| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > Jak rozliczyć koszty nakładów na wynajmowany lokal, jeśli na ich część otrzymano dotację z UE

Jak rozliczyć koszty nakładów na wynajmowany lokal, jeśli na ich część otrzymano dotację z UE

Rozliczam spółkę cywilną (zasady ogólne i VAT). Spółka wynajmuje lokal na działalność od pewnej firmy. W tym lokalu poczyniła nakłady: wymieniała okna, drzwi wejściowe (zmieniła przy tym lokalizację tych drzwi), parapety. Na nakłady te są faktury, które obejmują również koszty montażu. Wartość poczynionych nakładów to 18 000 zł brutto. Spółka otrzymała wsparcie pomostowe (dotacja z UE) na wymienione nakłady. Wartość dotacji to 12 000 zł. Jak należy rozliczyć te koszty? Jak i które z nich amortyzować? Jak rozliczyć VAT?

Jak wynika z pytania Czytelniczki, firma poniosła nakłady na przywrócenie pierwotnego stanu technicznego okien i parapetów, wymieniając stare okna i parapety na nowe bez ich przemieszczenia. Przywróciła tym samym pierwotną zdolność i jakość użytkową wynajmowanego lokalu. Poniesienie wydatków na prace mające charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie pierwotną zdolność użytkową środka trwałego, stanowi remont. A zatem wydatki remontowe, bez względu na ich wartość, uprawniają Czytelniczkę do zaliczenia ich w całości do kosztów uzyskania przychodów.

Należy zauważyć, że przy ocenie zasadności kwalifikowania wydatków jako remont należy brać także pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające wpływ na sposób realizowania robót objętych tym pojęciem. Oznacza to, że wymianę starych drewnianych okien na okna nowe, np. plastikowe, biorąc pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą oraz postęp techniczny w tej dziedzinie, należy potraktować jako prace remontowe. Nie powodują one wzrostu wartości użytkowej istniejącego środka trwałego, a tym samym powstania inwestycji w obcym środku trwałym.

Wszystkie wydatki niebędące wydatkami remontowymi, tak jak w tym konkretnym przypadku wydatki na wymianę drzwi wraz z ich przemieszczeniem, będą stanowiły wydatki modernizacyjne (adaptacyjne). Nie będzie można ich zaliczyć bezpośrednio do kosztów (jeżeli przekraczają kwotę 3500 zł w roku podatkowym), a rozliczenie ich w kosztach będzie następowało poprzez odpisy amortyzacyjne z tytułu inwestycji w obcym środku trwałym.

Nie są bowiem kosztem uzyskania przychodów wydatki na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych (art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c) updof). Na podstawie art. 22g ust. 17 updof środki trwałe ulegają ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ulepszenie w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Zdarza się czasem, że przedsiębiorca bierze w najem lokal, a następnie już jako jego najemca, jeszcze przed przyjęciem go do używania, ponosi nakłady na jego remont.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

DIF Brokers

Broker

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »