REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia leasingowanego samochodu

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. prowadząca pełną księgowość otrzymała refakturę potwierdzającą zawarcie ubezpieczenia samochodu ciężarowego użytkowanego na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Czy spółka może w miesiącu otrzymania zaliczyć w koszty jej wartość netto i odliczyć VAT? Czy też należy refakturę zaliczyć proporcjonalnie do kosztów roku 2007 i 2008?

RADA

Autopromocja

Z przedstawionego zapytania można wywnioskować, że umowa ubezpieczenia leasingowanego samochodu została zawarta na okres dwóch lat. W takiej sytuacji zgodnie z nowymi przepisami wydatki na ubezpieczenie (w kwocie netto) stanowić będą koszty uzyskania przychodów nie jednorazowo, w momencie ich poniesienia, lecz proporcjonalnie w latach 2007 i 2008. VAT wykazany w „refakturze” spółka może odliczyć w całości w deklaracji składanej za miesiąc, w którym ją otrzymała, lub w deklaracji za miesiąc następny.

UZASADNIENIE

Obowiązująca od 1 stycznia 2007 r. nowelizacja updop dokonała wyraźnego rozróżnienia kosztów podatkowych na koszty bezpośrednio i pośrednio związane z przychodami. Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. W sytuacji jednak, gdy koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Kosztów ubezpieczania przedmiotu leasingu nie można bezpośrednio dopasować do konkretnych przychodów. Raty ubezpieczeniowe przy ubezpieczeniu mienia płacone są w okresach rocznych, niekiedy, choć rzadziej, także kwartalnie. Z przedstawionego opisu wynika jednak, że spółka poniosła jednorazowo koszt dwuletniego ubezpieczenia przedmiotu leasingu. W takiej sytuacji mamy do czynienia z kosztem dotyczącym okresu przekraczającego rok kalendarzowy - koszt należy więc przypisać do danego roku w takiej części, w jakiej go dotyczy (np. jeżeli z polisy ubezpieczeniowej wynika wprost, jaka kwota obejmuje rok 2007, a jaka 2008). Jeśli nie jest to możliwe, należy dokonać proporcjonalnego podziału.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko to potwierdził Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z 27 lutego 2007 r., nr 1472/ROP1/423-398/06/RM:

Co prawda zachowana jest zasada obowiązująca przed dniem 1 stycznia 2007 r., zgodnie z którą koszty pośrednie są potrącalne w dacie ich poniesienia, jednakże pojawiło się zastrzeżenie, że jeżeli koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą. W stanie prawnym obecnie obowiązującym, w przeciwieństwie do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2006 r., nie ma już możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia kosztów pośrednich, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy. Konieczne jest bowiem określenie, w jakim zakresie wydatki te dotyczą danego roku podatkowego, a jeżeli nie jest to możliwe, zalicza się je do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zatem w sytuacji gdy Podatnik przykładowo nabywa polisę ubezpieczeniową po dniu 31 grudnia 2006 r. na okres ubezpieczeniowy dotyczący dwóch lat podatkowych, np. od października 2007 r. do września 2008 r., nie może w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w całości w dacie poniesienia, ale musi ustalić, jaka jego część odnosi się do 2007 r., a jaka do 2008 r. - a więc w praktyce do rozliczenia kosztów według wskazanych proporcji.

PRZYKŁAD

Spółka ALFALEAS podpisała umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego na okres od marca 2007 r. do listopada 2008 r. (włącznie). Zgodnie z umową obowiązana była także ponieść koszt ubezpieczenia pojazdu, faktycznie dokonanego przez leasingodawcę, w związku z czym otrzymała refakturę na kwotę 4200 zł (całkowity koszt ubezpieczenia, bez podziału na okresy czasowe). ALFALEAS rozliczy swoje koszty podatkowe z tytułu ubezpieczenia w następujący sposób:

rok 2007 - 2000 zł - według wyliczenia 10/21 × 4200 zł (10 miesięcy z 21 trwania umowy)

rok 2008 - 2200 zł - według wyliczenia 11/21 × 4200 zł

Przy czym koszt podatkowy przypadający na każdy miesiąc wynosi 200 zł.

Skutki w VAT

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje generalnie w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (lub jak w tym przypadku tzw. refakturę). Jeżeli natomiast podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w tym terminie, to może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

WAŻNE!

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje generalnie w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Należy wskazać, że dokonywanie tzw. refakturowania nie zostało uregulowane przepisami ustawy, a jedynie praktyką, a następnie usankcjonowane stanowiskiem organów podatkowych. Co istotne, refakturowanie jest czynnością, która nie pociąga za sobą zmiany charakteru samej czynności. Nie ulega więc zmianie właściwa stawka. Skutkiem dokonania refaktury jest w opisanym wypadku faktyczne przekazanie usługi, które nie powinno być wiązane z dodatkowym wynagrodzeniem. Wystawca refaktury nie świadczy osobiście danej usługi, dokonuje jednak „pierwotnego pokrycia jej kosztu”. Z tego względu refakturowanie oznacza faktyczny zwrot poniesionych kosztów.

• art. 15 ust. 4d ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 86 ust. 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1187

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA