| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Kartki i upominki świąteczne w kosztach firmy

Kartki i upominki świąteczne w kosztach firmy

Na zakończenie roku firma w ramach podziękowania za roczną współpracę oraz aby zostać zapamiętaną przez kontrahentów i klientów zamierza przesyłać im kartki świąteczne z życzeniami, kalendarze lub upominki. Jak rozliczyć takie wydatki?

Podstawową zasadą podatków dochodowych (zarówno PIT jak i CIT) jest, że dany wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W obu podatkach dochodowych istnieje ustawowy katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Jeśli dany wydatek znajduje się w tym katalogu, nie ma możliwości zaliczenia go do kosztów podatkowych.

Polecamy: Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Polecamy: Jak rozliczyć przekazywanie prezentów o małej wartości?

Pomiędzy wydatkami na zakup drobnych upominków, kalendarzy i kart świątecznych wręczanych klientom lub kontrahentom, a uzyskiwanym albo spodziewanym przychodem można spostrzec związek, chociażby dlatego, że takie sympatyczne gesty służą podtrzymywaniu pozytywnych relacji, a także stanowią formę reklamy.

O reklamie firmy możemy mówić z jeszcze większym przekonaniem, jeżeli kartki są opatrzone logo firmy. Podobna zasada dotyczy kalendarzy, ale również drobnych upominków.

Uznanie, że opisane wydatki są reklamą jest istotne o tyle, że wydatków na reklamę nie znajdziemy pośród kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, a więc każdy wydatek na reklamę firma uzna za koszt podatkowy, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością, służy uzyskaniu przychodów, a wydatek został właściwie udokumentowany.

Umieszczenie na kartkach, kalendarzach upominkach logo firmy albo innych znaków identyfikujących przedsiębiorstwo zminimalizuje możliwość zakwestionowania przez organy skarbowe  poniesionych wydatków jako kosztów podatkowych.

Należy jeszcze pamiętać o jednej, istotnej kwestii.

Często sporna pomiędzy organami skarbowymi i podatnikami pozostaje klasyfikacja wydatków – czy są to wydatki reklamowe, czy zaliczane do reprezentacji. Ma to duże znaczenie, bo co do zasady wydatki na reklamę są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, a wydatki na reprezentację nie.

Problemy spowodowane są faktem, że ustawy o podatkach dochodowych nie zawierają definicji pojęcia „reklamy” ani „reprezentacji”. Zgodnie z definicją słownikową reprezentacja oznacza "okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Reprezentacja to więc występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »