REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na napoje wydawane pracownikom stanowią koszt

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Od 2 miesięcy zatrudniam 3 pracowników i udostępniam im dystrybutor z wodą mineralną. Dystrybutor ten dzierżawię. Czy prawidłowo zaliczam do kosztów wydatki na wodę mineralną i dzierżawę dystrybutora? Czy powinienem wartość spożytej wody przypisywać pracownikom do ich przychodu ze stosunku pracy? Oprócz wody w okresie letnim (z uwagi na upały) planuję udostępnić pracownikom bez ograniczeń również inne zimne napoje (woda gazowana, cola, fanta). Czy wydatki na zakup tych napojów będą stanowiły koszty uzyskania przychodu? Czy powinienem ustalić przychód pracownikom z tego tytułu?

RADA

Autopromocja

Wydatki na wodę oraz inne napoje, do których zapewnienia pracownikom jest Pan zobowiązany na podstawie przepisów BHP, stanowią dla Pana koszt uzyskania przychodu. Również wydatki związane z dzierżawą dystrybutora stanowią dla Pana koszt uzyskania przychodów. Dla pracownika świadczenie to jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

Woda zdatna do picia. Wydatki na wodę mineralną udostępnianą przez Pana pracownikom można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Jako pracodawca jest Pan w szczególności zobowiązany do zapewnienia wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów. Obowiązek taki wynika z przepisów BHP. Na podstawie § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy pracodawca jest bowiem obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. Miejsce czerpania wody zdatnej do picia powinno znajdować się nie dalej niż 75 m od stanowisk pracy. Przepisy nie określają, co należy rozumieć przez wodę zdatną do picia. Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 15 listopada 2007 r., nr PBI/4270i-1/MS/07, Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku stwierdził:

powyższe przepisy nie precyzują, jaka woda jest wodą zdatną do picia, ani też jakie to są napoje. Dlatego też definicję wody zdatnej do picia spełnia również: niegazowana woda źródlana podawana z dystrybutora z podajnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tym poniesione przez Pana wydatki na zakup butli z wodą mineralną oraz dzierżawę dystrybutora służącego jej podawaniu są dla Pana kosztem uzyskania przychodów.

Po stronie Pana pracowników, korzystających z udostępnionej im wody mineralnej, powstanie przychód. Będzie on jednak zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 11 updof. Na jego podstawie zwolnione z pdof są:

świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Inne napoje. Jako pracodawca ma Pan obowiązek zapewnienia oprócz wody także innych napojów pracownikom zatrudnionym stale lub okresowo w warunkach szczególnie uciążliwych, tj.:

• w warunkach gorącego mikroklimatu, charakteryzującego się wartością wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) powyżej 25 °C,

• w warunkach mikroklimatu zimnego, charakteryzującego się wartością wskaźnika siły chłodzącej powietrza (WCI) powyżej 1000,

• przy pracach na otwartej przestrzeni w temperaturze otoczenia poniżej 10 °C lub powyżej 25 °C,

• przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet,

• na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28 °C.

Jeżeli więc nabędzie Pan zimne napoje (cola, fanta), aby wydawać je w dniach, w których temperatura na stanowiskach pracy spowodowana warunkami atmosferycznymi przekroczy 28 °C, to tego rodzaju wydatki będą stanowiły dla Pana koszt uzyskania przychodów.

Podobnie jak w przypadku wody udostępnianej pracownikom do picia, tak i napojów otrzymywanych w dniach, kiedy na stanowisku pracy temperatura przekracza 28 °C, po stronie Pana pracowników powstanie przychód. Będzie on jednak zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

Problem z kwalifikowaniem przez Pana wydatków na różnego rodzaju napoje chłodzące powstanie w przypadku, gdy w niektórych dniach temperatura nie osiągnie wysokości zobowiązującej Pana do ich zapewnienia. Pomimo to przez całe lato różnego rodzaju napoje chłodzące będą dostępne bez ograniczeń dla Pana pracowników, np. w lodówce. Należy uznać, że nawet w sytuacji gdy pracodawca oprócz wody zdatnej do picia zapewnia pracownikom dodatkowo inne napoje (np. chłodzące), wydatki na te napoje stanowią dla niego koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z § 112 cytowanego powyżej rozporządzenia pracodawca jest bowiem obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. W związku z użyciem słowa „lub” powyższy przepis oznacza, że pracodawca może postąpić na dwa sposoby. Może zapewnić pracownikom:

• tylko wodę zdatną do picia,

• wodę zdatną do picia i jednocześnie inne napoje.

Wybór w tym względzie należy do pracodawcy. Jednak gdy pracodawca zdecyduje, że będzie zapewniał pracownikom zarówno wodę zdatną do picia, jak i inne napoje, to należy uznać, że wydatki te w całości stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów.

 

Takie stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie z 4 czerwca 2007 r., nr 1471/DPR1/423/29/07/UMK, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, odpowiadając na pytanie dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów wydatków związanych z zakupem artykułów spożywczych, takich jak: woda mineralna, kawa, herbata, przeznaczonych dla pracowników w czasie wykonywania pracy, stwierdził:

(...) W ocenie Naczelnika tut. Urzędu powołany we wniosku przez Spółkę przepis § 112 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczy obowiązku zapewnienia przez pracodawcę wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów, przy czym nie jest sprecyzowane, jakiego rodzaju mają to być napoje. Należy więc uznać, że ustawodawca pozostawił to w gestii pracodawcy, pod warunkiem iż woda i napoje będą dostępne w ilościach zaspokajających potrzeby pracownika w ciągu całej zmiany roboczej. W sytuacji zatem gdy pracodawca, ponosząc wydatki na rzecz pracownika, realizuje ciążący na nim ustawowy obowiązek zapewnienia pracownikom napojów, wydatki takie stanowią niewątpliwie koszty uzyskania przychodów.

Dla pracowników tego rodzaju świadczenia, jako przysługujące zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

PRZYKŁAD

Pomieszczenia biurowe są klimatyzowane i utrzymywana jest stała temperatura 21°C. Pracodawca zapewnił pracownikom wodę pitną. Ponadto zakupił dla nich inne napoje za kwotę netto 400 zł.

Napoje te są dla pracowników ogólnie dostępne w lodówce firmowej. Korzystają z tych napojów w zależności od potrzeb. Pracodawca może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na zakup wody pitnej oraz kwotę 400 zł za pozostałe napoje. Wartości spożywanej wody i pozostałych napojów pracodawca nie zalicza do przychodów pracowników.

Podsumowując, należy stwierdzić, że wydatki na wodę i inne napoje wydawane pracownikom na podstawie przepisów BHP stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów. Świadczenia te stanowią dla pracowników przychód korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 11, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 97, poz. 623

• § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 49, poz. 330

• § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów - Dz.U. Nr 60, poz. 279

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA