| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Kiedy do kosztów > Wydatki związane z uzyskaniem kredytu - kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych

Wydatki związane z uzyskaniem kredytu - kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że spółka ma prawo ujęcia w kosztach podatkowych wydatków związanych z uzyskaniem kredytu w celach inwestycyjnych w momencie poniesienia, jako tzw. koszt pośredni.

Sprawa dotyczyła spółki, która w celu realizacji wydatków inwestycyjnych (innych niż nabycie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu ustawy o CIT), zawarła z bankiem umowę kredytu.

Oprócz tego, spółka zawarła umowy o świadczenie usług doradczych w zakresie pozyskania długoterminowego finansowania, polegających w szczególności na konsultacjach i doradztwie, udziale w negocjacjach warunków kredytowych, przygotowaniu i analizie dokumentacji, a także usług polegających na pomocy w organizacji zabezpieczeń wymaganych przez bank. Dla celów księgowych wynagrodzenie za wyżej opisane usługi doradcze zostało zaliczone do kosztów księgowych jednorazowo (w roku zawarcia umowy i uruchomienia środków na podstawie umowy oraz dokonania zapłaty opłat na rzecz banku).  

Zmiany w CIT od 2015 roku

Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w których zapytała, czy przedmiotowe wydatki może ona zaliczyć do kosztów podatkowych jednorazowo, w dacie poniesienia (tj. ujęcia jako koszt dla celów księgowych) - tj. w roku faktycznego zapłacenia kosztów na rzecz banku.

Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Art. 15 ust. 4e stanowi z kolei, że za dzień poniesienia kosztu co do zasady uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury, albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Spółka wskazała, że wyjątek ten nie ma zastosowania w sprawie, zaś analiza powyższych przepisów wskazuje, iż skoro ujmuje ona wydatek z tytułu opłat w księgach rachunkowych, jako koszt jednorazowo (w roku otrzymania kredytu i dokonania zapłaty opłat na rzecz banku), nie ulega wątpliwości, że w tym samym momencie opłaty powinny być kosztem podatkowym (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych). 

100 pytań o samochód w firmie + CD

Na poparcie prezentowanego poglądu, spółka przytoczyła szereg potwierdzających go interpretacji indywidualnych. Organ podatkowy podzielił stanowisko spółki, odstępując od uzasadnienia interpretacji. 

(Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 lutego 2015 r., IBPBI/1/423-73/14/AB)

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców i osób nieprowadzących działalności gospodarczej w obszarach kontraktów, rozwiązywania sporów i zastępstwa procesowego, windykacji w kraju i za granicą, nieruchomości i budownictwa, podatków, spraw korporacyjnych, stosunków pracowniczych, zamówień publicznych, restrukturyzacji i upadłości, rynków finansowych i finansowania działalności gospodarczej, a także stosunków międzynarodowych i prawa europejskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »