REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura z wadliwą nazwą towaru uprawnia do odliczenia VAT

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dokonuję zakupu drobnych towarów pakowanych zbiorczo w kartony, które na otrzymanej fakturze oznaczone są jako „pakiet” (np. pakiet mały, 1 karton), i z tego tytułu dokonuję obniżenia podatku należnego. Czy takie określenie towaru na fakturze jest prawidłowe? Jeżeli takie określenie nie jest prawidłowe, to czy będzie to skutkować zakwestionowaniem dokonanego przez spółdzielnię na podstawie takiej faktury obniżenia podatku należnego?

RADA

Autopromocja

Jeżeli nazwa towaru na fakturze jest określona nieprawidłowo, to taka faktura jest bezspornie wadliwa, ponieważ nie zawiera wymaganych informacji. Pozycje wykazane w fakturze bez nazwy towaru nie uprawniają do odliczenia VAT.

UZASADNIENIE

Podstawowym dokumentem obowiązującym w obrocie gospodarczym, dla rozliczenia podatku od towarów i usług, jest faktura VAT. Wiąże się z nią wiele praw i obowiązków, zarówno dla wystawcy, jak i nabywcy.

Dokumentowanie sprzedaży towarów i usług w VAT jest bardzo sformalizowane, co oznacza, że należy przestrzegać wymaganych zasad wystawiania tych dokumentów i podawać w nich określone przepisami informacje. Również informacje zamieszczane w fakturze, dotyczące przede wszystkim rodzaju towaru, który jest przedmiotem dostawy, nie mogą być formułowane w dowolny sposób. W niektórych przypadkach konieczne jest nawet podawanie ich numerów PKWiU. Obligatoryjne dane, jakie powinna zawierać każda faktura VAT, określa przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur. Są to m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwa towaru lub usługi,

• jednostka miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,

• cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto),

• wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),

• stawka podatku,

• suma wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatku, i zwolnionych z podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,

• kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

• wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych z podatku albo niepodlegających opodatkowaniu,

• kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.

Sposób pakowania towarów w zbiorcze opakowania nie może mieć wpływu na zmianę wymaganych informacji, jakie powinny być w niej wykazane. Niezależnie od tego, w jakich kartonach jest towar, w fakturze należy wykazać nazwę towaru, jego ilość, cenę jednostkowa i wartość dostawy poszczególnych towarów. Użyte przez wystawcę nazewnictwo towaru z całą pewnością należy uznać za nieprawidłowe i niezgodne z obowiązującymi zasadami. Z tego względu faktura taka bezspornie kwalifikuje się do uznania jej za wadliwą, ponieważ z jej treści nie wynika, jaki w zasadzie towar był przedmiotem dostawy. W rezultacie nie zawiera ona wymaganych danych. Wprawdzie przepisy o VAT nie definiują, co należy rozumieć przez wadliwość faktury, ale przyjmując analogię do definicji wadliwości księgi podatkowej, można przyjąć, iż wadliwa fakturą to taka, która nie zawiera wszystkich elementów, jakie zawierać powinna na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów, czyli w tym przypadku przywołany przepis § 9 rozporządzenia w sprawie faktur.

Należy się liczyć z tym, że właśnie tak potraktują ją organy podatkowe i w rezultacie tego zakwestionują prawo do odliczenia z niej VAT w zakresie wykazanych w niej błędnych pozycji na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4a) ustawy o VAT, uznając, że stwierdzają one czynności, które nie zostały dokonane, ponieważ przedmiotem faktycznej dostawy nie były pakiety czy kartony, lecz inne towary. Opakowania z papieru i tektury zostały sklasyfikowane w PKWiU 21.21 i mogą być one oczywiście również odrębnym przedmiotem dostawy, ale w tym przypadku tak nie było. Służyły one wyłącznie jako opakowanie sprzedawanego w nich towaru. Firma powinna zatem zwrócić się do wystawcy faktury o jej skorygowanie poprzez wystawienie faktury korygujące, gdyż tego rodzaju błędy wykluczają możliwość dokonanie korekty w formie noty korygującej wystawionej przez nabywcę.

Wydaje się, że w przedstawionej sytuacji wystawca faktury również powinien być zainteresowany jak szybszym skorygowaniem wadliwej faktury, ponieważ grożą mu konsekwencje określone art. 62 § 5 k.k.s., tj. kara grzywny za wykroczenie skarbowe, jeżeli organ kontrolujący postawi mu zarzut wadliwości tych faktur. Postawienia takiego zarzutu nie stworzy mu większych trudności, wystarczy porównać ich treść z danymi określonymi przywołaną regulacją i rzeczywistym towarem, który był przedmiotem dostawy.

• art. 88 ust. 3a pkt 4a) ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA