| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > Kartki i upominki świąteczne w kosztach firmy

Kartki i upominki świąteczne w kosztach firmy

Na zakończenie roku firma w ramach podziękowania za roczną współpracę oraz aby zostać zapamiętaną przez kontrahentów i klientów zamierza przesyłać im kartki świąteczne z życzeniami, kalendarze lub upominki. Jak rozliczyć takie wydatki?

Podstawową zasadą podatków dochodowych (zarówno PIT jak i CIT) jest, że dany wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania, albo zabezpieczenia źródła przychodów.

W obu podatkach dochodowych istnieje ustawowy katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Jeśli dany wydatek znajduje się w tym katalogu, nie ma możliwości zaliczenia go do kosztów podatkowych.

Polecamy: Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Polecamy: Jak rozliczyć przekazywanie prezentów o małej wartości?

Pomiędzy wydatkami na zakup drobnych upominków, kalendarzy i kart świątecznych wręczanych klientom lub kontrahentom, a uzyskiwanym albo spodziewanym przychodem można spostrzec związek, chociażby dlatego, że takie sympatyczne gesty służą podtrzymywaniu pozytywnych relacji, a także stanowią formę reklamy.

O reklamie firmy możemy mówić z jeszcze większym przekonaniem, jeżeli kartki są opatrzone logo firmy. Podobna zasada dotyczy kalendarzy, ale również drobnych upominków.

Uznanie, że opisane wydatki są reklamą jest istotne o tyle, że wydatków na reklamę nie znajdziemy pośród kosztów nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, a więc każdy wydatek na reklamę firma uzna za koszt podatkowy, o ile reklama jest związana z prowadzoną działalnością, służy uzyskaniu przychodów, a wydatek został właściwie udokumentowany.

Umieszczenie na kartkach, kalendarzach upominkach logo firmy albo innych znaków identyfikujących przedsiębiorstwo zminimalizuje możliwość zakwestionowania przez organy skarbowe  poniesionych wydatków jako kosztów podatkowych.

Należy jeszcze pamiętać o jednej, istotnej kwestii.

Często sporna pomiędzy organami skarbowymi i podatnikami pozostaje klasyfikacja wydatków – czy są to wydatki reklamowe, czy zaliczane do reprezentacji. Ma to duże znaczenie, bo co do zasady wydatki na reklamę są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, a wydatki na reprezentację nie.

Problemy spowodowane są faktem, że ustawy o podatkach dochodowych nie zawierają definicji pojęcia „reklamy” ani „reprezentacji”. Zgodnie z definicją słownikową reprezentacja oznacza "okazałość, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Reprezentacja to więc występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Słodzińska - Wawrzonek

Prawnik specjalizujący się w prawie zamówień publicznych, prawie cywilnym i rodzinnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »