| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > Czy wręczanie klientom gadżetów z logo firmy jest jej reklamą

Czy wręczanie klientom gadżetów z logo firmy jest jej reklamą

Przedsiębiorca przekazuje klientom firmowe gadżety (niemarkowe pióra, długopisy, wizytowniki). Każdy prezent jest opatrzony logo firmy, jej adresem internetowym, hasłami promocyjnymi. Czy są to wydatki na reklamę?

 

rada

 

Są to wydatki na reklamę, pod warunkiem że będą Państwo w stanie wykazać, iż wręczenie gadżetów pełni funkcje promocyjne dla produktów firmy (np. zawierają informację o stronie www lub nowej linii produktów).

uzasadnienie

Od 1 stycznia 2007 r. kosztem podatkowym nie są koszty reprezentacji. Dlatego tak ważne jest odróżnienie wydatków na reprezentację od wydatków na reklamę.

W opisanej sytuacji przekazanie gadżetów zawiera zarówno elementy reprezentacji, jak i reklamy. Reprezentacja to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją firmy. Przekazanie gadżetów już po transakcji z dotychczasowym klientem firmy pokazuje tę okazałość.

Reklama to z kolei zachęcanie potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług. Informacje o firmie i jej produktach, odesłanie do strony www jest reklamą. Do ostatecznego zakwalifikowania wydatku niezbędne jest wskazanie, który z tych elementów przeważa. Z opisu wynika, że przeważa funkcja reklamowa gadżetów.

Obecnie organy podatkowe unikają jednoznacznego rozstrzygnięcia, czy tego typu wydatki są reprezentacją czy reklamą. Przykładem może być interpretacja z 7 marca 2007 r. Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego, sygn. PO-11/423/2/AN/07. Wskazał on, że wręczenie gadżetów klientom może być wydatkiem reklamowym, pod warunkiem że ich przekazanie spełnia znamiona reklamy. Uznał, że wydając postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego, nie jest jednak uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że dokonanie danej czynności spełnia znamiona reklamy, czy też reprezentacji.

l art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

Piotr Domański

konsultant dużej spółki akcyjnej

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Simpkins & Co Solicitors

Jedna z najlepszych firm prawniczych w południowej Anglii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »