REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy środki z bezzwrotnej pomocy zagranicznej są wolne od PIT

Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Fiskus twierdzi, że wstępne w przypadku prefinansowania (wstępnego finansowania wydatków z funduszy własnych polskiej instytucji) podatnik nie ma prawa do zwolnienia wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PIT – dotyczącego środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, którymi ostatecznie zostaną sfinansowane wydatki. Jednak sądy administracyjne biorą w tym względzie stronę podatników.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT dochody uzyskiwane ze środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej podlegają zwolnieniu od tego podatku.

Autopromocja

W praktyce, niejednokrotnie mamy do czynienia z sytuacją, kiedy środki pomocowe nie są przekazywane bezpośrednio z funduszy zagranicznych na rzecz beneficjenta, ale podlegają procedurze prefinansowania.

O prefinansowaniu mówimy w sytuacji, gdy środki pomocowe są wstępnie finansowane z funduszy własnych instytucji krajowej lub z budżetu państwa, a dopiero potem refinansująca instytucja lub budżet odzyskuje wydatkowane kwoty ze funduszy pomocy zagranicznej.

Sposób finansowania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie ma znaczenia prawnego. Dlatego też prefinansowanie tej pomocy nie stoi na przeszkodzie, by jej beneficjent korzystał ze zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT. Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 14 kwietnia 2010 r. (sygn. I SA/Kr 1611/09).

Zwolnienie dochodów ze środków pomocowych od PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypomnijmy, że zgodnie z regulacją art. 21 ust.1 pkt. 46 ustawy o PIT, dochody osoby fizycznej są objęte zwolnieniem podatkowym, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki.

Po pierwsze, dochody te muszą pochodzić ze źródeł określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a) ustawy o PIT, np. ze środków bezzwrotnej pomocy programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej.

Po drugie, podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. 

Na czym polega prefinansowanie (refinansowanie) środków pomocowych?

W praktyce często zdarza się, że środki pomocowe nie są przekazywane bezpośrednio na konto beneficjenta, ale podlegają procedurze prefinansowania (refinansowania). Pojęcia te odnoszą się w rzeczywistości do jednego procesu, w ramach którego instytucja krajowa lub budżet państwa wypłaca beneficjentowi odpowiednie kwoty ze środków własnych (prefinansowanie), a potem odzyskuje te środki z funduszów pomocowych (refinansowanie).

Problem wpływu prefinansowania (refinansowania) zagranicznych środków pomocowych, na prawo do zwolnienia uzyskiwanych z nich dochodów od PIT, budzi kontrowersje zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Dyrektor izby skarbowej: prefinansowanie (refinansowanie) wyklucza zwolnienie

Kwestia ta była również przedmiotem sporu rozstrzygniętego przez WSA w Krakowie. Sprawa dotyczyła Uniwersytetu, który realizował projekt w ramach programu ramowego wspieranego przez Unię Europejską. Przy wdrażaniu bezpośrednich celów projektu zatrudniane (na podstawie umów cywilnoprawnych) były osoby, których wynagrodzenie pochodziło w całości ze środków, jakie Uniwersytet otrzymywał w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej. 

W tym kontekście Uniwersytet zwrócił się do Dyrektora IS z pytaniem, czy dochody wspomnianych osób podlegają zwolnieniu od PIT. Jednocześnie przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym powyższe dochody objęte są zwolnieniem, ponieważ pochodzą w całości z bezzwrotnej pomocy udzielanej przez Unię Europejską, a praca tych osób polega w całości na realizacji projektu.

Polecamy: serwis Koszty

Dyrektor Izby Skarbowej wezwał przedstawicieli Uniwersytetu do uzupełnienia wniosku, poprzez wskazanie, czy środki pieniężne przekazywane są bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy, a tym samym, czy finansowanie następuje wprost ze środków unijnych.

Odpowiadając na wezwanie Uniwersytet wyjaśnił, że jest członkiem konsorcjum, w ramach którego działa koordynator rozdzielający środki pomocowe. Środki te przekazywane są z instytucji Unii Europejskiej na konto koordynatora, a następnie dystrybuowane w obrębie członków konsorcjum. Uniwersytet doprecyzował także, że ze względu na obowiązujące u niego procedury wewnętrzne, wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji projektu wypłacane są z jego technicznego konta płacowego, a następnie refundowane ze środków unijnych.

W wydanej interpretacji indywidualnej, Dyrektor Izby Skarbowej uznał, że dochody osób zatrudnionych przez Uniwersytet przy realizacji projektu w ramach programu ramowego nie są objęte zwolnieniem od PIT, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT.

Organ przytoczył przesłanki uzyskania takiego zwolnienia, koncentrując się na pierwszej z nich, czyli na warunku, żeby dochody pochodziły bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy, a następnie dokonał analizy stanu faktycznego i zauważył, że w rzeczywistości dochody zatrudnionych przez Uniwersytet osób nie pochodziły bezpośrednio od Unii Europejskiej, ale były wypłacane z jego własnych środków bieżących, zgromadzonych na technicznym koncie płacowym, a dopiero później Uniwersytet otrzymywał refundację wydatkowanych środków z funduszy unijnych.

Organ nie zajmował się drugą przesłanką zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT, czyli warunkiem, by działania przy realizacji projektu miały charakter bezpośredni, ponieważ jak zauważył, oba warunki mają charakter łączny, a zatem uniwersytetowi nie przysługiwałoby zwolnienie nawet w sytuacji, gdyby druga przesłanka została spełniona.

Uniwersytet wezwał Dyrektora Izby Skarbowej do usunięcia naruszenia prawa, a kiedy Organ nie dostrzegł takiego naruszenia, wniósł skargę do WSA.

Zdaniem WSA sposób wypłaty środków pomocowych to jedynie kwestia techniczna

WSA uchylił interpretację indywidualną, stwierdzając że Dyrektor IS dokonał błędnej wykładni przepisów ustawy o PIT. Zdaniem Sądu należy uznać, że o pochodzeniu środków z bezzwrotnej pomocy możemy mówić także wtedy, gdy podmiot krajowy wydatkuje je początkowo z funduszy własnych (lub Skarbu Państwa), a dopiero później są one refinansowane z pomocy bezzwrotnej pochodzącej z Unii Europejskiej. 

Nie można zatem uznać, że w sytuacji prefinansowania (refinansowania) funduszy pochodzących w rzeczywistości z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, mamy do czynienia z utratą prawa do zwolnienia. Tego typu działania, jak również pytanie, na jakim koncie umieszczone są fundusze, należą wyłącznie do sfery rozwiązań technicznych. Nie mają zatem bezpośredniego wpływu na możliwość skorzystania prawa do zwolnienia. 

Wyrażając taki pogląd, Sąd powołał się na orzeczenie NSA z dnia 18 września 2008 r. o sygn. II FSK 874/07, w którym wyraźnie zaznaczono, że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej nie ma znaczenia dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy o PIT. Kluczowe jest bowiem ustalenie źródła środków, które składają się na bezzwrotną pomoc, czyli podmiotu ponoszącego jej ostateczny ciężar ekonomiczny.

Wybór przepisów

Ustawa o PIT

Art. 21. ust. 1. Wolne od podatku dochodowego są:


46) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

Minister Finansów: KSeF dopiero od 2026 roku. Dwie daty dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

Obligacje skarbowe [maj 2024 r.] - oprocentowanie i oferta obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w maju 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmieniły się w porównaniu do oferowanych w kwietniu br. Od 25 kwietnia można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Kasowy PIT dla przedsiębiorców z przychodami do 250 tys. euro od 2025 roku. I tylko do transakcji fakturowanych [projekt ustawy]

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 24 kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ta nowelizacja przewiduje wprowadzenie kasowej metody rozliczania podatku dochodowego. Z tej metody będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność, a także ci przedsiębiorcy, których przychody w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Coraz więcej kontroli firm logistycznych. Urzędy celno-skarbowe sprawdzają pozwolenia na uproszczenia celne

Urzędy celno-skarbowe zintensyfikowały kontrole firm logistycznych. Chodzi o monitoring pozwoleń na uproszczenia celne, szczególnie tych wydanych w czasie pandemii. Jeśli organy celno-skarbowe natrafią na jakiekolwiek uchybienia, to może dojść do zawieszenia pozwolenia, a nawet jego odebrania.

REKLAMA