| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Odliczanie i zwroty podatku > Jak rozliczyć VAT przy zakupie usług cateringowych

Jak rozliczyć VAT przy zakupie usług cateringowych

Prowadzę hotel, w którym często organizuję imprezy okolicznościowe, wesela, konferencje itp. Oprócz wynajmu pokoi dla gości, organizuję również wyżywienie dla gości. Zwykle podaję posiłki zakupione od firm cateringowych. Jestem VAT-owcem i w związku z tym nie wiem czy naliczony na fakturach za nabywane przeze mnie usługi gastronomiczne VAT mogę odliczać?

Nie

Od 1 stycznia 2008 r. rozszerzony został zakres podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 grudnia 2008 r., hotel nie odliczy VAT z faktur za nabywane na potrzeby gości usługi gastronomiczne.

Na podstawie obowiązujących regulacji art. 119 ustawy o VAT szczególną procedurą opodatkowania VAT marży objęci są m.in. podatnicy świadczący usługi hotelarskie i nabywający usługi gastronomiczne od zewnętrznych podmiotów w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków. Podatnik nie ma wówczas prawa wyboru opodatkowania świadczonych przez siebie usług zgodnie z zasadami ogólnymi.

Przypominam, że usługi turystyki podlegają szczególnym zasadom opodatkowania VAT. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednak stosowanie opodatkowania marży uzależnione jest od łącznego spełnienia trzech warunków, o których mowa w art. 119 ust. 3 ustawy o VAT:
1. podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2. podatnik działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3. przy świadczeniu usługi podatnik nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Wprowadzone od 1 stycznia 2008 r. zmiany spowodowały, iż w sytuacji kiedy podatnik spełnia wszystkie warunki wymienione w art. 119 ustawy o VAT, wtedy w odniesieniu do świadczonych przez niego usług turystyki jest zobowiązany stosować procedurę opodatkowania marży. Jednak polska ustawa o VAT nie wprowadza ograniczenia w zakresie podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży.

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz orzecznictwa ETS specjalna procedura marży dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych świadczących usługi turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT jako kompleksowej usługi obejmującej w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Według MF nie ma podstaw do dokonania zmiany przepisów ustawy o VAT w ten sposób, aby procedurę opodatkowania marży odnosić jedynie do biur podróży i organizatorów wycieczek turystycznych (odpowiedź MF na interpelację poselską nr 6950, sygn. pisma PT2/ 0602/9/645/EPT/08/BMI9-2562).


Efekt jest taki, że procedurą marży od 1 stycznia 2008 r. zostali objęci hotelarze nabywający usługi gastronomiczne od podmiotów zewnętrznych w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Adwokat dr Sebastian Koczur

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »