| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru

VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru

Wzrost popularności handlu przez internet w ostatnich latach spowodował, że przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się rozpocząć działalność w ten właśnie sposób, zetknęli się z wieloma nowymi problemami związanymi z rozliczeniem podatku VAT. Jak prawidłowo – dla celów podatku VAT – zewidencjonować i rozliczyć koszty wysyłki towaru do klienta?

Czynności pomocnicze nie stanowią bowiem celu samego w sobie lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Bez czynności zasadniczej (dostawa towaru) w analizowanym przypadku reszta czynności (pakowanie/spedycja oraz przesyłka) w ogóle by nie zaistniały.

W konsekwencji, wartość kosztów pocztowych powinna zostać wliczona w cenę towaru. Nie dochodzi bowiem w omawianym przypadku do sprzedaży oddzielnie towaru, a oddzielnie usługi pocztowej. W fakturze/na paragonie winna być ujęta jedna cena. Klient może zaś być dodatkowo poinformowany (na odrębnym dokumencie jakie były elementy kalkulacyjne ceny [np. książka 20zł, koszt wysyłki 8 zł]).

Jak fiskus kontroluje handel internetowy?

Stawka podatku VAT

Traktowanie dostawy towaru oraz jego wysyłki jako jednego świadczenia przesądza także, jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do usługi przesyłki.

Otóż, dla całości tego rodzaju świadczenia prawidłowym jest zastosowanie stawki podatku VAT właściwej dla dostarczanego towaru. Trzeba w tym miejscu szczególnie zwrócić uwagę na fakt, że nie ma znaczenia, jaką stawkę podatku zastosował faktyczny wykonawca usług (operator pocztowy/ firma kurierska).

Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy z aparatami słuchowymi (stawka 8%) wysyła oferowane przez siebie towary z pomocą firmy kurierskiej. Firma kurierska dolicza do swoich usług 23% podatek VAT. Przedsiębiorca powinien wykazać na fakturze/paragonie jedną transakcję sprzedaży aparatu słuchowego ze stawką 8%. Jednocześnie, przedsiębiorca zachowuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytej usługi kurierskiej.

Przedsiębiorca prowadzi sprzedaż wysyłkową produktów, dążąc do zapewnienia jak najniższej końcowej ceny towarów oferuje kupującym przesyłkę za pośrednictwem Poczty Polskiej. Usługi świadczone przez Pocztę Polską są zwolnione z podatku VAT. W tej sytuacji przedsiębiorca powinien opodatkować całość sprzedaży 23% stawką podatku VAT. Sytuacja, ta jest o tyle niekorzystna, że przedsiębiorca jest zobowiązany do wykazania podatku należnego, a jednocześnie nie występuje podatek naliczony, który mógłby zostać odliczony.

Wyłączenie kosztów przesyłki z podstawy opodatkowania

Warto też wspomnieć o treści art. 79 Dyrektywy 112/2006/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Otóż, przepis ten wyłącza z podstawy opodatkowania VAT otrzymany przez podatnika zwrot wydatków poniesionych na rzecz zleceniodawcy pod warunkiem, że podatnik zaksięgował na koncie przejściowym i dysponuje dowodami dokumentującymi rzeczywiste kwoty poniesionych kosztów, przy czym dowody te są wystawione na nabywcę (usługobiorcę), w którego imieniu i na rzecz którego zostały poniesione.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Accace Poland

Accace wywodzi się z Europy Środkowo-Wschodniej. Naszymi założycielami są przedsiębiorcy, którzy podjęli się zaoferowania klientom usług najwyższej jakości, w rozsądnych cenach, wykonywanych przez wykwalifikowanych profesjonalistów. Przez lata Accace stał się jedną z najbardziej dynamicznych firm outsourcingowych i doradczych w regionie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »