| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > CIT > Czy fakturę otrzymaną w ramach reklamacji można ująć w koszty

Czy fakturę otrzymaną w ramach reklamacji można ująć w koszty

W lipcu otrzymaliśmy pismo dotyczące reklamacji jakości wykonania naszej usługi. Reklamacja ta nie została przez nas uznana. We wrześniu kontrahent przesłał nam fakturę VAT - koszty przerobu - według reklamacji. Firma obciążyła nas tymi kosztami. Czy w rozumieniu ustawy o CIT stanowią one dla nas koszty uzyskania przychodów?


MONIKA MAZUR

prawnik z AUXILIUM

W przypadku gdy usługa zostanie wykonana wadliwie, często dochodzi do obniżenia ceny. W takim przypadku dostawca koryguje fakturę sprzedaży wskazując obniżkę ceny i może wtedy skorygować przychody.

Jeżeli sprzedawca dokonuje napraw rzeczy w ramach gwarancji - najczęściej na pokrycie takich kosztów tworzy rezerwy, mające charakter biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów na przewidywane koszty realizacji zobowiązań z tytułu udzielonych gwarancji

W przypadku nieuznania reklamacji nie dochodzi do wystawienia faktury korygującej. Jeżeli kupujący z własnej inicjatywy usunie wady produktu czy usługi i następnie obciąży nas z tego tytułu kosztami - mają one charakter odszkodowania z tytułu nienależytego wykonania zobowiązania. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu: wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług, zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad, a także zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług.

Należy jednak zwrócić uwagę, że nawet jeśli koszty nie mają charakteru kary umownej ani odszkodowania, nie oznacza to, że wszystkie inne kary umowne i odszkodowania są automatycznie kosztami uzyskania przychodów. Podatkowych kosztów nie stanowią bowiem takie kary i odszkodowania, których zapłata jest bezpośrednią konsekwencją zaniedbań lub niedochowania należytej staranności przez podatnika, i których mógł on uniknąć, gdyby w odpowiednim czasie podjął racjonalne działania.

Z tego wynika, że w niniejszym przypadku należy zbadać, czy rzeczywiście podatnik nie ponosi winy za złą jakość usługi i czy w związku z tym nie powinien był dokonać w stosownym czasie naprawy. Dodatkowo trzeba pamiętać o art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, który określa, że celem poniesionego wydatku powinno być osiągnięcie przychodu lub przynajmniej potencjalne możliwości jego osiągnięcia.

Wydatek na zapłatę kosztów przerobu nie będzie miał skutku w postaci dochodu podatnika, co dodatkowo przemawia za brakiem możliwości uznania go za koszt uzyskania przychodu.

AP

PODSTAWA PRAWNA

Art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

reklama

Narzędzia księgowego

Partner merytoryczny

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »