| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > KPiR > Dowody księgowe > Czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można księgować zbiorczo rachunki z umów zlecenia i o dzieło

Czy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów można księgować zbiorczo rachunki z umów zlecenia i o dzieło

Prowadzimy podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zgodnie z objaśnieniami do księgi w kolumnie 13 należy ewidencjonować m.in. wynagrodzenia wypłacane z tytułu umów zleceń i o dzieło. Ostatnio zakupiliśmy i wdrożyliśmy nowe oprogramowanie do komputerowego prowadzenia pkpir.
Nasz dostawca oprogramowania poinformował nas, że za pomocą tego programu księguje się nie każdy rachunek z umów zleceń (bądź o dzieło) z osobna, lecz sumę tych rachunków w formie jednego dowodu wewnętrznego, który zawiera ich listę z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Czy takie postępowanie jest prawidłowe i zgodne z rozporządzeniem MF w sprawie prowadzenia pkpir?

Niestety nie.

Przepisy regulujące zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie przewidują zbiorczego księgowania rachunków z umów zleceń bądź o dzieło na podstawie dowodu wewnętrznego.

Dowody wewnętrzne to szczególna kategoria dowodów księgowych. Należą one do dowodów własnych wystawionych przez podatnika w celu zaewidencjonowania operacji gospodarczej nieudokumentowanej innym dowodem.

Są one zatem wystawiane w celu udokumentowania zapisów w księdze dotyczących niektórych kosztów (wydatków). Dowody te muszą przy tym spełniać określone wymogi, a mianowicie muszą być zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków, muszą określać nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku).

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Enumeratywne wyliczenie zdarzeń gospodarczych, które mogą zostać udokumentowane dowodem wewnętrznym zawiera § 14 rozporządzenia. Należy podkreślić, że katalog tych zdarzeń jest katalogiem zamkniętym. Świadczy o tym użycie w § 14 rozporządzenia MF w sprawie prowadzenia pkpir wyrazu „wyłącznie”.

Do zdarzeń gospodarczych, które mogą zostać udokumentowane dowodem wewnętrznym należą m.in.:
• zakupy w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych
• wydatki związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele
• opłaty sądowe i notarialne;
• wydatki związane z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi wymaganych przepisami danych identyfikacyjnych; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

Polecamy: serwis Koszty

Ponieważ, jak już wyżej wskazano zawarty w § 14 katalog zdarzeń, które mogą zostać udokumentowane na potrzeby ujęcia w pkpir dowodem wewnętrznym jest katalogiem zamkniętym, to katalog ten nie może zostać rozszerzony o inne wydatki, które nie zostały wyszczególnione w tym przepisie. A wydatków poniesionych na wypłaty wynagrodzeń z tytułu zawieranych umów zlecenia bądź o dzieło katalog ten nie wymienia.

Z tych powodów rachunki dotyczące umów zleceń bądź o dzieło nie mogą być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zbiorczo - na postawie jednego dowodu wewnętrznego zawierającego listę rachunków z kwotami brutto oraz numerami rachunków. Prawidłowe jest wyłącznie ujmowanie w księdze tych kosztów podatkowych pojedynczo – na podstawie poszczególnych rachunków.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bernatowicz, Komorniczak, Mazur Radcy Prawni i Doradcy Podatkowi

spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »