| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Finanse i inwestycje > Czym jest Internet Rzeczy?

Czym jest Internet Rzeczy?

Pomysł podłączania do Internetu przedmiotów (tzw. Internet Rzeczy) pozornie niemających z nim nic wspólnego jest jednym z najnowszych światowych trendów w dziedzinie IT. Specjaliści z branży oraz analitycy widzą w tym ogromny potencjał i zastrzegają, że nie jest to chwilowa moda, ale kierunek, w którym podążać będzie cały rynek. Firma badawcza Gartner prognozuje, że do roku 2020 liczba urządzeń wpisujących się w definicję Internetu Rzeczy osiągnie 26 mld.

Internet Rzeczy wydaje się naturalnym następstwem faktu, że dostęp do klasycznego Internetu staje się coraz powszechniejszy. Koszty podłączenia spadają, coraz więcej urządzeń wyposażonych jest w Wi-Fi. Podłączanie do sieci kolejnych przedmiotów codziennego użytku jest swoistym łataniem luki technologicznej.

Internet Rzeczy

W największym skrócie jest to podłączanie do Internetu (lub przy pomocy sieci do innych przedmiotów) dowolnych urządzeń. Możemy tu mówić o telewizorach, lodówkach, oświetleniu, systemach grzewczych czy nawet elementach ubioru. W szerszym pojmowaniu zjawiska możemy także brać pod uwagę podłączanie do sieci (pośrednio lub bezpośrednio) zwierząt i ludzi. Przykładów na wykorzystanie Internetu Rzeczy jest mnóstwo. Może to być np. lodówka automatycznie zamawiająca w naszym ulubionym sklepie produkty, których nam brakuje lub są na wyczerpaniu, czy telewizor pobierający najnowszy odcinek subskrybowanego serialu. Może to też być zegarek, który zsynchronizowany z kalendarzem i telefonem wyśle wiadomość o spóźnieniu, jeżeli wykryje, że jesteśmy jeszcze w drodze do planowanego miejsca spotkania. Internet Rzeczy nie musi mieć zastosowania tylko wśród indywidualnych konsumentów. Dzięki niemu już niedługo możemy stać się mieszkańcami inteligentnych miast. Strategiczne tereny miejskie będą wyposażone w czujniki, nadajniki oraz inne urządzenia, które połączone ze sobą i Internetem w znaczący sposób poprawią jakość życia mieszkańców. Przykładami mogą być chociażby lampy dostosowujące moc oświetlenia do warunków panujących na ulicach, sygnalizacja świetlna działająca odpowiednio do poziomu natężenia ruchu, śmietniki dające znać odpowiednim służbom w momencie, kiedy są już prawie wypełnione itd.

Sprzedaż przez internet - obowiązki przedsiębiorcy

Jakie korzyści dla przedsiębiorców?

Nad tematem Internetu Rzeczy warto się również pochylić w obszarach dostępnych dla każdego i jednocześnie niewymagających wysokich nakładów finansowych, jakim są beacony. Dzięki tym nadajnikom oraz obsługującej je aplikacji możemy niemalże każdy przedmiot uczynić częścią świata Internetu Rzeczy. Przykładem zastosowania beaconów, a co za tym idzie Internetu Rzeczy w biznesie, jest branża Retail. W czasach ogromnej konkurencji każdy ze sprzedawców musi natrudzić się, żeby zachęcić klienta do zakupów w jego sklepie. Dodatkowym utrudnieniem są wszechobecne sklepy internetowe, oferujące często te same produkty w korzystniejszych cenach. Dzięki Internetowi Rzeczy sprzedawca ma szansę w indywidualny sposób dotrzeć do klienta, zlikwidować efekt spamu, który może jedynie zniechęcić do zakupów, i mieć pewność, że oferta trafiła do osoby, która rzeczywiście może być nią zainteresowana. Przykładowy scenariusz takiej sytuacji może

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Witold Modzelewski Radca Prawny

Kancelaria prawnopodatkowa w grupie Instytutu Studiów Podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »