REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa Administracja Skarbowa – zmiany w organach podatkowych, skarbowych i celnych od 1 marca 2017 r.

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Krajowa Administracja Skarbowa – zmiany w organach podatkowych, skarbowych i celnych od 1 marca 2017 r.
Krajowa Administracja Skarbowa – zmiany w organach podatkowych, skarbowych i celnych od 1 marca 2017 r.

REKLAMA

REKLAMA

21 października 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: Ustawa) oraz przepisy wprowadzające tę ustawę, na podstawie których straci moc ustawa z 10 lipca 2015 r. o administracji podatkowej. Zgodnie z poprawkami wprowadzonymi przez Senat na posiedzeniu 3-4 listopada 2016 r., Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 marca 2017 r. Obecnie Ustawa czeka na zatwierdzenie przez Sejm. Nowe przepisy oznaczają prawdziwą rewolucję w strukturach organów podatkowych, skarbowych i celnych

Ogólne założenia projektu i struktura Krajowej Administracji Skarbowej

Obecnie administracja podatkowa i celna działająca w ramach administracji rządowej posiada rozproszoną strukturę skupioną w trzech pionach: (i) administracji podatkowej, (ii) kontroli skarbowej, oraz (iii) Służbie Celnej.

Autopromocja

Ustawa przewiduje powołanie w miejsce obecnych struktur Krajowej Administracji Skarbowej podporządkowanej Ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, która będzie odpowiadać za wymiar, pobór i kontrolę podatków publicznych.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych będzie organem odpowiedzialnym za koordynację działań oraz kształtowanie strategii Krajowej Administracji Skarbowej, któremu bezpośrednio podlegać będzie Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Szef Krajowej Administracji Skarbowej realizować będzie funkcje sprawowane obecnie przez Szefa Służby Celnej, Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej, a także dotychczasowe zadania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w zakresie nadzoru nad administracją podatkową

Naczelnik urzędu skarbowego, podobnie jak dotychczas, będzie pełnił podstawową rolę w procesie poboru danin publicznoprawnych oraz stosował egzekucję administracyjną należności pieniężnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelnik urzędu celno-skarbowego pełnił będzie rolę zbliżoną do dotychczasowych Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej oraz Naczelników Urzędów Celnych. Realizować będzie zadania z zakresu m.in. prowadzenia kontroli celno-skarbowej, ustalania i określania danin publicznoprawnych oraz obejmowania towarów procedurami celnymi.

Dyrektor izby administracji skarbowej sprawować będzie nadzór nad wykonywaniem zadań przez naczelników urzędów skarbowych oraz naczelników urzędów celno-skarbowych. Analogiczna funkcja wykonywana jest obecnie przez dyrektorów izb skarbowych oraz dyrektorów izb celnych.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej będzie organem podległym bezpośrednio Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, odpowiedzialnym m.in. za prowadzenie spraw z zakresu wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Odpowiedzialny będzie także za przetwarzanie i udostępnianie jednolitej informacji podatkowej i celnej.

Głównymi celami projektowanych przepisów jest ograniczenie skali oszustw podatkowych, zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych, obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do poziomu uzyskiwanych dochodów budżetowych oraz dostosowanie administracji podatkowej do warunków współpracy z administracją podatkową państw UE. 

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zmiany w zakresie prowadzenia postępowań

Ustawa przewiduje także ujednolicenie procedur podatkowych dla zwiększenia ściągalności podatków oraz unifikację wielu postępowań o podobnym charakterze. W tym celu Ustawa reguluje następujące procedury służące do realizacji zadań Krajowej Administracji Skarbowej:

  • Kontrolę celno-skarbową, zastępującą postępowanie kontrolne, której to celem będzie sprawdzanie przestrzegania przepisów prawa poprzez analizę deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości rozliczeń podatkowych;
  • Audyt i czynności audytowe (wykonywane dotychczas przez organy kontroli skarbowej);
  • Urzędowe sprawdzenia (wykonywane dotychczas przez Służbę Celną);
  • Pozostawiając w mocy regulacje dotyczące kontroli podatkowej i postepowania podatkowego.

Wprowadzenie nowych regulacji dot. powyższych procedur ma na celu zintegrowanie uprawnień i zadań wykonywanych przez administrację skarbową.

Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej - przebieg procesu legislacyjnego

Ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej - przebieg procesu legislacyjnego

Dodatkowe uprawnienia z zakresu prawa karnego

Krajowej Administracji Skarbowej, w wybranych przypadkach, przyznane zostanie także zadanie rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania oraz ściągania sprawców przestępstw: fałszerstwa materialnego, fałszerstwa intelektualnego, używania dokumentów poświadczających nieprawdę zawierających fałszerstwo intelektualne, oszustwa oraz przestępczości zorganizowanej i udziału w zorganizowanej grupie przestępczej, a także: sprzedajności, przekupstwa, płatnej protekcji, nadużycia funkcji przez funkcjonariusza publicznego, groźby karalnej, naruszenia nietykalności cielesnej, czynnej napaści oraz znieważenia funkcjonariusza.

Co więcej, Ustawa przyznaje wybranym funkcjonariuszom KAS uprawnienia o charakterze kontrolnym oraz operacyjno–rozpoznawczym, np. prawo do dokonywania przeszukań bez wcześniejszej zgody prokuratora. Przewidywane jest także wyposażenie wybranych funkcjonariuszy w środki przymusu bezpośredniego i broń palną.


Zmiany w innych ustawach

Równolegle do ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej Sejm przyjął ustawę przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej zakładającą szereg zmian dostosowujących do m.in. ordynacji podatkowej, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji czy o podatku akcyzowym.

Zobacz także: Webcast: Wkrótce zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa

Autorzy:
Joanna Zawiejska-Rataj
Starszy Menedżer w dziale Doradztwa Podatkowego
jzawiejska@deloittece.com

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA