| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi gastronomicznej świadczonej na rzecz gości hotelowych

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi gastronomicznej świadczonej na rzecz gości hotelowych

Prowadzimy działalność w zakresie usług hotelarskich. W hotelu prowadzimy również restaurację. W restauracji świadczymy usługi gastronomiczne na rzecz konsumentów zewnętrznych oraz na rzecz osób będących gośćmi hotelu. W celu uproszczenia rozliczeń z klientami hotelu należność za usługi gastronomiczne świadczone na ich rzecz nie jest pobierana przy każdorazowym korzystaniu z restauracji lub baru, lecz jest rozliczana w fakturze wystawianej w związku z rozliczaniem usługi hotelowej lub w paragonie fiskalnym wystawianym na zakończenie pobytu. Wyżej wymieniona usługa dotyczy pobytów dwu- lub więcej dniowych. Czy postępujemy prawidłowo, traktując usługę gastronomiczną świadczoną w taki sposób jako ciągłą i uznając ją za wykonaną w momencie zakończenia wykonywania takiej usługi?

Nie. Świadczone przez Państwa usługi gastronomiczne w restauracji na rzecz gości hotelu nie spełniają warunku uznania ich za usługi ciągłe. Można tu bowiem jednoznacznie zidentyfikować za­równo moment rozpoczęcia świadczenia poszczególnych usług gastronomicznych, jak i moment ich zakończenia, a także można określić jednoznacznie przedmiot poszczególnych świadczeń, co do ich rodzaju i zakresu. W takim przypadku usługi te są odrębnymi świadczeniami jednorazowymi, dla któ­rych obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania każdej usługi gastronomicznej z osobna. Nie zmienia tego również przyjęty przez Państwa umowny sposób rozliczeń z gośćmi hotelowymi.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 14 maja 2014 r. (sygn. ILPP2/443-155/14-4/MN) czytamy:

W przypadku, gdy bez większych przeszkód można wyszczególnić zarówno moment rozpoczęcia świadczenia poszczególnych usług gastronomicznych, jak i ich zakończenia, oraz określić jednoznacznie przedmiot poszczególnych świadczeń (ich rodzaj i zakres), mamy do czynienia ze świadczeniami jednorazowymi, które - realizowane w związku z umową zawartą pomiędzy Spółką a gościem hotelowym - można wyodrębnić jako samodzielne świadczenia, określone jedno­znacznie, co do przedmiotu oraz czasu ich realizacji. Należy mieć na uwadze, że również fakt zawarcia umowy, z której wynika, iż należność za usługi gastronomiczne świadczone na rzecz gości hotelowych nie jest pobierana przy każdorazowym korzystaniu z restauracji lub baru, lecz jest rozliczana na zakoń­czenie pobytu, nie przesądza o uznaniu danej sprzedaży za świadczenie usług o charakterze ciągłym. W konsekwencji, każda nabywana przez gościa hotelowego usługa gastronomiczna stanowi odrębne świadczenie usług, które można zidentyfikować co do momentu jego rozpoczęcia i zakończenia, a tak­że rodzaju i zakresu świadczenia, bez względu na ustalony pomiędzy stronami transakcji (Spółką oraz gościem hotelowym) sposób rozliczenia należności wynikających z tytułu nabycia przedmiotowych usług. Zatem, obowiązek podatkowy w przedmiotowej sprawie powstaje zgodnie z ogólną zasadą sfor­mułowaną w art. 19a ust. 1 ustawy - z chwilą wykonania każdej, odrębnej usługi gastronomicznej.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Snopek

Młodszy Konsultant ds. Projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »