| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Co jest kosztem > OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Ustawodawca nie wymienia składek na ubezpieczenia OC z tytułu wykonywanego zawodu w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt uzyskania przychodu. Ponieważ służą one zabezpieczeniu i zachowaniu źródła przychodów, przedsiębiorca zalicza je do kosztów podatkowych.

Doradcy podatkowi, lekarze – składki OC w koszty podatkowe

Obowiązkowi wykupienia polisy ubezpieczeniowej OC z tytułu wykonywania zawodu podlegają takie grupy zawodów, jak doradcy podatkowi, przedsiębiorcy wykonujący działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, rzeczoznawcy majątkowi, notariusze, zarządcy nieruchomości, architekci i inżynierowie budownictwa oraz lekarze wykonujący działalność leczniczą jako indywidualną lub specjalistyczną praktykę lekarską.

W ich przypadku wydatek poniesiony na wykup polisy ubezpieczeniowej OC jest niewątpliwie związany z prowadzoną działalnością oraz ma na celu zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodu. Co za tym idzie, spełnia podstawową definicję kosztu, przez co podatnik może obniżyć w zeznaniu o jego wartość kwotę podatku dochodowego. Jedynym warunkiem jest dysponowanie należytym udokumentowaniem poniesienia wydatku na zakup polisy.

Na co dodatkowo warto zwrócić uwagę, wśród interpretacji organów podatkowych znaleźć można i takie, które wskazują, iż do kosztów uzyskanie przychodu zaliczone będę również i nieobowiązkowe polisy OC.

Faktura VAT i fakturowanie w 2013 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

VAT 2013 - najważniejsze zmiany w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów

OC w zarządzie nie zabezpiecza przychodów

W przypadku wykupywania przez spółkę kapitałową polisy OC na rzecz członków zarządu, polisa dotyczy ubezpieczenia od szkód wynikających z prowadzenia spraw spółki i jej reprezentacji, czyli  zawierana jest w celu zabezpieczenia interesu majątkowego spółki przed doznaniem uszczerbku. O czym jednak warto pamiętać, tutaj ubezpieczenie nie jest obligatoryjne. W przeciwieństwie też do zasady rozliczania ubezpieczenia OC przedsiębiorców, zasady dotyczące w tym zakresie członków zarządu spółki kapitałowej uregulowane są w prawie - poniesiony przez nich wydatek na zakup polisy OC nie będzie zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

Wynika to z zapisu, iż podatnik nie może zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na rzecz osób, które wchodzą w skład np. rad nadzorczych, czy komisji rewizyjnych. Organy podatkowe często za powód braku możliwości podatkowego rozliczenia takich kosztów uznają fakt, iż ubezpieczenie OC na rzecz członków zarządu chroni nie spółkę, a samego członka. Co za tym idzie nie ma na celu ochrony osiąganych przez spółkę przychodów. Stanowisko to zostało potwierdzone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 27.07.2011r., sygn. akt I SA/Sz 535/11.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Karolina Zawłocka, księgowa Tax Care

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK