| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > Czy fakturę otrzymaną w ramach reklamacji można ująć w koszty

Czy fakturę otrzymaną w ramach reklamacji można ująć w koszty

W lipcu otrzymaliśmy pismo dotyczące reklamacji jakości wykonania naszej usługi. Reklamacja ta nie została przez nas uznana. We wrześniu kontrahent przesłał nam fakturę VAT - koszty przerobu - według reklamacji. Firma obciążyła nas tymi kosztami. Czy w rozumieniu ustawy o CIT stanowią one dla nas koszty uzyskania przychodów?


MONIKA MAZUR

prawnik z AUXILIUM

W przypadku gdy usługa zostanie wykonana wadliwie, często dochodzi do obniżenia ceny. W takim przypadku dostawca koryguje fakturę sprzedaży wskazując obniżkę ceny i może wtedy skorygować przychody.

Jeżeli sprzedawca dokonuje napraw rzeczy w ramach gwarancji - najczęściej na pokrycie takich kosztów tworzy rezerwy, mające charakter biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na przewidywane koszty realizacji zobowiązań z tytułu udzielonych gwarancji

W przypadku nieuznania reklamacji nie dochodzi do wystawienia faktury korygującej. Jeżeli kupujący z własnej inicjatywy usunie wady produktu czy usługi i następnie obciąży nas z tego tytułu kosztami - mają one charakter odszkodowania z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu: wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług, zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad, a także zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług.

Należy jednak zwrócić uwagę, że nawet jeśli koszty nie mają charakteru kary umownej ani odszkodowania, nie oznacza to, że wszystkie inne kary umowne i odszkodowania są automatycznie kosztami uzyskania przychodów. Podatkowych kosztów nie stanowią bowiem takie kary i odszkodowania, których zapłata jest bezpośrednią konsekwencją zaniedbań lub niedochowania należytej staranności przez podatnika, i których mógł on uniknąć, gdyby w odpowiednim czasie podjął racjonalne działania.

Z tego wynika, że w niniejszym przypadku należy zbadać, czy rzeczywiście podatnik nie ponosi winy za złą jakość usługi i czy w związku z tym nie powinien był dokonać w stosownym czasie naprawy. Dodatkowo trzeba pamiętać o art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, który określa, że celem poniesionego wydatku powinno być osiągnięcie przychodu lub przynajmniej potencjalne możliwości jego osiągnięcia.

Wydatek na zapłatę kosztów przerobu nie będzie miał skutku w postaci dochodu podatnika, co dodatkowo przemawia za brakiem możliwości uznania go za koszt uzyskania przychodu.

AP

PODSTAWA PRAWNA

Art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »