| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Ryczałt > Stawki i rozliczenia > Sprzedaż „wirtualnych przedmiotów” w grach komputerowych – skutki podatkowe

Sprzedaż „wirtualnych przedmiotów” w grach komputerowych – skutki podatkowe

Znaczna część sieciowych gier komputerowych, czyli takich, w których jednocześnie może grać bardzo dużo osób, daje możliwość pozyskiwania „surowców” lub „przedmiotów”, które później w ramach gry mogą być odsprzedawane innym graczom. W związku z tym jaką stawką będzie objęta sprzedaż „towarów” pozyskanych w grze komputerowej, a ile trzeba będzie zapłacić od zysku ze zbycia „przedmiotów” wytworzonych w świecie wirtualnym?

Wprawdzie większość firm, które oferują takie gry, walczy z handlowaniem takimi przedmiotami za prawdziwe pieniądze, ale i tak sprzedaż takich wirtualnych przedmiotów za prawdziwe pieniądze stała się ogromnym biznesem. Przykładem mogą być chińskie firmy, które zajmują się właśnie pozyskiwaniem lub wytwarzaniem oraz odsprzedażą takich wirtualnych dóbr graczom na całym świecie.

Czy jak gram, to wytwarzam?

Tego typu biznes jest coraz bardziej popularny w Polsce. Do izby skarbowej zgłosił się podatnik, który zarejestrował w lipcu 2015 r. działalność gospodarczą, zarejestrowaną pod symbolem PKD 47.91.Z. (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet), a która faktycznie polega na sprzedaży „wirtualnych przedmiotów” w grach komputerowych. Przedsiębiorca nie jest podatnikiem VAT, z innymi graczami rozlicza się przelewami na rachunek państwowy.

Ryczałt 8,5% od przychodów z reklamy w aplikacji i internecie

Ale podatnik miał problem, jak powinien opodatkować swoją działalność. Uznał, że najlepszym rozwiązaniem będzie podatek zryczałtowany. Dokładnie interesowały go dwie kwestie. Po pierwsze – czy sprzedaż wirtualnych podmiotów należy potraktować jako działalność handlową i objąć stawką 8,5%, czy usługową i zapłacić 3%? I po drugie – czy samodzielne wytwarzanie wirtualnych przedmiotów kwalifikuje się jako działalność wytwórcza? Podatnik uznał, że w pierwszym przypadku podatek powinien wynosić 8,5%, a w drugim – 5,5%.

Jak wyrób, to jedynie materialny

Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji 8 lutego 2016 r. (sygnatura ITPB1/4511-1121/15/MR) uznała stanowisko podatnika za nieprawidłowe. I to mimo, że sama do końca nie była pewna, jaka powinna być stawka.

Urzędnicy przede wszystkim uznali, że wirtualne „wykuwanie miecza” nie może stanowić działalności wytwórczej, gdyż ich zdaniem z taką mamy do czynienia wyłącznie w przypadku rzeczy materialnych. Jako że w tym wypadku nie ma mowy o materialności „wyrobów” stworzonych w grze komputerowej, nie da się „wykuwania” wirtualnych mieczy potraktować jako działalności wytwórczej.

Kiedy ryczałtowiec musi przejść na księgę przychodów i rozchodów?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

BEDS.pl

sklep internetowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK