| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Kiedy do kosztów > Wydatki związane z uzyskaniem kredytu - kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych

Wydatki związane z uzyskaniem kredytu - kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że spółka ma prawo ujęcia w kosztach podatkowych wydatków związanych z uzyskaniem kredytu w celach inwestycyjnych w momencie poniesienia, jako tzw. koszt pośredni.

Sprawa dotyczyła spółki, która w celu realizacji wydatków inwestycyjnych (innych niż nabycie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu ustawy o CIT), zawarła z bankiem umowę kredytu.

Oprócz tego, spółka zawarła umowy o świadczenie usług doradczych w zakresie pozyskania długoterminowego finansowania, polegających w szczególności na konsultacjach i doradztwie, udziale w negocjacjach warunków kredytowych, przygotowaniu i analizie dokumentacji, a także usług polegających na pomocy w organizacji zabezpieczeń wymaganych przez bank. Dla celów księgowych wynagrodzenie za wyżej opisane usługi doradcze zostało zaliczone do kosztów księgowych jednorazowo (w roku zawarcia umowy i uruchomienia środków na podstawie umowy oraz dokonania zapłaty opłat na rzecz banku).  

Zmiany w CIT od 2015 roku

Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w których zapytała, czy przedmiotowe wydatki może ona zaliczyć do kosztów podatkowych jednorazowo, w dacie poniesienia (tj. ujęcia jako koszt dla celów księgowych) - tj. w roku faktycznego zapłacenia kosztów na rzecz banku.

Prezentując własne stanowisko, spółka wskazała, że zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Art. 15 ust. 4e stanowi z kolei, że za dzień poniesienia kosztu co do zasady uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury, albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Spółka wskazała, że wyjątek ten nie ma zastosowania w sprawie, zaś analiza powyższych przepisów wskazuje, iż skoro ujmuje ona wydatek z tytułu opłat w księgach rachunkowych, jako koszt jednorazowo (w roku otrzymania kredytu i dokonania zapłaty opłat na rzecz banku), nie ulega wątpliwości, że w tym samym momencie opłaty powinny być kosztem podatkowym (tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych). 

100 pytań o samochód w firmie + CD

Na poparcie prezentowanego poglądu, spółka przytoczyła szereg potwierdzających go interpretacji indywidualnych. Organ podatkowy podzielił stanowisko spółki, odstępując od uzasadnienia interpretacji. 

(Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 lutego 2015 r., IBPBI/1/423-73/14/AB)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »