| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego?

Czy wywiad gospodarczy jest tym samym co szpiegostwo gospodarcze? Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego, jeżeli 85% informacji na temat konkurencji znajdzie w Google i innych otwartych źródłach? Czy pracownicy wywiadowni gospodarczych spędzają całe dnie w Excelu analizując dane, czy raczej w terenie podglądając przez lornetkę? Czym jest, tak naprawdę, wywiad gospodarczy?

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Nie jest zunifikowanym produktem, jednakowym dla wszystkich. Istnieją dziesiątki wywiadowni wyspecjalizowanych w wielu obszarach. Istnieją też setki rodzajów usług, jakie mogą świadczyć wywiadownie gospodarcze. Z reguły jednak, każda z nich podchodzi do klienta indywidualnie konstruując swoją dedykowaną ofertę.

Nie jest zajęciem dla jednej, nawet wybitnie inteligentnej osoby. Wywiad gospodarczy najwyższej jakości wymaga interdyscyplinarnej wiedzy ekspertów z różnych dziedzin. Wymaga burzy mózgów. Wymaga dokładnego weryfikowania informacji. Nie podoła temu jedna osoba.

Nie jest modą. Źródeł współczesnego wywiadu gospodarczego można się doszukiwać w Ameryce lat 70-tych, ale tak naprawdę istnieje on odkąd istnieje biznes. Od czasu, gdy ludzie rozpoczęli pomiędzy sobą wymianę handlową.

Nie jest oparty tylko na technologii. Krytyczna analiza informacji dokonana przez człowieka z krwi i kości – to jest podstawa wywiadu gospodarczego.

Nie jest analizą sytuacji firmy, która jest zleceniodawcą. Wywiad gospodarczy w mniejszym stopniu zajmuje się firmą i jej sytuacją finansowo-biznesową, a w większym stopniu jej otoczeniem i zmianami w nim zachodzącymi.

Ekspansja firmy na rynki zagraniczne - gdzie szukać pomocy prawnej?

Nie jest liczeniem w Excelu. Co prawa wywiad gospodarczy korzysta z dużych baz danych, ale stawia raczej na analizę jakościową, a nie ilościową.

Gdyby więc podsumować w jednym zdaniu czym jest wywiad gospodarczy, trzeba by napisać, że jest to proces pozyskiwania i analizowania informacji o przedsiębiorstwach i ich otoczeniu, który powinien pomagać zarządom i właścicielom firm w efektywnym zarządzaniu.

Coraz więcej firm na całym świecie dostrzega moc wywiadu gospodarczego. Wyniki badania organizacji Global Intelligence Alliance przeprowadzone wśród 880 firm z 64 krajów, opublikowane w raporcie „The State of Market Intelligence in 2013” wskazują, że 80% ankietowanych przedsiębiorstw jest zadowolonych z usług wywiadowni gospodarczych. To o 2 pkt. proc. więcej niż w badaniu z 2011 roku. Jedynie 2% firm, które korzystały z wywiadu, stwierdziło, że ta usługa do niczego się im nie przydała.

Do korzystania z wywiadu gospodarczego w badaniu Global Intelligence Alliance przyznały się przede wszystkim małe (mające poniżej 100 mln euro przychodu rocznie) i średnie firmy (100 mln euro – 1 mld euro przychodów) z branż: przemysł, kopalnie, usługi finansowe, IT, medycyna i farmacja. Średni wydatek ankietowanych firm na wywiad gospodarczy w skali roku sięgał 2,1 mln USD i wzrósł o 53% w stosunku do badania z 2011 r.

reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.

Zdjęcia

Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego? /Fotolia
Czy przedsiębiorca powinien korzystać z wywiadu gospodarczego? /Fotolia

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »