| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Podatki osobiste > Podatki i opłaty lokalne > Kary za brak OC w 2013 roku

Kary za brak OC w 2013 roku

Posiadacz samochodu osobowego bez obowiązkowego ubezpieczenia OC zapłaci karę (opłatę za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia) w wysokości 3200 zł (w 2012 r. - 3000 zł).

Wysokość opłat (kar) za brak OC w 2013 roku

Od 1 stycznia 2012 r. kwota opłaty za brak ubezpieczenia nie jest obliczana w oparciu o średni kurs euro, lecz w oparciu o stawkę minimalnego wynagrodzenia za pracę, które od 1 stycznia 2012 r. wynosi 1500 zł, a w 2013 roku wyniesie 1600 zł. W 2013 roku wyższe będzie minimalne wynagrodzenie, a więc wyższe będą również kary za brak OC.

Kary za brak OC w 2014 roku

Od 1 stycznia 2013 r. wysokość opłaty z tytułu niespełnienia obowiązku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, obowiązującej w każdym roku kalendarzowym, stanowi dla:

samochodów osobowych - równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2013 r. - 3200 zł),
samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów - równowartość trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2013 r. - 4800 zł),
pozostałych pojazdów - równowartość jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2013 r. - 530 zł).

Minimalne wynagrodzenie w 2013 roku

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2012 roku

Kiedy ubezpieczenie samochodu osobowego nie jest kosztem podatkowym?

Czy koszt ubezpieczenia OC członków zarządu jest kosztem spółki?

Kary za brak OC w 2013 roku

W przypadku posiadaczy pojazdów mechanicznych, którzy nie spełnili obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych istnieje gradacja opłat uzależniona od okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w każdym roku kalendarzowym i wynosi:
  1)  20 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 3 dni;
  2)  50 % pełnej opłaty - w przypadku gdy okres ten nie przekracza 14 dni;
 3)  100 % opłaty - w przypadku gdy okres ten przekracza 14 dni.

W przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC rolników oraz ubezpieczenia budynków rolniczych, od 1 stycznia 2013 r. wysokość opłaty z tytułu niespełnienia obowiązku ubezpieczenia wynosi dla:

- ubezpieczenia OC rolników - równowartość jednej dziesiątej minimalnego wynagrodzenia za pracę (2013 r. - 160 zł);

- ubezpieczenia budynków rolniczych - równowartość jednej czwartej minimalnego wynagrodzenia za pracę (2013 r. - 400 zł).

Nakładanie i ściąganie opłat za brak OC

Zgodnie z ustawą z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (zwanej dalej "ustawą") - opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego są wnoszone na rzecz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego - oprócz opłaty dotyczącej budynków rolniczych, która jest wnoszona na rzecz gminy właściwej ze względu na miejsce położenia gospodarstwa rolnego.

Po przeprowadzeniu kontroli przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny lub po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 87 ustawy, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wzywa osoby obowiązane do zawarcia umowy ubezpieczenia do uiszczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1, albo do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie w roku kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, określonego w art. 10 ust. 1.

Po przeprowadzeniu kontroli lub po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 87 ust. 2, wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce położenia gospodarstwa rolnego wzywa osobę wskazaną w tym zawiadomieniu do uiszczenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, opłaty, o której mowa w art. 88 ust. 1, albo do przedstawienia dokumentów potwierdzających w roku kontroli zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego, zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia określonymi w ustawie.

W przypadku przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnienie w roku kontroli obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej - opłaty nie pobiera się.

Opłata staje się wymagalna następnego dnia po upływie ww. terminu 30 dni, jeżeli zobowiązany nie udokumentował zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia określonymi w ustawie, lub nie wniósł powództwa do sądu powszechnego, zgodnie z art. 10 ust. 2.

Do egzekucji opłaty za niespełnienie obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia, stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, z tym że tytuł wykonawczy wystawia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Egzekucję tą stosuje się, jeżeli:

1) należność z tytułu opłaty wynika z wezwania do zapłaty, o którym mowa w art. 90 ust. 1, w stosunku do którego zobowiązany nie wystąpił z powództwem do sądu powszechnego, zgodnie z art. 10 ust. 2, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do zapłaty, albo

2) sąd ustalił prawomocnym orzeczeniem istnienie obowiązku ubezpieczenia.

Od postanowień wydanych przez Zarząd Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w toku postępowania egzekucyjnego w administracji służy odwołanie do Rady Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria JKP Adwokaci we Wrocławiu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »