegowanych, maksymalna podstawa dobrowolnej składki chorobowej.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Zwolnienia tylko elektroniczne

Od 1 lipca 2018 r. lekarze będą wystawiać zwolnienia lekarskie wyłącznie w formie elektronicznej. Każdy przedsiębiorca, który posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, będzie miał natychmiastową wiedzę o zwolnieniu wystawionym pracownikowi. Zmiana pozwoli na większą kontrolę krótkookresowych zwolnień lekarskich w sytuacji nadużywania zwolnień przez pracownika. Za pośrednictwem platformy PUE ZUS pracodawca będzie mógł także wystąpić do ZUS z wnioskiem o kontrolę prawidłowości wystawienia zwolnienia.

Zobacz także: Kadry


- Każda nowelizacja, której celem jest redukcja czasu potrzebnego na obsługę dokumentacji papierowej jest cennym wsparciem dla wszystkich przedsiębiorców. Dotyczy to również automatyzacji procesu obsługi zwolnień lekarskich. Pozwoli ona zaoszczędzić czas i zredukować ilość błędów związanych z niedostarczeniem lub dostarczeniem z opóźnieniem zwolnień lekarskich, a także zwiększy kontrolę krótkookresowych zwolnień lekarskich na przykład w sytuacji nadużywania zwolnień przez pracownika – dodaje Cezary Karolczyk.

Akta pracownicze przechowywane 10 lat

Z końcem 2017 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, dzięki któremu akta pracownicze będzie można przechowywać 10 lat, a nie jak dotychczas 50. Co więcej, pracodawca będzie mógł także przechowywać dokumentację osobową i płacową w postaci elektronicznej (teraz może przechowywać tylko dokumenty papierowe). Jeśli się na to zdecyduje, dotychczasowa dokumentacja papierowa zostanie zeskanowana i opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Pracownik, po zakończeniu stosunku pracy, wraz ze świadectwem pracy otrzyma informację o miejscu przechowywana dokumentacji oraz o możliwości jej przekazania pracownikowi po upływie okresu przechowywania.

Możliwość skorzystania z nowego rozwiązania została podzielona na dwa przypadki: pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. i pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 1999 do 31 grudnia 2018 r. Warunkiem, w tym drugim przypadku, jest złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia o zamiarze przekazywania za te osoby raportu informacyjnego (z informacjami niezbędnymi do wyliczenia świadczeń emerytalno-rentowych). Oświadczenie dobrowolne nie podlega w późniejszym terminie zmianie i obejmuje wszystkich pracowników składającego oświadczenie.

Sage sp. z o.o

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA