| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT i akcyza > Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej

Podstawa opodatkowania w przypadku sprzedaży promocyjnej

W publikacji znajdziesz odpowiedzi na pytanie czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny, a także jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych.

Czy sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej można traktować jako rabat transakcyjny

W związku z wykonywaną działalnością, w celu intensyfikacji sprzedaży, chcemy wprowadzić sprze­daż promocyjną z bonifikatą w postaci tzw. transakcji wiązanych, polegających na tym, że oferując klientom produkt podstawowy o wyższej cenie, oferujemy jednocześnie drugi produkt powiązany w niższej cenie, niż gdyby klienci kupowali go odrębnie. Czy w takim przypadku sprzedaż dodatko­wego towaru w cenie promocyjnej pod warunkiem zakupu przez kontrahenta towaru podstawowego stanowi rabat transakcyjny, zmniejszający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o kwotę udzielonego rabatu?

Tak. W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji sprzedaż dodatkowego towaru w cenie promocyjnej, pod warunkiem zakupu przez kontrahenta towaru podstawowego, stanowi rabat transakcyjny. Rabat ten bo­wiem udzielany jest w momencie dokonanej sprzedaży, a tym samym nosi cechy rabatu transakcyjnego. Dla­tego zmniejsza on podstawę opodatkowania w momencie wystawienia faktury o kwotę udzielonego rabatu.

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

Potwierdzają to organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 listopada 2013 r. (sygn. IBPP1/443-659/13/ES) czytamy:

(...) w przypadku dostawy towarów w ramach sprzedaży wiązanej za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego pobieranego od nabywcy z tytułu dostawy każdego z towarów sprzedawanych w ramach sprzedaży wiązanej. Wobec powyższego, podstawą opodatkowania podat­kiem od towarów i usług w związku ze sprzedażą danego towaru w ramach sprzedaży wiązanej będzie kwota faktycznie należna otrzymana od nabywcy z tytułu dostawy tego towaru, pomniejszona o kwotę należnego po­datku. Reasumując, w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania (obrotem) dla Wnioskodawcy - zgod­nie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT [obecnie art. 29a ust. 1 ustawy - przyp. autora] - będzie kwota rzeczywista na­leżna za sprzedaż danego towaru dodatkowego (cena promocyjna uwzględniająca już przyznany rabat) pomniejszona o należny podatek, z zastrzeżeniem przypadków wymienionych w art. 32 ust. 1 ustawy o VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1, ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jak określić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży zestawów towarów w cenach promocyjnych

Organizujemy akcję promocyjną na zasadach programu lojalnościowego, której uczestnikami mogą być kontrahenci będący bezpośrednimi dystrybutorami naszych produktów oraz klienci pośredni. Uczestnik może w dowolnym momencie w czasie trwania promocji wymienić zgromadzone punkty promocyjne na rabat, który zostanie udzielony uczestnikowi w momencie zakupu wybranego przez uczestnika zestawu promocyjnego, zgodnie z wartością punktową. Uczestnikowi nabywającemu wybrany zestaw promocyj­ny udzielamy rabatu cenowego w wysokości 99,99% ceny netto danego zestawu, z tym, że ostateczna cena netto zestawu promocyjnego po uwzględnieniu powyższego rabatu nie może być niższa niż 1 zł. Jak w takim przypadku powinna zostać ustalona podstawa opodatkowania podatkiem VAT?

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

AKB-POLAND

Nowoczesne oświetlenia w firmie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »